Behålla eller förnya...?

  • Plan1 (befintlig)

    1 Röster 100,0%
  • Plan2 (slå ut vägg)

    0 Röster 0,0%
  • Annat (skriv gärna!)

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Hej!

Är lite i valet och kvalet om jag ska öppna upp en vägg ytterligare mellan ett sovrum/kontor och vardagsrum.

Som det ser ut nu är det enligt planlösning1. Där det tidigare har varit ett sovrum har vi öppnat upp ett dörhål mot vrum och sedan har vi skärmat av den innersta delen med en bastant bokhylla för kontorsdel.

"Finbordet" står i vrummet tillsammans med soffgrupp.

Det jag funderar på är att öppna upp väggen mellan vrum och tidigare sovrum ytterligare för att då få plats med matbordet genom tidigare vägg. Soffan byter plats och en halvvägg/helvägg sätts upp där TV får vara. Nya "kontorsdelen" blir då bakom TV´n. Planlösning2.

Hur hade ni gjort? Byggt om? Låtit det vara som det är? "Problemet" är att ibland har vi gäster där det kan vara uppemot 14 personer och då känns det bra att kunna "förlänga" ett rum åt något håll så man slipper sitta i olika rum/två bord. Därav måste öppningen vara rätt så bred.

Man skulle även kunna öppna upp mot köket och få in ett bord på längden, men det känns som att det blir rätt tight ändå.
 
  • Planritning av en bostad med möblerade rum inkluderande vardagsrum, kök, sovrum och badrum, markerat för potentiell ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning med möblerad lägenhet visar befintlig layout av sovrum/kontor och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om jag ser rätt så finns det drygt 5 meter till matbordet där det står nu och det borde räcka till 14 personer (7 x 60 cm = 4,2 m) och med möjlighet att passera förbi på ena kortsidan.

Det är också bra att tänka på väderstrecken och fönstren så att det inte leder till att man går från en ljus matplats till en i mörker. Likaså att man inte får solen på något olämpligt sätt när man ser på TV.
 
Hej! Japp idag finns det möjlighet att förlänga bordet. Det låter som att du tycker att det är bäst som det är?-)
 
BirgitS
Jag förstår nog inte bara syftet med att bygga om. Man måste ju tycka att något inte fungerar bra med nuvarande planlösning utan vilja ha förändring för att uppnå en förbättring. Jag fick förut uppfattningen att du vill bygga om för att det inte gick att ha 14 personer på middag vid ett bord. Men det är kanske något annat som är problemet med nuvarande planlösning?
 
Nja jag tänkte mer att med matbordet i det rum som öppnas upp får man bordet närmare köket. De 14 personerna vid bordet är mer ett krav oavsett planlösning. Så i den bemärkelsen får det inte bli en försämring. Dock kanske det är bäst som det är. Kontorsdelen är ju lite avskärmad från TVn idag och den blir ju närmare det sociala rummet vid planlösning 2 om man inte gör ett riktigt rum.
 
BirgitS
Om det ofta är så att ni inte är fler vid bordet än att det får plats i nuvarande kontorsrum då kan jag se fördelen med att få bordet närmare köket, men om ni för det mesta äter i köket och sen vid alla andra tillfällen behöver förlänga bordet ut i vardagsrummet är jag mer tveksam för det blir trångt där vid öppningen.

Om det ofta är så att någon sitter vid skrivbordet samtidigt som någon annan tittar på TV så blir det en stor försämring med ombyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.