Ja, som reglerna ser ut får ju inte villaägaren sätta tillbaks locket själv, utan huset ska utrymmas och familjen inkvarteras på hotell tills man lyckas få tag på en elektriker som tar på sig ett sånt struntjobb.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om det krävs att man är behörig eller ej för att ta bort luckan törs jag inte svara på för då skulle inte ens anläggningsinnehavaren kunna montera tebax den. Självklart är det byggubben som orsakat olyckan och ansvarig borde då vara han och hans chef. Men jag tycker ändå att anläggningsinnehavaren har ett ansvar att hans egen anläggning är säker.
Ansvaret sträcker sig väl till att ringa hantverkaren/firman och begära att den isärtagna elcentralen blir ihopmonterad eller utbytt. Lös det nu, eller senast i morgon!
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Om det gäller en gammal proppcentral, som jag tror det handlar om här. Så bör man inte sätta tillbaka luckan, om man inte har koll på el. En lekman med begränsad kunskap om el, kan inte veta vad som är strömförande, och vet inget om ljusbågar och annat otrevligt som kan hända, eller inte.
 
M Matten skrev:
Det handla



I elinstallatören så uppges följande: "Hantverkarens plan var att själv dra nya kablar. Längre fram skulle en elektriker kallas in för att byta ut det gamla proppskåpet mot ett modernt ”med spakar”. Villaägaren tackade ja, och hantverkaren drog fram kablarna. Sedan lämnades proppskåpet utan lucka i flera månader, men någon elektriker dök aldrig upp, enligt villaägaren.

Efter en tid gick en säkring, och villaägarens vuxna son gick till skåpet för att byta propp.

– Han måste ha kommit åt en kabel. Han fick en elchock och hamnade på golvet, och jag var inte hemma men hans mamma var det. Under två minuter trodde hon att han hade dött, berättar villaägaren för Tranås Tidning."

Så gissningsvis så kom sonen åt spänningsförande delar av den gamla diazedcentralen när denne skulle byta propp.
Nåt sånt måste det vara och således inte ha nånting att göra med att en hantverkare dragit en kabel.

Reagerade nämligen på det direkt, hur kan någon ha fått en elchock av en icke-inkopplad kabel?

Var den först framdragen, sedan inkopplad i centralen men inte andra och man där fick en stöt är det illa.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
S Stuff skrev:
Hur menar du?
Att det är snåla kunder som gör att byggföretaget tvingats gena och utföra installationer utan rätt behörigheter?

Citat från artikeln: "Enligt Elsäkerhetsverket får den här typen av arbeten enbart utföras av elinstallationsföretag. Något som vd:n för byggfirman ifråga inte kände till."

I det här fallet så verkade ju inte ens byggaren ha koll på regelverket. Det handlar alltså om okunskap och slarv och inte något som kunden borde kunna beskyllas för. Det är byggaren som är proffset och ska veta vad han får och inte får.

Hantverkaren Ska vara proffset, men ofta lallar de på efter några år och skiter faan fullständigt i kunderna.
 
D DanielPers skrev:
Hantverkaren Ska vara proffset, men ofta lallar de på efter några år och skiter faan fullständigt i kunderna.
Nu var det en snickare och ingen elektriker som drog fram kabeln. Fast man kan undra om elektriker verkligen behövs när andra yrkesgrupper får göra deras jobb:thinking:
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Nu var det en snickare och ingen elektriker som drog fram kabeln. Fast man kan undra om elektriker verkligen behövs när andra yrkesgrupper får göra deras jobb:thinking:
Spelar väl ingen roll vem som drog fram kabeln, lika opassande ändå!
 
A Avle skrev:
Ni som hävdar att man inte får dra och ni som hävdar att man får dra. Kan ni inte plocka fram lite underlag till era ståndpunker, typ prejudikat eller liknande. Det vore roligt att ha finna "sanning" för man ser och hör båda versionerna lite nu och då i olika trådar tycker jag utan att man ser underlag för åsikterna.

mvh
Du har missat en sak. I vissa fall kräver installatören att det ska dras eller läggas av behörig elektriker. För att garantin ska gälla. På golvvärme via el har jag förstått att det fuskas både bland firmor och privat. Det är väl inget problem om man vet hur man gör så installerar elektrikern sedan. Men när det sedan gått något år och slingan slutar fungera då börjar problemen. Då hem försäkringsbolaget inte tar detta. Inte heller firman som har levererar elslingorna om det inte är påskrivet av behörig eltekniker. Visar det sig att slingan inte ligger enligt föreskriften så tar inte garantin det heller.

