Frost på kallvind -

Frostande takbjälkar och isolering på en kallvind som behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånad bild från byggahus.se


Jag tänkte skriva ett inlägg om frost på kallvind i ett bostadshus. Jag upptäckte nämligen att vi hade fått det på vårt hus för 2-3 år sedan. Huset är byggt 2013 så det har inte hunnit bli några mögel eller fuktskador än. Men jag insåg att om jag låter bli att åtgärda detta kommer det att till slut svartna och mögla där träet konstant utsatts för frost. Frosten tinar vid varmare väder och blöter ner träet. När temperaturen ute är +5C - 0C -5C så torkar det inte upp förrän varmare väder på våren/sommaren. Efter att ha googlat fenomenet så upptäckte jag att problemet är utbrett och många sökte lösningar för att åtgärda sina kallvindar. Jag ska därför med detta inlägg förklara hur jag gjorde för att lösa problemet för egen del. Notera att alla vindar ser olika ut så det är inte säkert att min lösning fungerar för alla. I mitt fall så hade jag endast frost vid takfoten. Högre upp mot nocken var det torrt och fint.

Frost längs takfoten på en kallvind som illustrerar problem med kondens och fukt som användaren har åtgärdat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att bygga igen takfotsventileringen mellan alla takstolar. Jag isolerade igen springan mellan tak och vägg och utanpå isolering skruvade jag en bockad L plåt som jag klippte i rätt längd för att passa mellan alla takstolar. Se bild ovan. Jag byggde även igen nockventilationen i båda gavlar.

Kanalfläkt och spirorör monterade på kallvind för att motverka frost och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden var nu i det närmaste tät. Inne på vinden monterade jag en kanalfläkt med 100mm spirorör och drog en slinga runt hela vinden med nedstick som gick ner till takfoten mellan varannan till var tredje takstol.

Ventilationssystem med spirorör på en isolerad vind för att förhindra frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsledningar och isolering på en husvind som en åtgärd mot frostproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag monterade en justerbar spjäll vid varje nedstick så jag skulle få jämn flöde överallt.

Ventilationsrör på vind med isolering och frost på undersidan av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ritat hur jag gjorde i en av bilderna.

Ritning av ventilationssystem på en vind med markerad kanalfläkt, avfuktare och luftflödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som komplettering köpte jag en Acetec evodry PD+ avfuktare som är det gröna linjerna i min ritning.

En avfuktare och spirorör på ett välisolerat vindsgolv för att förhindra frostskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag märkte direkt när jag fick cirkulation på luften på kallvinden så försvann all frost direkt. Jag har nu övervakat min lösning under 2 vintrar och kan konstatera att det verkar fungera.
Vad kostade då hela den här lösningen? Acetec avfuktaren vill jag minnas kostade omkring 16 000 kr. Därtill kostade kanalfläkten, spjäll, spirorör mm 10 000 till 12 000 kr. Därtill kostade det några tusen att bygga igen takfoten. Då jag har gjort detta för egen räkning har jag inte räknat med någon arbetskostnad. Jag prövade först med enbart avfuktaren men det räckte inte med den ensam. Det var först när jag monterade kanalfläkten och fick cirkulation på luften som jag blev av med problemet.

Kanske inlägget kan hjälpa någon som brottas med samma problem

Med vänlig hälsning Jonathan / decimeterAB
 
  • Gilla
Huddingebo och 13 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Fiffig lösning!
 
  • Gilla
decimeterAB
  • Laddar…
så vanligt med mögel pga frost kan det knappast vara? Jag har delvis frost i taket på vinden i mitt hus byggt 1900 och det har troligen varit lika hela tiden och det är ingen mögel där..........
 
Hej Stefan1972

Har du hus från 1900 och allt är bra så toppen !! Man ska inte ändra ett fungerande koncept. Troligtvis har våra hus olika förutsättningar då det skiljer över 100 år mellan byggnadernas uppförande. Äldre hus har inte plast (ångspärr) i väggarna, Ofta sågspån som isolering och inte lika tjockt. Min erfarenhet av äldre hus är att dom ofta är mycket luftigare och kanske varmare temperatur på vinden.

Jag har 50cm isolering i taket. Jag upplevde att när temperaturen höll sig i ett spann mellan -5c och +5c så torkade aldrig råsponten i takfoten. Just frosten är inget problem men när frosten tinar och aldrig torkar upp så blir det kanske det på sikt.
Det var i proaktivt syfte jag byggde om för att slippa svarta brädor framöver.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat.
Men kan inte grundorsaken vara dålig ventilation i bostadsdelen som gör att fukt tar sig upp på vinden?
Jag har ett 70tals hus med öppna gavel ventiler och takfot.
Upplevde en doft av (fuktig)masonit på vinden när vi flyttade in men såg inget som var mögligt men sen vi skaffade mekanisk ventilation i form av FTX så kändes det väldigt fräscht på kallvinden.
Nu har vi inte masoniten kvar då vi gjort takbytet och det känns fortfarande väldigt bra på vinden, känns stort sett som ute.
 
