Jag bor på en bostadsrättsförening , där vi la takspotlight . Det en öppen plan så det finns redan spotlight i köket, men vi ville ha även i vardagsrum.
Styrelsen kräver nu att vi ger de intyg eller bevis på att den är utfört enligt branschregler
Samma sak gäller för en dushväg som vi monterat .
Är det så det ska gå till , tycker att det är löjligt.
Förresten alla som sitter i styrelsen är så jobbiga . Vi planterade 5 st tujor som vi sedan tog bort då de inte accepterat detta och hotat oss att de skulle ta frågan vidare till domstolen.
 
N nosar2017 skrev:
Jag bor på en bostadsrättsförening , där vi la takspotlight . Det en öppen plan så det finns redan spotlight i köket, men vi ville ha även i vardagsrum.
Styrelsen kräver nu att vi ger de intyg eller bevis på att den är utfört enligt branschregler
Samma sak gäller för en dushväg som vi monterat .
Är det så det ska gå till , tycker att det är löjligt.
Förresten alla som sitter i styrelsen är så jobbiga . Vi planterade 5 st tujor som vi sedan tog bort då de inte accepterat detta och hotat oss att de skulle ta frågan vidare till domstolen.
Det här är det underbara med bostadsrätt.
Egentligen äger ju du inte lägenheten utan bara rätten att bo där. Därför har du en styrelse som ser till att fastigheten förvaltas med allas intresse för ögonen.

Hur mycket har du engagerat dig i bostadsrättsföreningen?
Tycker du de är jobbiga. Se till att bli invald.

Och ja. De har nog rätt att be dig visa att elen är fackmannamässigt dragen om de misstänker hempuleri.
Men det är väl bara visa elektrikerna faktura så löser det sig snabbt :)
Duschväggen likaså. Det är väl bara visa fakturan från röris eller egenkontrollen du utfört.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Det är min bror som har utfört arbetet
 
Be dom skicka en kopia på de branschregler dom avser.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N nosar2017 skrev:
Det är min bror som har utfört arbetet
Och han är en auktoriserad elektriker som lagen kräver?
Ur föreningens synvinkel är det förstås viktigt att elarbetet inte gör att det börjar brinna i fastigheten eftersom det kan skada många fler än dig.
 
  • Gilla
Husgubbe och 4 till
  • Laddar…
Japp det är han
 
Dåså. Bara att du skriver att allt är utfört enligt föreskriften och intygar på heder ixh samvete
 
  • Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt att föreningen kräver att alla ingrepp i elsystemet skall utföras av en behörig. Om man skulle dra det till sin spets så är jag inte övertygad om att föreningen har rätt att ställa det kravet. Men man har nog lite uppförsbacke om man skulle dra det till domstol att hävda min rätt att göra olagliga elinstallationer.

Det är alltså olagligt, men inte helt säkert att föreningen har rätt att lägga sig i det.

Samtidigt så kan man inte chansa på att sätta sig upp mot föreningen. Föreningens möjlighet att beivare detta, är att förverka bostadsrätten. OM föreningen vinner det, så är det försent för dig som medlem att ångra dig och fixa fram intyg. Får du en dom mot dig så blir du av med bostadsrätten.

När det gäller tujorna, så får man väl gissa att du hade planterat dem på mark som inte tillhör bostadsrätten?
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
N nosar2017 skrev:
Styrelsen kräver nu att vi ger de intyg eller bevis på att den är utfört enligt branschregler
Jag skulle be att styrelsen hänvisar till lag/stadgar eller annat som ger dem rätt att kräva detta.

H hempularen skrev:
Det är alltså olagligt, men inte helt säkert att föreningen har rätt att lägga sig i det.
Vad menar du är olagligt här? Elinstallationen? Vi vet väl inget om dess laglighet?

H hempularen skrev:
Samtidigt så kan man inte chansa på att sätta sig upp mot föreningen. Föreningens möjlighet att beivare detta, är att förverka bostadsrätten.
Fast med det resonemanget ska man alltså som bostadsrättshavare lägga sig platt av rädsla för vilka tokigheter en styrelse än hittar på. Det håller jag inte med om.

Och vad ska föreningen beivra? Att de inte fått det intyg som de önskar? Och åsikter om en duschvägg??? Hur kan en sådan fråga ens komma till styrelsens kännedom? Är det en väldigt liten förening?
 
