Då har det blivit dags för köket att få ett facelift här hemma och vi har kommit fram till att vi vill köra på ett GRÖNT kök med matt betong/antracit-färgat kakel (har svarta/rostfria vitvaror)

MEN vi är fullkomligt livrädda att vi kommer välja en för mörk nyans då vi absolut inte vill ha militärgrönt...

Så PLEASE: hit me up med era gröna kök! Eller andra gröna utrymmen som har en kall, dusty green-aktig kulör på väggar/inredning (eller tipsa om en snygg nyans + ev färgkod/namn på tapet)

Vi har hittills fastnat för detta, men återigen vet vi ju egentligen inte hur nyansen är irl då man kan se olika färger på olika skärmar:
Modern köksinredning med skåp i dusty green, betongliknande kakelvägg och ståldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med skåp i dusty green, betongfärgat kakel och svarta detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katalog med bilder av inredning i nyanser av grönt och grått från BoråsTapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapetprov för Boråstapeter Pigment i kulören Dusk Green 7981 hålls upp för betraktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just grönt är en färg som ter sig väldigt olika beroende på omgivningen, material, blankhet, ljusinsläpp, temperatur på ljuset, osv. Från vilka väderstreck får du dagsljus?
Ni måste helt enkelt ta hem färgprov och även materialprov för att se hur färgen ter sig i just ert kök.

Generellt kan sägas att en grön som går åt blått blir mindre militärgrön än en som drar mycket åt gult. Dock kan en grön med mycket blått och väldigt lite gult upplevas som väldigt kall beroende på från vilket väderstreck dagsljuset kommer. Så det är tyvärr inte så enkelt att det går att titta på andras bilder.

Att investera i ett NCS-index kan vara en bra idé. Då kan man få en känsla för vilka delar en nyans består av. De är ganska dyra men man har dem hela livet sen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har mycket ljus från väster (2 fönster+altandörr) och även ett fönster mot norr, vitt tak och ljust golv.

De färgprover vi fått hem har gått åt det gråa hållet, men det tror jag mycket har med belysningen i köket att göra - som också ska bytas ut :)

Har även fastnat för Ikeas gröna, men det borde vara nyanaskillnad på det ljusa och det mörka .. Modernt kök med gröna skåp, vit bänkskiva, och svarta pendellampor med naturligt ljusinsläpp från fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med ljusinsläpp, gröna skåp, vita väggar, och en matplats med svart och träfärgade stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi valde mellan mörkblå och mörkgrön när vi byggde vårt kök, landade i blå, dock bara som accentfärg då vi ville ha träkök:

Modernt kök med mörkblå väggar med låg glans och träskåp, central köksö, inbyggda apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser på bilden så kan låg glans upplevas grå i vissa ljus/vinklar.

Sjukt svårt att få färgen rätt på bild, men skulle säga att den är ganska exakt här:


Modernt kök med mörkblå vägg som accentfärg, träskåp och svart köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även en färg som var grönblå, åt patrolium-hållet, men valde den i badrummet istället:

Modernt badrum med mörkblå skåp, svartbetsad marmorgolv, vit bänkskiva, rund spegel och inbyggd dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra badrummet har en grön kommod som på dina bilder men hittar ingen bild på telefonen.

Sjukt viktigt att ta hem färgprover, ingen av de färger vi gillade i butik funkade bra hemma.
 
Med fönster mot norr och väster kan det finnas risk för kallt ljus under stor del av dagen. Det är inte riktigt så enkelt att man kan säga att färgen drar åt grått. Jag ska se om jag kommer ihåg att ta en bild från ett ncs-index så kan jag förklara bättre.
Från vissa kökstillverkare kan man låna hem färgprov på lite större ytor. Inte säker på Ikea men kanske kan ni köpa en lucka eller lådfront och kolla? Borde gå att lämna tillbaka om man inte skadat den.
 
Jiji Jiji skrev:
Inte säker på Ikea men kanske kan ni köpa en lucka eller lådfront och kolla? Borde gå att lämna tillbaka om man inte skadat den.
Haft tanken på att göra det!
Först och främst så måste vi åka till IKEA för att få se deras gröna irl :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
NCS-färgindex med nyanser av grönt och diagram som visar färgmättnad och svärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NCS-färgindex med cirkel som visar färgens gult/blått förhållande och triangel för svärta och mättnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild från ett ncs-index. I cirkeln syns i det här fallet hur mycket gult respektive blått det är i färgen och i triangeln syns hur mycket svärta (vit till svart) respektive hur färgmättad färgen är.
Lägg dessutom till att ljuset och övriga färger är avgörande för hur din hjärna tolkar färgen.
 
Jiji Jiji skrev:
[bild] [bild]
Här är en bild från ett ncs-index. I cirkeln syns i det här fallet hur mycket gult respektive blått det är i färgen och i triangeln syns hur mycket svärta (vit till svart) respektive hur färgmättad färgen är.
Lägg dessutom till att ljuset och övriga färger är avgörande för hur din hjärna tolkar färgen.
Samt även hur bra skärmen är på mobilen/datorn/tv:n :)

Haft skitsnygga färger i mobilen som sett jättedassiga ut på Tv:n och tvärtom

Nä tacka vet jag att se något med egna ögat..

Vet ju iaf att när man kollar färgprover så ska mm ha vit bakgrund för att få en mer rättvis nyans av färgen
 
Tootiki Tootiki skrev:
Samt även hur bra skärmen är på mobilen/datorn/tv:n :)

Haft skitsnygga färger i mobilen som sett jättedassiga ut på Tv:n och tvärtom

Nä tacka vet jag att se något med egna ögat..

Vet ju iaf att när man kollar färgprover så ska mm ha vit bakgrund för att få en mer rättvis nyans av färgen
Ja man kan inte titta på färg på en vanlig skärm.
Färgprover måste ses i den miljö man vill ha dem i. Jag har berättat tidigare här om en hall jag målade i ett hus jag har haft. Jag målade med samma vita färg, samma färgburk som i rummet intill (likadant golv) men med det resultatet att det kändes som att vara i ett paket lättmjölk. Jag bröt om färgen flera gånger och när det tillslut blev rätt, dvs såg likadant ut, var färgen i hinken aprikos-aktig. Men på väggen var det "exakt" samma som i rummet intill. Det här berodde på att i det första rummet var det fönster mot öster och i hallen mot väster. Helt olika ljus.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Vi valde mellan mörkblå och mörkgrön när vi byggde vårt kök, landade i blå, dock bara som accentfärg då vi ville ha träkök:

[bild]

Som du ser på bilden så kan låg glans upplevas grå i vissa ljus/vinklar.

Sjukt svårt att få färgen rätt på bild, men skulle säga att den är ganska exakt här:


[bild]

Hittade även en färg som var grönblå, åt patrolium-hållet, men valde den i badrummet istället:

[bild]

Det andra badrummet har en grön kommod som på dina bilder men hittar ingen bild på telefonen.

Sjukt viktigt att ta hem färgprover, ingen av de färger vi gillade i butik funkade bra hemma.
Jättefint blå färg! Råkar ni minnas vilken NCS-koden är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.