TheGame

Jag har bra ventilation, Också en en FTX aggregat.

Jag gissar att jag kanske har ett mindre läckage av varmluft upp på vinden från bostadsdelen. Det är så svårt att få 100% tätt med vindsluckor, ventilation och el anslutningar som går genom plasten. Därtill kan det förekomma nåt spikhål eller tejp som släppt. När den varma luften har mött den kalla uteluften från takfotsöppningen har det blivit frost. Det är min teori. Med det sagt så är ibland uteluften också jätte fuktig. Så ibland kan den lika gärna ha kommit utifrån. Men i överlag tyckte jag det blev mer frost desto kallare det var ute. Jag är iaf nöjd att jag är kvitt problemet nu.
 
decimeterAB decimeterAB skrev:
TheGame

Jag har bra ventilation, Också en en FTX aggregat.

Jag gissar att jag kanske har ett mindre läckage av varmluft upp på vinden från bostadsdelen. Det är så svårt att få 100% tätt med vindsluckor, ventilation och el anslutningar som går genom plasten. Därtill kan det förekomma nåt spikhål eller tejp som släppt. När den varma luften har mött den kalla uteluften från takfotsöppningen har det blivit frost. Det är min teori. Med det sagt så är ibland uteluften också jätte fuktig. Så ibland kan den lika gärna ha kommit utifrån. Men i överlag tyckte jag det blev mer frost desto kallare det var ute. Jag är iaf nöjd att jag är kvitt problemet nu.
Ja det kanske beror lite på vart man bor också.
Här är det kallt och torrt normalfallet på vintrarna bara fuktigt höst och vår iaf som det känns :)
 
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
så vanligt med mögel pga frost kan det knappast vara? Jag har delvis frost i taket på vinden i mitt hus byggt 1900 och det har troligen varit lika hela tiden och det är ingen mögel där..........
Hur ser råsponten/trät ut? "missfärgat" eller som nytt?
Nyfiken, jag har själv frost på råsponten har jag sett nu när det är kallt, huset är sedan 70-talet, taket (ej råsponten) bytt för 10 år sedan. Det är missfärgat på insidan, men bara råsponten, reglarna är som nya.
Någon som vet om just detta är vanligt?
 
Hej Henrik, Nu frågar du Stefan men jag tänkte jag kommenterar

Jag frågade flera insatta företag och personer i branschen innan jag drog igång med min lösning. Och enligt dom så var det ett vanligt problem. Hade till och med en resande installatör från trygghetsvakten som bara installerar deras produkter upp på vinden och han sade också att det var vanligt. Då jag själv också är i byggbraschen och har bytt ett gäng tak genom åren har jag också varit uppe på några vindar. Och flertalet har haft spår av fukt, antingen i råspont, på reglar, takstolar eller masonitskivorna som ska agera undertak. Det behöver inte ha varit mögel men på många ställen hade träet svartnat vilket jag inte kan tolka på annat sätt att träet varit fuktigt under långa perioder. Frosten i sig är inget problem, Däremot när den tinar vid varmare vinterväder så sugs den in i träet. Lite fukt i trä är inget problem om det får torka relativt fort men det gör det oftast inte. Och då svartnar träet eller blir mögel. Nu har det gått några år sedan jag skrev denna tråd, men jag har krut tork uppe på vinden hos mig nu och träet är inte det minsta missfärgat.
 
  • Gilla
Niklas Edberg
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Hej Henrik, Nu frågar du Stefan men jag tänkte jag kommenterar

Jag frågade flera insatta företag och personer i branschen innan jag drog igång med min lösning. Och enligt dom så var det ett vanligt problem. Hade till och med en resande installatör från trygghetsvakten som bara installerar deras produkter upp på vinden och han sade också att det var vanligt. Då jag själv också är i byggbraschen och har bytt ett gäng tak genom åren har jag också varit uppe på några vindar. Och flertalet har haft spår av fukt, antingen i råspont, på reglar, takstolar eller masonitskivorna som ska agera undertak. Det behöver inte ha varit mögel men på många ställen hade träet svartnat vilket jag inte kan tolka på annat sätt att träet varit fuktigt under långa perioder. Frosten i sig är inget problem, Däremot när den tinar vid varmare vinterväder så sugs den in i träet. Lite fukt i trä är inget problem om det får torka relativt fort men det gör det oftast inte. Och då svartnar träet eller blir mögel. Nu har det gått några år sedan jag skrev denna tråd, men jag har krut tork uppe på vinden hos mig nu och träet är inte det minsta missfärgat.
Jag tänker också att det inte bör vara så... Säkert väldigt vanligt. Får kontakta dom och hitta någon bra och enkel lösning.
 
