Hej har ett rum som jag vill sänka taket på ska upp med 8st spotar. Men vad ska jag använda för regel mm och vad behöver jag tänka på elektriker har jag redan fixat nått mer.
 
  • Ett rum under renovering med exponerade takreglar och utrymme för spotlights mot en bakgrund av ommålade väggar och en röra av föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du behöver läsa anvisningarna för spottarna där det ska stå hur djupa de är och hur långt avstånd som krävs till brännbart material.

Om det är ett ventilationsdon man ser i övre högra hörnet av väggen så måste du tänka ut en lösning för hur ventilationen ska fungera även efter att taket är sänkt.
 
Ventilationen har jag en lösning på. Men frågan är vad ska man använda för regel 45*45 eller 45*70??och om någon har kort på hur det ska se ut hehe
 
Glespanel 28x70. Först ett lager CC1200mm förutsatt att det får bra fäste. Sen ett lager till åt andra hållet som du fäster i det första lagret. Dessa sätter du CC 300mm. Runt om behöver du bygga med 2 lager för att kunna fästa. Denna lösning går snabbt och du slipper borta sen när du ska dra el. Men kolla först utrymmet för spotlightsen. Många klarar sig på 28+28+gips
 
Kan du rita på ett papper och sen ta ett kort och skicka.
 
BirgitS
Vad kräver spottarna för utrymme?
 
Takstomme under konstruktion med träreglar och plastbelagd isolering synlig innan gipsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört med bara 1 lager 28x70. Sedan 13 mm gips. Spotten bygger lite mer men får plats om man har mjuk isolering ovanför. Till de allra flesta spottar ska man ha skyddskåpa och den monterar man mellan reglarna.

Edit: Nu när jag läser din fråga noggrannare inser jag att du kanske vill behålla det gamla taket? Då behöver du troligen sänka taket mer än 41 mm. Fördelen är att nuvarande tak antagligen är godkänt som värmeskydd för spottarna (gips, betong?). Men som sagt läs instruktionen för spottarna. Det finns spottar som kan monteras direkt i isolering men de kräver ändå en del luft omkring sig så det ska vara ett minimumavstånd till gamla taket.
 
Redigerat:
Både SG, Designlight och Hide-a-Lite har spottar som är anpassade för 28x70 + ett lager gips. De får fällas in utan pottor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.