Planerar att bygga en tvättstuga/groventré som i några år även kommer användas som hall i väntan på en utbyggnad och har kommit så långt att jag nu funderar på över val av golvmaterial samt golvvärme.
Idag ligger det ett spontat trägolv på golvreglarna och sedan ett tarkettgolv ovanpå det som bygger ca 15-18 mm. Min tanke var att riva bort tarkettgolvet och lägga en plastmatta ovanpå det spontade trägolvet och vika upp mattan 5-10 cm på väggen. Tidigare när jag gjort detta i ett förråd så spikade jag bara fast mattan längs med väggen, men inser att den kanske måste limmas för att ligga bra i ett rum som kommer användas en hel del och där den dessutom ska klara en ev läckande tvättmaskin.
  • Frågan är då om jag kan lägga plastmattan direkt på trägolvet eller måste det vara fall mot golvbrunnen även i en tvättstuga?
  • Kan jag lägga valfri plastmatta (ex denna https://www.bauhaus.se/vinylgolv-tarkett-rock-grey-black-bredd-2m-pris-per-m) eller måste det vara en speciell matta för tvättstuga?
  • Måste man svetsa plastmatta i tvättstuga eller går det att limma skarvarna med speciallim? De flesta mattor verkar vara 2 eller 4 m breda och rummet blir drygt 2x3 m så antingen behöver jag skarva eller kapa bort en ca 80 cm bred remsa
  • Funderar även på att lägga in golvvärme och har kikat runt på lite olika system (Kelvin lågvolt, Alumatta, golvfolie, GVB matta, T2 Röd självreglerande mfl). Jag vill gärna slippa flytspackla då vi kommer behöva bli klara så fort som bara möjligt och jag misstänker att det kan ta tid då vi inte har gjort det tidigare. Finns det något golvvärmesystem som funkar under plastmatta utan att behöva spackla in det?
  • Går det att lägga laminatklick (tex denna https://www.byggmax.se/laminatgolv-klinker-p13820) i tvättstuga och därmed slippa spackla in golvvärmen? Något speciellt man måste göra för att det ska vara godkänt med detta golv i tvättstugan?
  • Hur skulle ni placera en golvbrunn? I dagsläget finns det ett avlopp ungefär där den blåa pricken är, men det är inga problem att flytta den då det är plintgrund och helt öppet under huset.
  • Vattnet kommer in till tvättstugan från badrummet ungefär där det röda strecket är och sedan ska det vidare till köket. Hur hade ni dragit rören?

Planritning av ett hus med markerad blå prick för avlopp och rött streck för vattenintag i en framtida tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det ska vara våtrumsmatta (badrumsmatta) för att det ska vara helt tätt. När det gäller läggning, svetsning, underlag etc. så får du läsa vad mattillverkaren skriver i sina instruktioner och vad som står i GVK:s branschregler.

Laminatklick är ju väldigt långt från tätt så då behöver du nog en våtrumsmatta under.

Det brukar vara praktiskt att ha golvbrunnen i närheten av tvättho och tvättmaskin för att hålla nere mängden rör och så att vattnet från en läckande koppling inte behöver rinna ut över hela golvet innan det kommer till golvbrunnen, men vattnet bör ju ändå vara synligt. Inte direkt under tvättmaskinen eller torktumlaren eftersom de ska stå plant.
 
H hjulia skrev:
Min tanke var att riva bort tarkettgolvet och lägga en plastmatta ovanpå det spontade trägolvet
Lägger du en matta direkt mot sponten så kommer du att få randigt golv, allt under en matta kommer att synas, det finns spontad golvmasonit
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska vara våtrumsmatta (badrumsmatta) för att det ska vara helt tätt.
Tack. Jag misstänkte det när jag läste runt men utan tidigare erfarenhet av att fixa våtrum så kändes beskrivningarna/kraven lite luddiga med vad som anses vara en godkänd matta.

Jag tänkte också på att vinylklick inte är speciellt tät så funderade därför om det går att lägga det ändå om man lägger tätskikt under. Finns det risk för fuktproblem om vattnet tar sig ner under klickgolvet men stoppas där av tätakiktet?
 
