Hej,

oklart för mig det här med bärande väggar, jag funderar över väggen mellan vardagsrummet & köket. Hade denna gått att riva så får man en härlig öppen planlösning!
Vad tror ni?
 
  • Planritning av en lägenhet som visar föreslagen rivning av väggen mellan vardagsrum och kök för öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog komplettera med mer information, om det ska gå att ens gissa svaret på frågan ...

Vad är väggen gjord av? Hur tjock är den? När är huset byggt? Hur många våningar till är det över?

Edit: det är en lägenhet väl?
 
Redigerat:
Vad är det för typ av tak? Vilken riktning ligger takstolarna i?
 
Normalt sett ska det inte vara bärande vägg där i en lägenhet, men du behöver titta på den riktiga ritningen, och inte på en mäklarskiss.
 
BirgitS
Styrelsen vet ofta vilka väggar som är bärande eftersom det har kollats i andra lägenheter.
 
Större ändringar i en lägenhet kräver godkännande av styrelsen annars finns de risk på krav av återställande vid försäljning. Stadgarna berättar väldigt mycket vad som gäller
 
Börja med att slå väggen. Låter den ihåligt eller är den stum ?

Bärande betong = stum
Lättbetong = ihålig ljud.
 
Jisses, tack för alla svar!

har inte mer info än angivet att tillgå just nu. Skall givetvis prata med föreningen och sådär också!

vill mest få en bild utifrån vad ni tror och samla på mig mer kött på benen!
 
Har du köpt lägenheten? Eller är "riva väggen" ett kreativt förslag från en mäklare?
 
Själv skulle jag inte gjort det, lägenheten kommer kännas mindre och bli mer svårmöblerad.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du köpt lägenheten? Eller är "riva väggen" ett kreativt förslag från en mäklare?

Jag har köpt men flyttar in om 3 veckor
 
T topmount skrev:
Själv skulle jag inte gjort det, lägenheten kommer kännas mindre och bli mer svårmöblerad.
min första tanke var den samma, däremot har jag funderat kring det då köket är ganska litet och utrymme för köksbord mm blir lite små körigt!
 
  • Tecknad grön T-Rex-dinosaurie huvud som ler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett grönt dinosauriehuvud som ler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.