Jag måste ställa in lufttrycket på mitt slutna expansionskärl och justera in hela radiatorsystemet. Tyvärr installerade rörmokaren ingen avstängningsventil för radiatorsystemet, så nu när man försöker skruva loss det slutna expansionskärlet så börjar det spruta vatten. Frågan är om man kan göra på följande sätt för att vattnet skall sluta spruta, när man tar bort expansionskärlet?

1. ta bort vattentrycket genom att stänga av vattentillförseln till hela huset vid vattenmätaren
2. stänga av eltillförseln till elpannan så att alla pumpar stannar
3. öppna expansionskärlets säkerhetsventil för att ta bort vattentrycket som finns i ledningarna. Frågan är då a) om hela radiatorsystemets vatten från radiatorerna ovanför expansionskärlet rinner ut eller b) bara det vatten som finns i tilloppsröret till expansionskärlet? Det finns ju ett kvarvarande tryck där som snabbt upphör eftersom vattentillföseln till huset är avstängt.
4. tömma expansionskärlets lufttryck genom att trycka in nippeln vid luftpåfyllningen
5. Skruva loss expansionskärlet och hälla ut vattnet.
 

Bästa svaret

Värmesystemet är ett eget slutet system, så det spelar ingen roll om vattentillförseln till huset är på eller inte.

Sänk trycket i värmesystemet genom att vrida lite på säkerhetsventilen. Sen skruvar du snabbt lös kärlet och låter en polare hålla för hålet medans du kollar och justerar förtrycket.

Släpper du ut luften ur kärlet innan så blir det fullt med vatten och svårhanterligt.
 
1. Det finns ingen förbindelse mellan tappvattensystemet och radiatorsystemet. Radiatorkretsen är helt sluten. Enda förbindelsen är den påfyllningskrna som du skall använda för att fylla på vatten/tryck i radiatorsystemet.

Det är "förbjudet" att ha en avstängningskran som kan bryta förbindelsen mellan expansionskärlet (där oftast säkerhetsventilen sitter) och värmesystemet. Om du kan stänga av den förbindelsen så får du en oerhörd tryckökning i systemet av bara någon grads temperaturhöjning. Den enda expansionsmöjlighet som finns om kärlet är stängt, är rörens expansion av trycket.
 
Det är inte förbjudet med avstängning före expansionskärlet så länge man inte kan krana av säkerhetsventilen.
 
useless useless skrev:
Värmesystemet är ett eget slutet system, så det spelar ingen roll om vattentillförseln till huset är på eller inte.

Sänk trycket i värmesystemet genom att vrida lite på säkerhetsventilen. Sen skruvar du snabbt lös kärlet och låter en polare hålla för hålet medans du kollar och justerar förtrycket.

Släpper du ut luften ur kärlet innan så blir det fullt med vatten och svårhanterligt.
OK, det verkar bra så långt. Men sedan kommer nästa problem när man skruvat tillbaka expansionskärlet. Hur lyckas man fylla utrymmet ovanför membranet i det tomma expansionskärlet, som nu är fyllt med luft? Fyller man på med vatten och samtidigt öppnar säkerhetsventilen så går väl vattnet ut genom ventilen men förmår inte komma ner i expansionskärlet pga. att det är fyllt med luft. Om det ändå funnits en luftningsventil på expansionskärlet till utrymmet ovanför membranet. Då hade man kunnat öppna den.
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Tanken med expansionskärlet är ju att vatten som kommer in i det skall trycka ihop "bollen" med luft. Får du inte in något vatten, så har du för högt förtryck.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Nej, Du har missförstått mig. Luften som finns i den övre halvan i expansionskärlet där det skall fyllas med vatten, borde hindra påfyllnadsvattnet, som istället blåses ut genom säkerhetsventilen som jag ju måste hålla öppen för att överhuvudtaget kunna pressa in något vatten i systemet.
 
Det finns absolut ingen anledning att lossa kärlet. Sänk trycket i systemet till ett tryck under önskat förtryck och fyll på luft till önskat tryck. Kolla så att trycket fortfarande är lågt i systemet efter luftfyllning.
 
Det låter vettigt, men problemet är att jag redan har haft bort expansionskärlet och tömt det och nu är frågan hur jag får in vatten i kärlet igen?
 
Skruva tillbaks kärlet, fyll på vatten i värmesystemet och lufta, efterfyll systemet till rätt tryck. Klart.

Är det korrekt installerat så försvinner luften och ersätts med vatten av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.