J jonaserik skrev:
Lägger du en matta direkt mot sponten så kommer du att få randigt golv, allt under en matta kommer att synas, det finns spontad golvmasonit
Ja, det var det jag insåg när jag började fundera på att lägga golvvärme under mattan. Antar att jag måste lägga ett golvvärmesystem som flytspacklas in för att inte mattan ska bli en berg- och dalbana?
 
Är det för övrigt någon som vet var definitionen för våtrum börjar? Kan jag ställa in tvättmaskinen i tex köket eller hallen med en "plastbricka" (som brukar finnas under kyl o frys) under utan att det klassas som ett våtrum eller blir det automatiskt ett våtrum där det står en tvättmaskin? Tänker att även diskmaskinen använder en hel del vatten och varken disk- eller tvättmaskin blöter ner golvet om den inte går sönder så jag tycker att det känns som att de båda borde ha samma krav men det kanske inte stämmer?
 
Tvättstugan räknas normalt inte som våtrum då det inte är tänkt att det ska komma vatten överallt som i en dusch. Men tätt golv är trevligt.

Är det verkligen viktigt med golvvärme i tvättstugan? Jag föreslår att du skippar det och håller det lite enklare. Ta en överstor matta så slipper du skarva. Glöm inte att räkna med uppviket också
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tvättstugan räknas normalt inte som våtrum då det inte är tänkt att det ska komma vatten överallt som i en dusch. Men tätt golv är trevligt.
Det var det jag också tyckte när jag tänkte efter, men håller med om att det är trevligt med tätt golv.

Golvvärme tänkte jag framförallt ha för att även hallen kommer ligga där i något år. Men börjar fundera på att skippa den o bara försöka hitta golvskivor med inbyggt fall för att slippa försöka få till det
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tvättstugan räknas normalt inte som våtrum då det inte är tänkt att det ska komma vatten överallt som i en dusch. Men tätt golv är trevligt.
Hittade detta https://www.gvk.se/branschregler/fr...finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/
Enligt dem bör man ha golvbrunn och tätskikt och om jag har förstått det rätt så ska bör-kraven ses som skall-krav då det kan vara svårt att bevisa att ens lösning är bättre/säkrare än den som de förespråkar. Så i så fall lär vi ha tätskikt och golvbrunn känns det som
 
BirgitS
När det gäller tvättmaskiner i kök se https://www.gvk.se/branschregler/fr...-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga och hör med ditt försäkringsbolag vad de ställer för krav på köket om det finns en tvättmaskin i det, t.ex. om vattenlarm eller vattenfelsbrytare krävs.

H hjulia skrev:
Jag tänkte också på att vinylklick inte är speciellt tät så funderade därför om det går att lägga det ändå om man lägger tätskikt under. Finns det risk för fuktproblem om vattnet tar sig ner under klickgolvet men stoppas där av tätakiktet?
Tätskikt finns av tre typer, våtrumsmatta, plastfolie och rollat tätskikt. Det sistnämnda är bara godkänt för betongstomme och liknande. En plastfolie är rätt tunn så jag skulle tro att det finns risk för att den går sönder om man lägger ett golv som kan röra sig ovanpå den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller tvättmaskiner i kök se [länk] och hör med ditt försäkringsbolag vad de ställer för krav på köket om det finns en tvättmaskin i det, t.ex. om vattenlarm eller vattenfelsbrytare krävs.
Det är den länken jag hänvisade till högre upp som säger "Boverket anger att tvättstuga bör ha tätskikt på golv som dras upp på vägg. Rådet ska följas om man inte kan göra på ett annat sätt som är minst lika bra" samt "Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet"
Känns svårt att bevisa att ett utrymme utan tätskikt och brunn är lika bra som ett rum med det.