H henrik_86 skrev:
Jag tänker också att det inte bör vara så... Säkert väldigt vanligt. Får kontakta dom och hitta någon bra och enkel lösning.
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
decimeterAB decimeterAB skrev:
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
decimeterAB decimeterAB skrev:
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
decimeterAB decimeterAB skrev:
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
Okej, så idén med kanalfläkten var din egna?
Tror du att det hade räckt med endast den och haft kvar takfotsventilationen?
Annars är det kanske bra att någon i branschen kan komma och kolla, så länge dom inte endast vill kränga sina lösningar
 
H henrik_86 skrev:
Okej, så idén med kanalfläkten var din egna?
Tror du att det hade räckt med endast den och haft kvar takfotsventilationen?
Annars är det kanske bra att någon i branschen kan komma och kolla, så länge dom inte endast vill kränga sina lösningar

jo, Jag gjorde denna projekt i flera etapper.

Då frosten var vid takfoten och kanske någon meter upp så ville jag få bort den kalla luften som kom in på vinden. Så jag byggde igen takfotsventilationen med en L plåt som dels skruvades i råsponten och i väggpanelen. Innan jag skruvade dit plåten så isolerade jag igen springan mellan tak och vägg. Jag gjorde detta mellan varje takstol utifrån huset. Steg 2 var att jag köpte denna Acetek avfuktare för vindar och installerade den. Den har 3 slangar som man ska dra ut till olika hörn på vinden. Jag tror principen är exakt samma som för en krypgrund. Efter att ha kört men denna då i några veckor eller månader vid olika temperaturer gick jag upp på vinden och undersökte hur det fungerade och jag kostaterade att Acetek avfuktaren endast fungerade i dom takstolsfacken där slangen blåste ut. Så steg 3 var att få mer cirkulation på luften uppe på vinden i alla takstolsfack. Och då byggde jag denna lösning men spirorör som går ner i var tredje fack med en kraftigare kanalfläkt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
jo, Jag gjorde denna projekt i flera etapper.

Då frosten var vid takfoten och kanske någon meter upp så ville jag få bort den kalla luften som kom in på vinden. Så jag byggde igen takfotsventilationen med en L plåt som dels skruvades i råsponten och i väggpanelen. Innan jag skruvade dit plåten så isolerade jag igen springan mellan tak och vägg. Jag gjorde detta mellan varje takstol utifrån huset. Steg 2 var att jag köpte denna Acetek avfuktare för vindar och installerade den. Den har 3 slangar som man ska dra ut till olika hörn på vinden. Jag tror principen är exakt samma som för en krypgrund. Efter att ha kört men denna då i några veckor eller månader vid olika temperaturer gick jag upp på vinden och undersökte hur det fungerade och jag kostaterade att Acetek avfuktaren endast fungerade i dom takstolsfacken där slangen blåste ut. Så steg 3 var att få mer cirkulation på luften uppe på vinden i alla takstolsfack. Och då byggde jag denna lösning men spirorör som går ner i var tredje fack med en kraftigare kanalfläkt.
Ja man får väl ta det i etapper och se vad som funkar, avfuktaren får väl fackman sätta in(?) , kanalfläkt kan man kanske göra själv om det behövs.
Dock lite inne på att testa "mögelstoppers" innan, vissa säger det är kanon andra inte... Erfarenhet av detta?
Ni har inte någon eltrace/värmekabel alls på vinden då?
Hur mkt el drar eran anläggning?
 
H henrik_86 skrev:
Ja man får väl ta det i etapper och se vad som funkar, avfuktaren får väl fackman sätta in(?) , kanalfläkt kan man kanske göra själv om det behövs.
Dock lite inne på att testa "mögelstoppers" innan, vissa säger det är kanon andra inte... Erfarenhet av detta?
Ni har inte någon eltrace/värmekabel alls på vinden då?
Hur mkt el drar eran anläggning?
Om jag minns rätt så kostade avfuktaren nästan 20 tusen. Och det här var 3-4 år sedan.
Den kommer färdig. Du pluggar in den i väggen bara och så får du borra ett hål i fasaden och dra ut evakueringsslangen där den fuktiga luften ska blåsa ut. Dom övriga tillluftslangar kopplar du bara på med en slangklämma. Så du behöver ingen installatör alls. Dom som säljer dessa brukar vara bra på support ifall du väl köper av dom. Sedan har man en display som man kan dra ner i bostaden så du kan bevaka luftfuktigheten på vinden. Vit elektronisk enhet på väggen med röda siffror som visar 58, knappar och "acetec" logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror alla spirorör, t-kopplingar, böjar, kanalfläkt kostade ungefär 10 tusen.

Jag hade nästan börjat med det billigare alternativet och sett om luftcirkulationen tar bort problemet och byggt vidare utifrån det. Sedan kan man också försöka lokalisera ifall man har läckage av varm luft från bostaden upp på vinden om det går att täta. Brukar kunna se mycket med en värmekamera om du kan låna en sådan av någon.
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.