Vi håller på att bila upp vår källare, för att få en takhöjd som är lite trevligare än dagens (2 m, med rör som hänger ned ca 15 cm).
Vad vi inte är säkra på än är hur ytligt avloppsrören går, så det blir de som får avgöra hur djupt vi gräver.

Alt 1. Avloppsrören stör inte - då gräver vi ned ca 50 cm, isolerar ordentligt och gjuter och allt sådant enligt konstens regler, och så dit med vattenburen golvvärme. Min fråga är då - kan man lägga laminat på detta? Eller är det dumt med tanke på fukt o dyl?

Alt 2. Avloppsrören begränsar. Tänker då inte lägga in golvvärme för att inte bygga för mycket på höjden. Hur pass mycket isolering behöver vi då? Hela faderittan, bara att vi utelämnar golvvärmen? Då sparar vi inte många cm i alla fall... Eller kan man då gjuta direkt på marken? Och hur är det med golv då - då antar jag att allt utom klinker är förkastligt?
(Vid detta scenario värmer vi upp med vanliga element och lägger vanliga mattor på golvet.)

Någon som har lust att hjälpa mig med dessa frågor?
 
Avloppet spelar ingen roll för golvvärmen precis som psamuels säger. Skippa levande mtr i källare lägg klinker ta inte risken. Om du har mycket rör i taket och behöver det för tex en övervånings element, gjut in isolerade alupexrör i sulan och koppla in dessa mot rören som går upp till ovanvåningen. Man kan även dra vatten v och k under sulan. Vår källare blev helt annan när vi fick bort allt från taket.

Robert
 
Kan tyvärr inte flytta rören för fjärrvärmen, som är de största - annars är det en superidé att lägga rören i sulan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.