Hej!

Jag har en glasvägg som delar på köket och vad som tidigare var matplatsen/matvrån (typiskt 30-tal). Jag vill nu göra om matplatsen till ett litet sovrum och ska sedan renovera köket. Min fråga är: kan man på något sätt såga ut hela ”glasväggen” och flytta den 20 cm? Eller måste man riva allt och bygga nytt? Om det går, vad tror ni en snickare tar för det? Vill gärna behålla de stora glaspartierna så att jag får in ljus till köket. Avståndet mellan spisen och glasväggen är 40 cm. Ska senare lägga in en induktionshäll och vill då ha ett säkerhetsavstånd till glasväggen med 20 cm. Vit köksinredning med öppen glasvägg mot en annan del av hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta den blir inte bra. Ska du ändå göra om köket så gör en lösning som passar sig bättre mellan sovrum och kök. Exempelvis förskjut karmen till sidan så säng får bättre plats. Fundera på att sätta fönstrena högre upp, så det inte känns som man hackar lök i sängen eller sover bland disken.

Ska du använda snickare för att bygga det nya köket kanske det kostar 10-15' med material. Bara en grov uppskattning.
 
Ja man vill ju inte ligga i sängen och titta på någon som hakar lök... Menar du att man borde förskjuta karmen så att den börjar längre ut från väggen? Hur menar du att det finns mer plats för sängen då? Tror du det är ett ”stort” ingrepp att flytta glasväggen 20 cm mot spisen?
 
  • Vit glasvägg mellan kök och sovrum som möjliggör insyn, med diskussion om att förflytta väggen för mer utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning med glasskärm mot kök och sovrum som diskuteras för omstrukturering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tänkte att om du flyttar öppningen åt ena hållet så kan man ställa en 160 säng med huvudändan mot köket. Känns kanske lite mer lättmöblerat då.

Om du ska flytta väggen får du ju bygga en ny, och då kan du lika gärna göra det mer ändamålsenligt. Men billigast är såklart att inte flytta den alls.
 
  • Gilla
DenBestämde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.