  • Gilla
Bossesv
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle be att styrelsen hänvisar till lag/stadgar eller annat som ger dem rätt att kräva detta.
Du inser väl att det är föreningens egendom som TS med bror har förändrat. T.ex. om duschväggen är fastskruvad i väggen så har skruvarna gjort hål i väggen som tillhör föreningen och som de har ansvar för enligt stadgarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du inser väl att det är föreningens egendom som TS med bror har förändrat. T.ex. om duschväggen är fastskruvad i väggen så har skruvarna gjort hål i väggen som tillhör föreningen och som de har ansvar för enligt stadgarna.
Ja precis hela kåken är föreningens egendom och normalt även fastigheten på vilken huset är byggt. :)

Underhållsansvaret för ytskikt i lägenheten faller dock normalt (alltid?) på bostadsrättshavaren och du menar väl ändå inte att man i normalfallet ska kontakta styrelsen innan man skruvar upp något på väggen?

Jag skulle påstå att det absolut vanligaste är att underhållsansvaret för all badrumsinredning som ytskikt, porslin, badkar, duschinstallation, synliga rörledningar mm, helt faller på bostadsrättshavaren. Undantag kan vara exempelvis synliga rörledningar som betjänar mer än en lägenhet men nu börjar vi komma lite väl långt från huvudfrågan.
 
  • Gilla
Bossesv och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Underhållsansvaret för ytskikt i lägenheten faller dock normalt (alltid?) på bostadsrättshavaren och du menar väl ändå inte att man i normalfallet ska kontakta styrelsen innan man skruvar upp något på väggen?
Nej det menar jag inte, men jag tycker att föreningen har rätt att kräva att någon inte gör hål i badrummets tätskikt utan att använda silikon på korrekt sätt så vatten kommer in hos grannarna och inte gör en dålig installation av spottar och el så att det blir en brand. Föreningen har väl dålig erfarenhet av sånt eftersom de är så noga. Det finns väl gott om trådar i forum med farliga installationer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej det menar jag inte, men jag tycker att föreningen har rätt att kräva att någon inte gör hål i badrummets tätskikt utan att använda silikon på korrekt sätt så vatten kommer in hos grannarna och inte gör en dålig installation av spottar och el så att det blir en brand..
Föreningen har enligt bostadsrättslagen rätt att kräva "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inte något annat bestämts i stadgarna eller följer av andra-femte styckena. Detta gäller även mark, om sådan ingår i upplåtelsen." och detta underhållsansvar förtydligas normalt mer i detalj i stadgarna.

Föreningen har inte rätt att utfärda några hittepåintygskrav utifrån dagsformen hos styrelsens ledamöter, vilket jag får känslan av att det handlar om i detta fallet.

Gör bostadsrättshavaren icke fackmannamässiga hål i badrummets tätskikt uppfyller denne inte sitt underhållsansvar och kan därmed få ersätta föreningen för uppkommen skada. Så långt är vi antagligen helt överens. Det jag vänder mig emot är styrelsens "intygskrav", som åtminstone utifrån vad som hittills redovisats i tråden, saknar grund.
 
  • Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns sådana skriftliga regler i den förening jag bor i också, åtminstone när det gäller badrum så ska man ansöka om lov och i det uppge vilket/vilka företag som ska utföra arbetet och de ska vara certifierade (eller vad det nu heter) av Säker vatten och BKR/GVK samt auktoriserad hos ESV. Sen kan det ju vara som hempularen skrev i inlägg 8 att det inte håller juridiskt men det vet man ju inte förrän efter flera år. Är det en liten förening så är det stor risk att man blir utfrusen, råkar ut för diverse problem (uteblivna avier för månadsavgiften etc.) under tiden.

En vattenskada kan ju kosta föreningen kanske 100 000 kr i självrisk och det är ju något som alla medlemmar i slutänden får betala, för jag har aldrig hört talas om att en förening skulle kräva in det beloppet av en boende för att något inte utfördes fackmässigt.

Tillägg:
I stadgarna finns det en mening som lyder:
Han eller hon ska rätta sig efter de särskilda riktlinjer och regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Men vad är problemet? Låt den/dom som är behöriga att utföra arbetet skriva ett intyg. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.