Magnus E K
I kontakt med väggen kommer väl FK:n som är bakom centralen? Alla centraler jag sett har ju ingen baksida utan sitter direkt mot väggen. Så räcker det inte med att sätta något över framåt?
 
U Uffe A skrev:
Ingen av mina elever ger sig på en sådan installation innan de har tillräcklig förkunskap för att göra det.
De får den kunskapen genom att läsa kurser där de skaffar sig den
Sedan läser de elinstallationskursen där de får mer djupgående kunskaper samt övningatillfällen under kontrollerade former så att de kan tillskansa sig erforderlig kännedom.
Men det är bara ett fåtal av eleverna som jag efter avslutad skolutbildning skulle kunna säga vara färdiga för att utföra arbeten på egen hand och att detta skulle bli utfört på ett yrkesmannamässigt sätt.
Det är därför som det efter utbildningen krävs lärlingstid innan man blir montör.
Det är ingen av mina elever som gör en installation i vårt installationsutrymme utan att ha fått nödvändiga kunskaper och allt sker under ordnade former.
Vilket är mer än man kan säga om detta.
Har det gjorts en kontroll före drifttagning med erforderliga mätningar?
Och kan du berätta för mig vilka dessa är?
Den här diskussionen börjar spåra ut nu känner jag, men jag berätta lite kort om min bakgrund.
I min ungdom var jag frilansare och jobbade lite överallt med olika uppdrag och arbeten. Livet gav mig då chansen att träffa många intressanta människor och även en av mina framtida mentorer när det gäller elinstallationer. Jag fick äran att jobba som kabelapa åt denne herre i intensiva perioder när han själv inte hann med, och hade han varit där än idag så hade jag självklart rådfrågat honom före detta forum. Tyvärr finns inte den möjligheten längre utan jag försöker hitta kunskap på annat håll.

Gällande den teoretiska är jag driftingenjör i grunden med många timmars elkunskap i skolbänken, dock väldigt lite mot regler kring elinstallationer.

Allt jag gör i mitt egna hem har jag däremot vett nog att i alla fall dimensionera i förhand och sedan testa av med min lilla installationsprovare. Tyvärr har jag dock ingen ork att dokumentera något..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sätt tillbaka den gamla centralen över råttboet, eller finns det någon regel som säger att man inte får ha en central där inget är inkopplat?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ok, toppen! Ska detsamma gälla även inne i en normcentral som den på bild? Den har så att säga inget bakstycke som är tätt utan där finns säkert lös FK som kan nudda väggen. Har jag fel sorts central kanske?
Ja, det är ett krav i elinstallationsreglerna om väggen är brännbar. Om väggen är ledande (t.ex plåt) så ska väggen skyddsjordas. Bakstycke kan utelämnas endast om väggen är isolerande och icke brännbar. I ditt fall har du en betongvägg som inte bör göra bakstycke nödvändigt så länge som inga skruvar eller annat kan göra armeringen spänningsförande, vilket i sin tur kan vara ett problem, eller inte. Att det fuskas ganska omfattande med detta är en annan sak som på intet sätt rättfärdigar avsteget. Med så många kopplingspunkter som finns koncentrerade i en elcentral så är risken för glappkontakt och varmgång relativt väldigt stor och då vill man att den omsluts av obrännbart eller självslocknande material.
 
Anledningen att flytta centralen är ett det sitter en ventil ovanför......
Varför inte flytta ventilen i stället?
Inte behörighetskrävamde och i slutänden mycket snyggare.

Protte
 
Fast jag förstår liksom inte. Det sitter ju slang på en del kablar. Varför satte man inte dit slang på rören också och förlängde in i centralen? Sen kan man ju skydda slangpaketet på valfritt sätt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast jag förstår liksom inte. Det sitter ju slang på en del kablar. Varför satte man inte dit slang på rören också och förlängde in i centralen? Sen kan man ju skydda slangpaketet på valfritt sätt.
raveper raveper skrev:
Sätt tillbaka den gamla centralen över råttboet, eller finns det någon regel som säger att man inte får ha en central där inget är inkopplat?
"Man" jobbar med detta projekt på kvällar och helger. Tanken var att sätta ny central på samma ställe som den gamla, men mitt under arbetets gång började det regna in vatten genom ventilen... Flexrör var slut för dagen och frugan tyckte det började bli jobbigt utan vatten och värme i huset. Till råga på allt regnade det ute och vi har dräneringspumpar i källaren för att hålla borta vattnet som nu stod utan ström.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Anledningen att flytta centralen är ett det sitter en ventil ovanför......
Varför inte flytta ventilen i stället?
Inte behörighetskrävamde och i slutänden mycket snyggare.

