Så var det dags igen!

Ska precis flytta till ett nytt hus och pga direktverkande el så får det bli en LLVP. Hus (138m2) med två längor från 1930/70 tal med ovanvåning på den södra längan. Jag har läst på så mycket jag kan och vill nu bolla med er om någon vill hjälpa till.

Jag har funderat på placeringarna röd och blå nedan:

Capture.jpg

Det lutar åt den röda placeringen då ja tänker att det lär värma upp övervåningen bättre då det är närmare trappan (i köket). Men jag kanske tänker galet. Jag tittar för tillfället mest på PANASONIC FLAGSHIP HZ35UKE på 7.75kw.

Nedan kan man se lite mer ingående om man vill.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/...M5pvD6lht2lsV5oSEWhTGGpkGdZmDBf_iIf3cjkpBAn10

Har någon feedback uppskattar jag det verkligen. Tack för hjälpen.

Vänligen

Samuel
 
Jag skulle inte satt den i vardagsrummet med tanke på ljudet..
 
Krokben
D Melb skrev:
Jag skulle inte satt den i vardagsrummet med tanke på ljudet..
Man vänjer sig. Vi har vår i vardagsrummet och nu tänker vi inte ens på den.

Förövrigt så är vardagsrummet den bästa placeringen i ditt fall, och ha på så högt fläktläge du/ni klarar av!

Edit: anledningen varför jag tycker vardagsrummet är bäst är för att det verkar vara en dörröppning vid den röda markeringen. Men när du beställer pumpen med installation så kommer ju en installatör hem till dig som kan kolla vart dem bästa placeringen är. Regeln många kör med är att man ska ta det största rummet som man värmer upp, så kan värmen spridas vidare där ifrån.
 
Redigerat:
Tack för svar! Intressant med olika åsikter om ljudet. Blå i vardagsrummet och röd i matrummet... Dörrkarmen där framför röda placeringen är dörrlös, så min förhoppning är att den kan blåsa igenom där vid den placeringen. Vad tror ni om avståndet till väggen mitt emot ca 15-16 meter. Vet inte om llvp är bra på att putta luft eller om värmen sprids med ren konvention efter bara några meter.
 
Krokben
S SamuelSvensson skrev:
Tack för svar! Intressant med olika åsikter om ljudet. Blå i vardagsrummet och röd i matrummet... Dörrkarmen där framför röda placeringen är dörrlös, så min förhoppning är att den kan blåsa igenom där vid den placeringen. Vad tror ni om avståndet till väggen mitt emot ca 15-16 meter. Vet inte om llvp är bra på att putta luft eller om värmen sprids med ren konvention efter bara några meter.
Avstånd är bara bra för pumpen, den ska kunna kasta långt. Jag har kanske 10 meter till en vägg och där gränsar den till kök, toa och extrarum och det är inga problem, så länge det stora vardagsrummet blir uppvärmt ordentligt så kommer luften per automatik att sprida sig (värme vill jämna ut sig). Det kommer givetvis bli kallare längre bort än där pumpen sitter.

Edit: kan också nämna att det sitter en trapp till övervåningen där väggen är med och vi värmer hela huset med en llvp. 23 grader nere och 22 på övervåningen.
 
Jag säger det blåa placeringen, dels för att det största rummet, dels för att man är där mer än matsal, dels för att man sitter still och tittar på tv där och då är någon grad varmare trevligt. Det framgår inte om den gamla och nya delen har exakt samma nivå?
 
Av dessa två placeringar säger jag blå om man vill få ut värmen till så stor del av huset som möjligt. Vi har också en LVP i vardagsrummet ca 2,5m bakom soffan och så länge man inte kör de högsta fläkthastigheterna just när man sitter där är ljudet inget problem - man vänjer sig.
Är man dock väldig känslig för ljud eller drag bör man välja annan placering för det blir ju aldrig lika bekvämt som ett vattenburet system...
Jag tycker dock att värmespridningen dygnets övriga timmar väger upp att man ev får sänka lufthastigheten när man sitter och tittar på TV.
Placeringen i rött läge kommer tyvärr inte ge någon värme att tala om in i köket, luftströmmen svänger helt enkelt inte in 90gr dit hur mycket man än önskar att den gjorde det. Tror du får mer värme i köket med blå placering då lufthastigheten blir låg i den ändan av rummet och lättare sprids vidare.
Kan tillägga att optimalt borde vara en placering bredvid blå symbol, ovan fönstret men det kanske inte är möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.