BirgitS BirgitS skrev:
Tätskikt finns av tre typer, våtrumsmatta, plastfolie och rollat tätskikt. Det sistnämnda är bara godkänt för betongstomme och liknande. En plastfolie är rätt tunn så jag skulle tro att det finns risk för att den går sönder om man lägger ett golv som kan röra sig ovanpå den.
Känns som att det är våtrumsmatta och golvbrunn som gäller då. I så fall får det nog bli att vi skippar golvvärmen så att vi slipper flytspackla utan kan lägga in skiva med inbyggt fall
 
Sökt runt lite och det verkar vara svårt att få tag i fallskivor. Är det någon som vet om det går att få tag på fallskivor fortfarande och vad de i så fall kan tänkas kosta?
 
Det verkar inte vara helt klart om golvet behöver luta eller inte i en tvättstuga med våtrumsmatta när jag läser runt lite, det som däremot är säkert är att det inte får vara bakfall.

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-golvet-luta-i-en-tvaettstuga.170809/
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/

Men oavsett verkar det smart/vettigt att i alla fall ha lokalt fall mot brunnen, men frågan är då hur mycket som kan vara lagom och hur långt ut. Jag har läst om några som har lagt skivor på hela golvet förutom där det ska vara fall för att bara behöva flytspackla där. Det låter väldigt lockande då vi inte har flytspacklat tidigare och inte är så sugna på att göra det nu heller då vi kommer behöva bli klara så fort som möjligt, men det verkar dock inte frånkomligt att behöva flytspackla i alla fall en liten del. Vad säger ni om denna metod? För-/nackdelar? Något speciellt att tänka på?
Vad jag har läst mig till så ska golvet bestå av minst 22mm golvspånskiva, men eftersom det kommer ligga på befintligt trägolv så bör jag väl kunna ta en tunnare skiva, tex denna https://www.byggmax.se/fibergipsskiva-fermacell-p07540? Måste det vara en fuktbeständig skiva eller kan vi använda valfri OSB-skiva eller annan skiva som är någonstans mellan 10-16mm tjock? Anledningen till Att jag inte är så sugen på 22mm skiva är för att golven i omkringliggande rum är 16mm från det gamla brädgolvet så jag vill gärna inte få tvättstugans golv högre än det utanför tvättstugedörren. Sen lär mattan bygga några mm så det bästa vore att ha en skiva som endast bygger 10-14 mm
Sedan har jag även läst att flytspacklet ska vara minst 12mm tjockt så tar jag då en skiva som är 12,5mm så kan jag då endast göra ett fall på 0,5mm om man ska vara exakt. Eller kan det funka att ta den skivan och sen göra ett fall på kanske 3mm? Det blir ju väldigt liten yta där spacklet blir tunnare än 12 mm.

Jag funderar på att lägga skivor fram till de två strecken och sen flytspackla mellan med en brunn mitt i. Fallet blir dock endast ca 30 cm långt från två håll, men gör jag då ett fall på 2-3 mm så blir det ju nästan 10mm/m i fall. Från de andra två hållen tänker jag mig att fallet ska gå hela vägen ut mot väggen (ca 1 m fall) men fallet blir då bara ca 2-3mm/m, vilket visserligen fortfarande är inom måtten i länken till GVK här ovanför. Vad tror ni om detta upplägg? Kommer det vara svårt att få till lutningen när det är så pass stor skillnad i "längd- och breddled"?
Bör jag försöka få till 1 m runt om med fall eller räcker det som jag har ritat? Ska jag ha 1m fall runt om så måste jag antingen ha fall in under tvättmaskinerna och ut nästan till högra kanten av innerdörren eller lägga brunnen mitt mellan dörrarna och ha fall i hela rummet förutom under tvättmaskinerna. Min erfarenhet är att med fall under tvättmaskinerna så kommer de alltid att flytta sig när de centrifugerar oavsett hur noga man har justerat in fötterna och en brunn mittemellan dörrarna känns högst opraktiskt.
Ritning av tvättstuga med måttangivelser som visar planerat fall mot en central golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolvet som ligger idag ser ut ungefär som i denna länk. Räcker det med primer innan flytspacklet eller behöver vi göra något för att fylla ev springor? Jag är ganska säker på att det är ett spontat golv så det bör inte vara springor hela vägen ner till isoleringen
https://www.byggahus.se/forum/attachments/golv1_fgl-jpg.5709/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.