Protte
Vi är i en källare med ventilens mynning utomhus ca 50cm ovan källartakets nivå. Till råga på det är det en rejält tjock grundmur så ny ventil är ett väldigt jobbigt alternativ.
 
5
Jag skulle åkt å köpt några laminerade skivor och byggt en ram mot väggen och därefter dragit på slang på alla lösa fk/fq'n.
På ramen skulle jag ha satt en passande kapsling å tagit hål i bakkant för alla slang.
Gärna så att kapslingen kommer i nivå eller strax under med centralen.
 
Magnus E K
Jäklar, i min snickarbod (f.d. friggebod) sitter centralen direkt på träpanel. Tänkte inte på det eftersom även gamla centralen satt direkt på väggen (då spånskiva). Kommer åtgärdas!

REDIGERING: Just nu finns dock bara åtta kopplingspunkter i hela den minimala centralen och de är redan dubbel- och trippelkollade. Aktuell belastning utgörs av ett stycke adventssljusstake på ca 9 W (7-armad med 55 V-lampor).
 
Redigerat:
bila upp en bit, sätt dit muffar + slang. Montera en ränna som du har ovanför. Sätt fast slangen med buntband.
 
Mikael_L
Imponerande att det är så snyggt anordnat där uppe på fartygsrännan och sen så katastrofalt hemskt där nere. :thinking: :cool:

Det finns flera sätt att få till det, såvitt jag kan se på bilden så har du pansarrör, dvs rör i metall.
Då skulle du kunna överväga att dra in EXQ (EQQ, EKK) i rören fram till första kopplingspunkten, dvs ersätta befintlig FK i rören och fram till centralen.
Och sen klamra kabeln snyggt fram till och in i centralen.
Den stora fördelen är att kabel i metallrören är helt godkänt, medan FK i metallrör är helt förbjudet vid nyinstallation, och ganska grått i gråskalan vid befintlig gammal installation.

Ett annat sätt är att bila upp väggen tillräckligt mycket för att kapa rören tillräckligt mycket så man får på muff och flexslang som sen kan putsas in.
Denna lösning är typ snyggast, men löser inte problemet med FK i metallrör, men det går ju att även här att dra EXQ.

Sen kan man klä in allt med något lämpligt, läs Bo's inlägg.

Flexslang eller VP-rör utanpåliggande på väggen, med FK i är kanske inte helt säkert fel och förbjudet, men åtminstone på gråskalan det med, och inte speciellt vare sig vackert eller ger några proffsvibbar.



Generellt när man har såna här problem, kan man fundera på att sätta två normcentraler kloss mot varandra (Hager gamma har tom en ihopkopplingsmöjlighet). Sen ha en massa lediga modulplatser över, men snyggare installation än något konstigt/fult anordnande av ledningar till centralen.
Ja det är ju inte någon lösning ifall centralen måste flyttas, som det kanske var i TS fall.

TS hade ju även kunnat funderat på en IP54 - 65 kapslad central, på tidigare plats.
 
tommib
Beroende på hur lätt du har för att fixa en egenbyggd kanal så kanske du ska titta på t.ex. en Hager Golf utanpåliggande kapsling. Den är 461 mm bred, om den täcker hela vägen så kan du smacka på en sådan. Anledningen skulle då vara att den är relativt billig och oantastlig ur elsäkerhetssynpunkt (det är ju en godkänd centralkapsling).
 
Mikael_L
Dessutom verkar den nya centralen redan från början ha blivit rätt fullsmetad, så lite extra reservplats är ju inte så dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.