Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att beställa hem ett helt lastbilsflak med matjord till trädgården?
 
jag betalade 150 kr kubiken inkl frakt. tror det blir ca 11 kubik på ett lass
 
Vi betalade ungefär samma (kanske det var 200kr/m3) för fin, gödslad matjord. Inkl. frakten. Fina mjukmassor fick vi för allt mellan 0 och 500kr per lass om ungefär 10 m3, beroende på hur fin jorden var.

Detta var i Stockholmsområdet där allt tenderar att vara dyrare :(
 
Tack för era svar.

Då kommer nästa del av problemet: Vart letar jag efter detta? Alltså, var hittar jag nån som har jord och som kan köra det hem till mig (Dalarna)? Vad ska jag söka på?
 
Jag fick hjälp av min byggherre till huset som tipsade om en förman på ett bygge i närheten. De behövde bli av med en massa jord så därav det låga priset på fina mjukmassor. Givetvis hade de bra priser hos jordleverantörer också eftersom de köper sådana mängder.

Så, det bästa är att hitta något bygge där du kan fråga om hjälp. Annars finns det säkert firmor listade på gula sidorna/eniro under "jordleverantörer" eller liknande.
 
Ring en lastbilscentral, dom brukar stå till tjänst och sälja grus och jord.
 
Maserfrakt kör i alla fall jord i Borlänge, Dalarna... kan vara värt att ringa o höra beroende på vart i dalarna du bor...
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad de tog men skulle tro mellan 150-200/m3 samt ca 500 kr för frakten....
Vet oxå att det finns nåt fraktbolag i Leksand som kör hem jord.. kommer ej ihåg namnet men jag hittade dem i gula sidorna,,, stora telefon-katalogen.
Hoppas du hittar nåt!
 
Som sagt åkerier är ett tips.

Ett annat tips som kan vara bättre är att kolla med ev lokala bönder. De brukar kunna ha jord till bra priser
 
Vad är en normal transportkostnad för lastbil?
Jag skall betala ca 500/timme när lastbilen kör men vet inte om det är bra eller dåligt. Fyllnadsmaterialet är gratis.
 
Be dem köra en mindre mängd först så du kan se vad det är för kvalitet. Första firman som skulle köra åt oss drock dit ett lass "mullrik matjord" som var 8 m2 ren blålera. De fick inte jobbet... :)

500kr/tim. Ingen aning om det är vettigt (tycker inte det låter speciellt dyrt) men det handlar ju mest om hur mycket de hinner köra på en timme. Alltså om ett lass tar en halv eller tre timmar att få dit.

Eller vänta nu. Du skulle ha *ett* lass *matjord*? Fyllnadsmassor duger till 99% inte som matjord. Se till att det är gödslad och blandad matjord du får hem så du inte blir stående med ett flak alv eller lera till rabatterna :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.