Hej. Har ett uterum på 30kvm med gjutenplatta och golvvärme. Jag ångra lite att jag valde 32mm kanalplast tak. Kan jag isolera detta med cellplast utan luftspalt ? En snickare sa att det går bra att isolera det nu. Eller vad säger ni hur man ska göra eller använda ? tänker inte riva bort det. Är bara 6 månader gammal.

Mvh.
 
Eftersom du väl inte värmer upp utrymmet annat än vid vissa tillfällen spelar det inte så stor roll hur du gör. Luftspalter i taksammanhang behövs normalt bakom organiska material som t.ex. råspont om taket med isolering är instängt mellan två ångtäta skikt (ångspärr + takpapp). Däremot är inte frigolit ett optimalt material för ändamålet. Dels är det svårt att få det att ansluta tätt mot takets träkonstruktion, dels är det alldeles för lätt (= dålig värmekapacitet). Värmeinstrålnngen sommartid genom ett uterumstak kan bli betydande. Det bästa isoleringsmaterialet är därför riktigt tung mineralull, t.ex. markskiva.
 
Hur ser resten av konstruktionen ut av uterummet? Vilken temperatur håller du i uterummet nu och vilken vill du ha? Hur är temperaturen och vädret ute? Nyfiken då jag är i startgroparna av eget uterum i ungefär samma storlek och planerat 32mm kanalplast tak.
 
M Mikael.83 skrev:
Hej. Har ett uterum på 30kvm med gjutenplatta och golvvärme. Jag ångra lite att jag valde 32mm kanalplast tak. Kan jag isolera detta med cellplast utan luftspalt ? En snickare sa att det går bra att isolera det nu. Eller vad säger ni hur man ska göra eller använda ? tänker inte riva bort det. Är bara 6 månader gammal.

Mvh.
hej har bara en fråga . Har själv ett lika dant uterum som du . Och vill isolera under kanalplasten . Undrar hur du gjorde med ditt projekt hälsningar Jimmy wall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.