W Wakejohan skrev:
ja det kan man fråga sig. Egentligen bryr jag mig väldigt lite om kattägarens livssituation. Anledningen till att jag gav mig in i den här tråden är att jag har problem kattens avföring i min trädgård
Okej, men varför skrev du då
W Wakejohan skrev:
Bor man i ett tätbebyggt område i en lägenhet kan man ju vara säker på att ens utekatt skiter 100% utanför sin mark (lägenhet). Förstår man inte då att det skapar mer eller mindre problem bör man inte va myndigförklarad (eller åtminstone inte ha katt).
?
För det har ju i sådana fall ingenting med någonting att göra.
 
...det gäller att hålla igång diskussionen ser jag :) Pytt.

Min trädgård kontamineras av katter som bl.a. har sitt hem i lägenhet. Många av er som verkar ha katt själv i den här tråden verkar inte förstå problematiken utan lägger över skuld och ansvar på den utsatte, hänvisar till lagar och massa mumbojumbo.

I tråden diskuteras hur man får bort katter ut sin trädgård. De mest effektiva sätten kanske inte är de mest etiska och därför bör åtminstone de kattägare som läst den här tråden ta ett ansvar för att värna om sitt djur och inte utsätta sitt djur för onödig risk samt värna om grannsämjan.

Helt enkelt något jag kallar sunt förnuft.
 
  • Gilla
Selma 80 och 2 till
  • Laddar…
Ja det är väl meningen med ett diskussionsforum, eller?

Oavsett, om man är ute efter en lösning på problemet så behöver man ju kattägarens hjälp i många fall, om man inte tänkte ta till olaga medel. Då kan det väl vara praktiskt att försöka förstå varandra istället för att bara direkt slå på krigstrumman?
Jag tycker självklart inte att det är rätt att man som kattägare försöker ignorera grannar som uttrycker att de har besvär med detta, men jag tycker inte heller att frågan är så enkel som att det "bara" är att lådträna katten, eller enbart ha den inomhus, vilket antytts.

Det finns ju faktiskt vissa, etiskt okej, saker man kan göra för att freda sig själv också, precis som man kan ta till åtgärder för att inte få fågelskit på utemöblerna utan att för den sakens skull skjuta av alla småfåglar. Om dessa åtgärder inte är varken kostsamma eller mycket avancerade så kanske man faktiskt kan tänka sig att bidra till grannsämjan lite själv också. Det är ju trots allt en socialt accepterad standard att låta sina katter gå fritt utomhus i Sverige idag, så då känns det väl enklare och behagligare för en själv att försöka hantera detta på ett vettigt sätt istället för att skapa krig mot alla andra. Och jag hoppas ju verkligen att vi inte kommit till en punkt där man måste hålla sin katt inne för att grannarna kanske skadar den annars, det skulle ju innebära att man inte vågar släppa ut sin barn heller eftersom det i sådana fall är empatilösa psykopater runt omkring som skulle kunna störa sig på något de gör också.
 
W Wakejohan skrev:
...det gäller att hålla igång diskussionen ser jag :) Pytt.
...det var för övrigt du som startade upp tråden igen efter 1,5 år, inte jag. ;)
 
J
Jag har två utekatter i tättbebyggt område. Har halsband med telefonnummer, plinga och sändare på dem. De bajsar inne och ute. Vi har pratat med grannarna runtomkring att de är våra och att de får säga till om de är irriterande, även att de får öppna upp förråd om de vill ha hjälp med mössen.

Vi har även ca 10 andra katter som frekventerar vår trädgård. Vi odlar väldigt mycket själva också.

Vad som slår mig är att vi aldrig sett kattbajs ute. Kan ni som stör er på detta förklara exakt vad det är som stör? Var hittas det? Sandlåda förstår jag, men övrigt? Inte skulle kunna hittas, utan var ni faktiskt sett det
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi bodde innan i ett nybyggt villaområde med husen tätt in på varandra
Hade en katt som gick ut och in som den ville
Da till grannarna att om den kom in på deras tomter och uträttade sina behov var det bara att ta fram battenslangen och duscha den
Då shulle hon undvika den tomten
Var aldrig några problem med grannarna
Katten lärde sig var den kunde uträtta sina behov och tog inte skada av att bli våt
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Jag har två utekatter i tättbebyggt område. Har halsband med telefonnummer, plinga och sändare på dem. De bajsar inne och ute. Vi har pratat med grannarna runtomkring att de är våra och att de får säga till om de är irriterande, även att de får öppna upp förråd om de vill ha hjälp med mössen.

