Hejsan
Vi vill öppna upp en ca 80 cm bred öppning (ala dörruppning utan dörr) i en (har lärt mig att det heter) hjärtvägg i vårt hus. I källaren är samma vägg redan "borta" med en bjälke som avlastar. (Enligt konstens alla regler)
Huset är av 1 1/2 plansmodell så med andra ord finns det en våning över den väggen vi vill öppna plus en liten vind.
Hjärtväggen bör vara av tegel. Huset är ett tegelhus från -37.

Så till frågan. Vilken typ av hantverkare skall jag ta hjälp av för att ta reda på om vi kan göra öppningen. Vi vill ju inte att huset skall braka ihop. Helst hade vi velat gjort arbetet själva, men behöver då hjälp med att göra de beräkningar som krävs för att se om det är möjligt. Är arbetet för komplicerat får vi ha fackman till allt.
Är det någon som vet vem (yrkeskategori o ev företag) vi bör anlita och hur mkt något sådant skulle kunna kosta. Beräkning vs hela arbetet.
 
De flesta byggfirmor tar sig an arbeten av det slag du nämner. jag ser inga konstigheter i en så pass liten öppning som 80 cm. Huset från -37 bör ha en höjd till tak på ca 2.6--2.8 meter, det innebär att det kommer att finnas kvar en hel del tegel ovan öppningen. så att få in en järnbalk som avlastning kommer inte att stöta på problem. Om Du stämpar upp taket på båda sidor öppningen, är det sedan ganska enkelt att plocka bort tegeln. Jag hade valt en H-balk 150x150 och låtit den gå ca 1 meter in från öppning på var sida,= ca 3 meter balk. Går naturligtvis med klenare balk, men räknar med att väggtjockleken ( 1-stens vägg)passar till detta mått.
 
Jag hade valt en konstruktör och en bygganmälan... ::)
 
Saturnus2. Vad innebär stämpa?
Att låta balken fortsätta en meter åt vardera hållet funkar, fast bara åt ett håll. Är väl ca 70 cm till ytterväggen åt ena hållet.
Hur mycket kan en hantverkare ta i timmen? Har du någon aning om hur lång tid ett sånt här jobb kan ta?
/Cincy
 
cincy skrev:
Saturnus2. Vad innebär stämpa?
Att låta balken fortsätta en meter åt vardera hållet funkar, fast bara åt ett håll. Är väl ca 70 cm till ytterväggen åt ena hållet.
Hur mycket kan en hantverkare ta i timmen? Har du någon aning om hur lång tid ett sånt här jobb kan ta?
/Cincy
En stämpa kallar man ett rör/regel eller annat som håller uppe taket under tiden man jobbar med något som håller taket uppe= en bräda på golvet och en i taket och där emellan en stötta/stämpa. Några sådana stämpar på var sida väggen är nödvändigt, så att taket inte sjunker ned en bit när du lossar på tegeln i väggen. På din beskrivning låter det lite "udda" att ha en öppning upp till en vägg...men o`key. Då får du även ta bort tegel i den korsande väggen så att balken får stöd där. På den lilla öppning du talar om, behöver det inte nödvändigtvis vara en järnbalk, det går med ett trä också= 150x150mm, det har man byggt med i tusentals år, och några sitter kvar ännu ;)
Vet inte vad en byggare debiterar i ditt område. men räkna med 300--400:-/tim. Svårt att veta hur lång tid men ca en vecka=40timmar
 
Det är riktikt som saturnos säger, men se till i alla fall att man får in det H balken, och därefter göra öppning. Detta om man vill göra en fyrkantigöppning,. Till halvmåne öppningar i del storlek behövs ej H balk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.