D Daniel 109 skrev:
Köldbrygga är en del som leder värme bättre. Tex reglar. Glipor medför konvektion, det är inte en köldbrygga.

Cellulosa har inte bättre isoleringsförmåga än minerallull. Du menade uppenbarligen inte värmekapacitet när du skrev kapacitet...
Cellulosa har en bra värmekapacivitet!!
En underskattad egenskap i isolering
 
Värmekapacivitet? Menar du specifik värmekapacitet? Det är i så fall inte en viktig egenskap för isolering.
 
D Daniel 109 skrev:
Köldbrygga är en del som leder värme bättre. Tex reglar. Glipor medför konvektion, det är inte en köldbrygga. Cellulosa har inte bättre isoleringsförmåga än minerallull. Du menade uppenbarligen inte värmekapacitet när du skrev kapacitet...
Konvektion är bara ett annat ord för luftrörelse.

Köldbrygga => brygga av kall luft => dvs fritt fram för kall luft att förflytta sig obehindrat genom hålrum avsett var någonstans i en byggnad.

Cellulosa har väldigt mycket bättre isoleringsförmåga per volymenhet än både mineral eller glasull. Kolla med din vän google. Jag lovar att äta upp min hatt annars! :D
 
En väldigt intressant diskussion må jag säga.

Cellulosaisolering antar jag kommer i motsvarande storlekar som övriga produkter, och valet av material påverkar således inte konstruktionen i övrigt?

I sånt fall kanske vi kan släppa detta ämne tillsvidare, jag hade en fundering kring luftspaltens utformning i gavelspetsen, nån som har något förslag där?
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Köldbrygga => brygga av kall luft => dvs fritt fram för kall luft att förflytta sig obehindrat genom hålrum avsett var någonstans i en byggnad.
När man pratar om köldbryggor i byggnader så är det material med sämre isoleringsförmåga, t ex reglar, som avses.
 
Just den diskussionen är inte helt ointressant i det här sammanhanget, för skall man som du stänga ventilationen i takfoten så är det mycket viktigt vilken isolering man väljer, där cellulosa är den rätta just för att den har en förmåga att ta upp och avge eventuell fukt.......
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kolla med din vän google. Jag lovar att äta upp min hatt annars! :D
Ok. Jag googlade 'isoleringsvärde cellulosa' och fick detta svar:

CELLULOSA
Lambda-värde (λ) 0,038 - 0,040 W/m °C.

MINERALULL
Lambda-värde (λ) 0,036 - 0,040 W/m °C
 
Boilerplate:

Inser du att du beskriver dina ”köldbryggor” som konvektion.

Läs tex här:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Köldbrygga

De källor jag hittar redovisar samma isoleringsförmåga på cellulosa och mineralull.
Glasull är också en typ av mineralull.
 
E egge80 skrev:
Just den diskussionen är inte helt ointressant i det här sammanhanget, för skall man som du stänga ventilationen i takfoten så är det mycket viktigt vilken isolering man väljer, där cellulosa är den rätta just för att den har en förmåga att ta upp och avge eventuell fukt.......
Det behövs inte efter som man inte ventilerar in fukt. Men fel är det ju inte.
 
useless useless skrev:
Ok. Jag googlade 'isoleringsvärde cellulosa' och fick detta svar:
CELLULOSA
Lambda-värde (λ) 0,038 - 0,040 W/m °C.

MINERALULL
Lambda-värde (λ) 0,036 - 0,040 W/m °C
Korrekt för den enskilda materialtypen men jag skrev faktiskt per volymenhet. Ok, en slamkrypare så jag tänker inte äta upp hatten ännu. :p
 
E egge80 skrev:
Just den diskussionen är inte helt ointressant i det här sammanhanget, för skall man som du stänga ventilationen i takfoten så är det mycket viktigt vilken isolering man väljer, där cellulosa är den rätta just för att den har en förmåga att ta upp och avge eventuell fukt.......
Nej, sa inte heller att det var ointressant, tvärt om!
Men om det inte påverkar min konstruktion, byggtekniskt, så är det inte riktigt relevant just nu.
Tanken med stängd vind är ju att det inte ska tillföras fukt, en avfuktare som ”back up” borde räcka...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate:

Du visar hela tiden din okunskap. Vad tror du enheten W/mK betyder?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Korrekt för den enskilda materialtypen men jag skrev faktiskt per volymenhet. Ok, en slamkrypare så jag tänker inte äta upp hatten ännu. :p
Man mäter inte isoleringsförmåga per volymenhet. Precis som att man inte mäter hastighet i kvadratmeter.
 
Ok, håller liv i isodiskussionen:
Menar ni cellulosaisolering på vinden endast, eller även i väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.