Det här är väl en uppenbar trolltråd. Allt snack om "fult" golv, lister på väggar och stökigt trots pedantstädat.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Haha, ja är det soffan du inte orkar bära ut så kommer det inte bli enklare att måla. Du pratade ju om att lägga nytt golv också. Visst, du kan väl flytta soffan stegvis då...

Målar golv, i bemärkelsen täckmåla, finns t.o.m. en trevlig Byggahus-artikel om: https://www.byggahus.se/renovera/mala-tragolv-valja-kulor-farg

man kan efter slipning också betsa, eller olja med pigment. Men det är ju samma jobb som att olja så det antar jag att du inte är ute efter.

Totalt sett behöver du nog antingen läsa på, lyssna på råden här, eller erkänna att du skojar lite med oss...?
 
N noupe skrev:
Ja herregud, du får utrymma lägenheten (eller det aktuella rummet och tejpa för ordentligt) om du ska slipa. Men det är en normal renoveringsåtgärd och inget konstigt. Oljat golv är trevligt, men är fortfarande ett trestavs parkettgolv. Beroende på vad det är det du inte gillar - slitaget, ytbehandlingen, träslaget eller antal stavar.

Ja, golv går att måla. Känns ju inte som det givna alternativet. Men visst, vita målade trägolv finns ju - bara sök på lite bilder. Du får väl slipa det oavsett och så länge du inte drömt om ett målat golv hade jag rekommenderat oljat (eller hårdvaxoljat) då.
Här är en som målat sitt golv. Jag tycker det blev jätte fint
 
  • Ljust vardagsrum med nymålat vit blank golv, beigea soffor, vita stolar och dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N noupe skrev:
Haha, ja är det soffan du inte orkar bära ut så kommer det inte bli enklare att måla. Du pratade ju om att lägga nytt golv också. Visst, du kan väl flytta soffan stegvis då...

Målar golv, i bemärkelsen täckmåla, finns t.o.m. en trevlig Byggahus-artikel om: [länk]

man kan efter slipning också betsa, eller olja med pigment. Men det är ju samma jobb som att olja så det antar jag att du inte är ute efter.

Totalt sett behöver du nog antingen läsa på, lyssna på råden här, eller erkänna att du skojar lite med oss...?
Inte bara soffan, sängen oxå.
Jag skojar inte. Jag är amatör när det kommer till detta. Hade jag vetat hur man byter golv hade jag gjort det för länge sen =(
 
Heltäckningsmatta?
 
C ccleaner skrev:
Inte bara soffan, sängen oxå.
Jag skojar inte. Jag är amatör när det kommer till detta. Hade jag vetat hur man byter golv hade jag gjort det för länge sen =(
Men okej, får jag föreslå att du läser artikeln jag länkade ovan samt kanske söker på Internet för att få en uppfattning om vad du behöver göra för att måla ditt golv? Du kanske inte skojar, men du är ju också ungefär lika informativ som en mussla. Är ditt golv repigt? Det kommer det ju vara efter du målat det också. Du fick kommentarer ovan från kloka folk om hur slitna målade golv kan bli. Dessa har du helt ignorerat. Du vill inte flytta soffan, men har inte gett någon respons på varför den skulle kunna stå kvar under din målning.

Totalt sett är ju forumupplevelsen lite ge och ta. Vill du ha fler svar än du kan få med en enkel google-sökning så får du ge lite information också.
 
N noupe skrev:
Men okej, får jag föreslå att du läser artikeln jag länkade ovan samt kanske söker på Internet för att få en uppfattning om vad du behöver göra för att måla ditt golv? Du kanske inte skojar, men du är ju också ungefär lika informativ som en mussla. Är ditt golv repigt? Det kommer det ju vara efter du målat det också. Du fick kommentarer ovan från kloka folk om hur slitna målade golv kan bli. Dessa har du helt ignorerat. Du vill inte flytta soffan, men har inte gett någon respons på varför den skulle kunna stå kvar under din målning.

Totalt sett är ju forumupplevelsen lite ge och ta. Vill du ha fler svar än du kan få med en enkel google-sökning så får du ge lite information också.
Ok skiter i målningen då
Jag kan flytta på soffan men bara runt i vardagsrummet. Har ingen möjlighet att bära ut denna stora soffa till tex min lilla hall.
Om jag vill lägga ett nytt golv måste jag ta bort listerna för det?
 
Måla med sprayfärg. Blir jätte bra. Och glad blir du också!
 
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
C ccleaner skrev:
Ok skiter i målningen då
Jag kan flytta på soffan men bara runt i vardagsrummet. Har ingen möjlighet att bära ut denna stora soffa till tex min lilla hall.
Om jag vill lägga ett nytt golv måste jag ta bort listerna för det?
Nej du behöver inte ta bort dem, man kan lägga nytt golv på och sen en smyglist. Men det är ju inte en lösning man väljer om man inte har en sekelskifteslägenhet, så i detta fall borde du ta bort dem och sen sätta nya. Är de limmade eller spikade/skruvade?

Men få nån att slipa golvet och sen olja det (eller vilken ytbehandling du nu vill ha) förefaller ju ändå vara en lösning du borde fundera mer på.
 
N noupe skrev:
Nej du behöver inte ta bort dem, man kan lägga nytt golv på och sen en smyglist. Men det är ju inte en lösning man väljer om man inte har en sekelskifteslägenhet, så i detta fall borde du ta bort dem och sen sätta nya. Är de limmade eller spikade/skruvade?

Men få nån att slipa golvet och sen olja det (eller vilken ytbehandling du nu vill ha) förefaller ju ändå vara en lösning du borde fundera mer på.
Jag kommer ihåg att han var tvungen att borra eftersom det är betong vägg jag har och det lät fruktansvärt mycket.

Jag får kontakta en firma som får hjälpa mig med slipningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.