Vi har även ca 10 andra katter som frekventerar vår trädgård. Vi odlar väldigt mycket själva också.

Vad som slår mig är att vi aldrig sett kattbajs ute. Kan ni som stör er på detta förklara exakt vad det är som stör? Var hittas det? Sandlåda förstår jag, men övrigt? Inte skulle kunna hittas, utan var ni faktiskt sett det
i rabatter och grusgångar
 
J Jotsat skrev:
Jag har två utekatter i tättbebyggt område. Har halsband med telefonnummer, plinga och sändare på dem. De bajsar inne och ute. Vi har pratat med grannarna runtomkring att de är våra och att de får säga till om de är irriterande, även att de får öppna upp förråd om de vill ha hjälp med mössen.

Vi har även ca 10 andra katter som frekventerar vår trädgård. Vi odlar väldigt mycket själva också.

Vad som slår mig är att vi aldrig sett kattbajs ute. Kan ni som stör er på detta förklara exakt vad det är som stör? Var hittas det? Sandlåda förstår jag, men övrigt? Inte skulle kunna hittas, utan var ni faktiskt sett det
Aldrig sett kattbajs ute på andra ställen än i sandlådan, fast om jag fått välja så hade de fått bajsa precis varsomhelst i hela världen utom just i mina barns sandlåda. Därför stör jag mig väldigt mycket på minst en lös katt i området.
 
U Uffe A skrev:
Vi bodde innan i ett nybyggt villaområde med husen tätt in på varandra
Hade en katt som gick ut och in som den ville
Da till grannarna att om den kom in på deras tomter och uträttade sina behov var det bara att ta fram battenslangen och duscha den
Då shulle hon undvika den tomten
Var aldrig några problem med grannarna
Katten lärde sig var den kunde uträtta sina behov och tog inte skada av att bli våt
Det går säkert att lära katter i närområdet att de inte är välkomna. Jag har 2000kvm tomt i olika nivåer och rabatter här och där. Ska jag först upptäcka, sedan smyga ut och rulla ut 40m trädgårdsslang så har katten anat oråd och dragit vidare in under altaner osv sedan länge.

Något som automatiskt skrämmer katten är en förutsättning
 
J
W Wakejohan skrev:
i rabatter och grusgångar
I rabatter med bajs, eller har du sett en katt gräva? Jag har sett mina katter gräva i våra rabatter som vi väldigt ofta påtar i utan att se tillstymmelse till bajs.

Tänker på att de ju faktiskt gräver ner det de gör o bajs förmultnar extremt snabbt. Grusgång bör ju vara mer problematiskt om det är "kattvänligt" grus och inte gårdsgrus, eller ser du även i det? Vi har också grus, men gårdsgrus och återigen har jag aldrig sett det.

Säger inte emot, utan vill bara förstå!
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
I rabatter med bajs, eller har du sett en katt gräva? Jag har sett mina katter gräva i våra rabatter som vi väldigt ofta påtar i utan att se tillstymmelse till bajs.

Tänker på att de ju faktiskt gräver ner det de gör o bajs förmultnar extremt snabbt. Grusgång bör ju vara mer problematiskt om det är "kattvänligt" grus och inte gårdsgrus, eller ser du även i det? Vi har också grus, men gårdsgrus och återigen har jag aldrig sett det.

Säger inte emot, utan vill bara förstå!
hehe, vad har du för adress Uffe, kan skicka ett smakprov . Kom på ett ställe till nu när det börjar bli kallt, i snön. Nej vi har inte gårdsgrus utan finare.
 
Åtelkameror kan va effektiva kattskrämmare...
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Åtelkameror kan va effektiva kattskrämmare...
Med manuell åtgärd vid notis menar du eller?
 
Du citerade Jotsat men adresserade det tull mig?
Vem var det du ville skicka smakprovet till? ;)
 
U Uffe A skrev:
Du citerade Jotsat men adresserade det tull mig?
Vem var det du ville skicka smakprovet till? ;)
Såg nu att du gjorde tummen upp på ”jag säger inte emot...” och trodde således det va du som skrev det. Sorry
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.