Även de som lägger/drar ledningar till hus kräver oftast att de ska lägga dessa själva. Då de både har sett och hört om skräck exempel där man drar kablarna med hjälp av fordon. Så det gäller för elektrikern att lita på den som lägger kabeln att de gör som man ska göra.

Har en kollega som är allkunnig och han la in golvvärmeslingor i hallen. Enligt direktiv från elektrikern som senare skulle komma och installera. Men han köpte för lång ledning och tyckte inte han behövde resten. Så han klippte av den i sin okunskap. Han fick bila upp golvet och göra om allt.

Jag skruvar själv inom vissa begränsningar. Då jag kan ta hjälp av två elektriker. Har sett mer eller mindre bra lösningar på vissa ställen.
 
O Steamboy skrev:
Det står klart och tydligt i lagstiftningen. Installation av allt material som ingår i en elanläggning och allt arbete på en elanläggning är behörighetskrävande. De undantag som finns är tydlig listade. Det är ingen som tycker något, har en ståndpunkt eller behöver hänvisa till några prejudikat. Det är så lagen ser ut. Punkt slut.

Det du får göra själv står här:
[länk]

Står det inte där får du inte göra det. Svårare än så är det inte.
Men här handlar det inte om en privatperson utan en hantverkare.

Går hantverkaren under ett egenkontrollprogram hos en elektriker är det ok att dra fram kabel
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Du har missat en sak. I vissa fall kräver installatören att det ska dras eller läggas av behörig elektriker. För att garantin ska gälla. På golvvärme via el har jag förstått att det fuskas både bland firmor och privat. Det är väl inget problem om man vet hur man gör så installerar elektrikern sedan. Men när det sedan gått något år och slingan slutar fungera då börjar problemen. Då hem försäkringsbolaget inte tar detta. Inte heller firman som har levererar elslingorna om det inte är påskrivet av behörig eltekniker. Visar det sig att slingan inte ligger enligt föreskriften så tar inte garantin det heller.

Även de som lägger/drar ledningar till hus kräver oftast att de ska lägga dessa själva. Då de både har sett och hört om skräck exempel där man drar kablarna med hjälp av fordon. Så det gäller för elektrikern att lita på den som lägger kabeln att de gör som man ska göra.

Har en kollega som är allkunnig och han la in golvvärmeslingor i hallen. Enligt direktiv från elektrikern som senare skulle komma och installera. Men han köpte för lång ledning och tyckte inte han behövde resten. Så han klippte av den i sin okunskap. Han fick bila upp golvet och göra om allt.

Jag skruvar själv inom vissa begränsningar. Då jag kan ta hjälp av två elektriker. Har sett mer eller mindre bra lösningar på vissa ställen.
Regelrätt får du inte skruva själv ens om du tar hjälp av 100 elektriker om du inte ingår i deras egenkontrollprogram vill säga
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men här handlar det inte om en privatperson utan en hantverkare.

Går hantverkaren under ett egenkontrollprogram hos en elektriker är det ok att dra fram kabel
Skulle hantverkaren vara konsult åt elfirman just när denne sätter dosor och VP-rör? Annars blir väl ansvarsbiten lite diffus? En firma tar betalt och en annan får ansvaret för installationen.

Är det inte ett bra exempel på när en liten byggfirma kunde ha en anställd med en egen enklare elbehörighet?
 
Självklart men det får du ta med Elsäkerhetsverket
 
D
P Putte 9497 skrev:
Nu var det en snickare och ingen elektriker som drog fram kabeln. Fast man kan undra om elektriker verkligen behövs när andra yrkesgrupper får göra deras jobb:thinking:
Precis! Men de håller varandra om ryggen så de har försörjning... något år till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.