Tycker ni som jag att mitt golv ser fult ut? Det syns inte på bilderna men på vissa ställen är golvet slitet. Jag stör mig väldigt mycket på detta golv. Jag vill göra något bara så jag slipper se detta golv men jag vet inte vad. Att lägga ett nytt golv har jag aldrig gjort. Är det svårt? Att måla golv går det? Någon kunnig som vet om det är laminat eller parkett jag har? Kan man köpa golvfärg och måla över? Eller kommer jag bara sabba det?

Lägger upp två bilder jag hade och ursäkta röran, är nyinflyttad.
 
  • Vardagsrumsinteriör med soffa och bord, fokus på det möjligtvis slitna trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med grå hörnsoffa, glasbord och tavelvägg ovanför, över ett ljust trägolv som framstår som välbevarat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den första bilden ser golvet annorlunda ut jämfört med den andra bilden, vet inte varför? Kanske p.g.a ljusinsläppet..
 
Ser ut som ett vanligt trestavs parkettgolv i ek. Det går att slipa och sedan tex olja. Det går också bra att ta upp och lägga nytt. Sannolikt är det ett flytande ”klickgolv” du har. Är det limmat är det annorlunda. Ta bort en list eller tröskel och kolla.
 
N noupe skrev:
Ser ut som ett vanligt trestavs parkettgolv i ek. Det går att slipa och sedan tex olja. Det går också bra att ta upp och lägga nytt. Sannolikt är det ett flytande ”klickgolv” du har. Är det limmat är det annorlunda. Ta bort en list eller tröskel och kolla.
Listerna är svåra att få bort då jag har betongvägg.
Kan jag måla detta golv med golv färg?
 
Bilderna avslöjar inget slitage. :thinking: Är det i en lägenhet? Hur gammalt hus?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Bilderna avslöjar inget slitage. :thinking: Är det i en lägenhet? Hur gammalt hus?
Ja lägenhet, vet inte hur gammalt huset är
 
Be en firma slipa och olja så blir det som nytt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be en firma slipa och olja så blir det som nytt.
Blir det svårt när rummet är möblerat?
 
Flytta möblerna till annat rum ett dygn, det kommer damma och lukta så flytta hem till mamma en natt ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Flytta möblerna till annat rum ett dygn, det kommer damma och lukta så flytta hem till mamma en natt ;)
Att flytta ut denna nästan 4 meters soffan är nog omöjligt. Jag lurar på att åka köpa golv färg och måla själv...
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
Du skojar nu va ?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
C ccleaner skrev:
Listerna är svåra att få bort då jag har betongvägg.
Kan jag måla detta golv med golv färg?
Nej, måla inte. En golvfärg slits också och om du stör dig på ett slitet trägolv så kommer du bli galen av ett slitet målat golv...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skojar nu va ?
Nej jag har hört folk som målat sina golv....
 
Nej inte målat, oljebets med pigment om det är trägolv.
 
Ja herregud, du får utrymma lägenheten (eller det aktuella rummet och tejpa för ordentligt) om du ska slipa. Men det är en normal renoveringsåtgärd och inget konstigt. Oljat golv är trevligt, men är fortfarande ett trestavs parkettgolv. Beroende på vad det är det du inte gillar - slitaget, ytbehandlingen, träslaget eller antal stavar.

Ja, golv går att måla. Känns ju inte som det givna alternativet. Men visst, vita målade trägolv finns ju - bara sök på lite bilder. Du får väl slipa det oavsett och så länge du inte drömt om ett målat golv hade jag rekommenderat oljat (eller hårdvaxoljat) då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.