S
Hej
Är det forf. 10kvm som gäller utan bygglov?

/Steelis
 
Bygglov för vad?

I komunen där jag bor, får man bygga ut 40% av byggytan eller max 50 kvm beroende vad som inträffar först och att det inte är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Men detta gäller bara hus på icke planlagt område (=På landet)
 
S
Matarese skrev:
Bygglov för vad?

I komunen där jag bor, får man bygga ut 40% av byggytan eller max 50 kvm beroende vad som inträffar först och att det inte är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Men detta gäller bara hus på icke planlagt område (=På landet)

Funderar på ett pannrum för vedpanna+ackar å kulvert till huset vi håller på att bygga. Bor på landet :) utanför detaljpaln.
 
steelis skrev:
Funderar på ett pannrum för vedpanna+ackar å kulvert till huset vi håller på att bygga. Bor på landet  :) utanför detaljpaln.
Friggebod får byggas utan bygglov och är på 10m².
Friggebod är inte lämpligt för pannrum eftersom den lätt skall gå att flytta och ev skorstenspipa skall nå min 1 m över högsta husets nock (bostadshuset?).
För pannrum med eldstad så behöver du åtminstone göra anmälan av eldstad/rökkanal antagligen krävs även bygglov, om inte det kan räknas till ekonomibyggnad till jordbruksfastighet.

/Patrik
 
S
Letade lite å hittade :) ----Utanför detaljplan och ”samlad bebyggelse” får man
utan bygglov göra mindre tillbyggnader av bostadshus och
komplementbyggnader----. Så stog det på kommunens hemsida, sen räcker det tydligen med en bygganmälan om det ska göras ett ev pannrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.