Hej gott folk.

Nu är det såhär att jag har köpt en villa som inte har fiber installerat. Och eftersom de har redan varit här och grävt ner fiber tidigare så lär det ju dröja eller inte bli av alls att jag får efteransluta mig.. så nu kommer min fråga.

Jag har redan beställt Bredband 30 från Telia (adsl). Och kommer primärt att använda tv från Telia, spela xbox och lite pc som skall ingå i nätverket. Men kunde också se att de har obegränsat med surf på ett mobilt bredband och vad tror ni om det här? Testet jag gjorde på Telias hemsida sa att min nya adress är "mycket god" förutsättning (sen kanske man ska ta det med en nypa salt)

Så Adsl eller mobilt bredband, vad skulle ni valt med detta typ av nätverk?
 
Prova att köra bredbandskollen på en mobil med Telia som operatör så vet du vad du kan förvänta dig...
 
  • Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Kolla med fiberägaren hur dyrt det är att ansluta sig.
 
useless useless skrev:
Kolla med fiberägaren hur dyrt det är att ansluta sig.
De har inte sagt något pris och säger även bara "du får skicka en intresseanmälan" så krävs nog ett par hushåll innan de ens tänker tanken att göra något
 
Hur viktig är uppladdningshastigheten för dig?
Är den viktig kanske adsl går bort som väl ofta inte har mer än 1-2mbit upp.
 
F fredrik.johansson skrev:
Hur viktig är uppladdningshastigheten för dig?
Är den viktig kanske adsl går bort som väl ofta inte har mer än 1-2mbit upp.
Upload är skit samma, bryr mig bara om download
 
MultiMan
Hur vet du att det är ADSL? Bredband 30/60 kan vara både ADSL och VDSL. Jag har bredband 30, VDSL, 1km till stationen med luftledningar och har 33 ner, 6 upp men klarar mer ner, minst 10 till. Grannar med kortare till stationen har 60 ner och 12 upp. Riktigt bra och stabilt.
 
BirgitS
Är det några spel som kräver snabba reaktioner?
För det brukar nog vara mer fördröjningar på mobilnätet än på ADSL, Bredbandskollen anger en tid också och det är det som många spelare tycker är viktig att hålla nere så mycket det går.
 
ADSL alla dar i veckan.
En kabel är alltid bättre än trådlöst.
Även nätverkskabel jämfört med wifi.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur vet du att det är ADSL? Bredband 30/60 kan vara både ADSL och VDSL. Jag har bredband 30, VDSL, 1km till stationen med luftledningar och har 33 ner, 6 upp men klarar mer ner, minst 10 till. Grannar med kortare till stationen har 60 ner och 12 upp. Riktigt bra och stabilt.
Det kan jag inte svara på, enda jag kan säga är att de heter bredband 30
 
MultiMan
Då tycker jag du ringer och frågar. Mycket stor skillnad.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Då tycker jag du ringer och frågar. Mycket stor skillnad.
Är vdsl bättre än adsl då? Om jag fattat dig rätt
 
MultiMan
Enorm skillnad om man inte har mer än ca 1,5km till stationen. Telia vet avståndet. ADSL maxar vid runt 25 megabit ner och 2,5 upp (enbart 1 hos en del leverantörer) vid de kortaste avstånden. Ligger du nära stationen kan VDSL ge dig 60 ner och runt 12 upp, men tappar sin fördel vid långa avstånd. Dessutom enligt min egen erfarenhet, stabilare.
För att kunna ta ställning behöver vi veta avståndet och om du har ADSL eller VDSL, alla stationer är inte utbyggda och fler lär det inte bli eftersom kopparn ska läggas ner på sikt.

Upphastigheten påverkar nerladdningen om du kör något annat än strömmande video eftersom höga nerladdningsghastigheter fyller uploaden med ACK-paket. Blir uploaden mättad (som vid ADSL händer ofta) blir det tvärstopp även ner.
 
  • Gilla
gråsten och 2 till
  • Laddar…
Okej då skall jag ringa imorgon och checka läget!
 
Har själv mobilt från Telia med obegränsad surf.
Full täckning, men känns instabilt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.