Bästa Forum
Detta är min första fråga till Forumet :D
Jag har med intresse läst och tagit del av många frågor om allehanda byggfrågor här men aldrig gett mig in i nån diskussion.
Nu är jag lycklig (?) innehavare av fiber i huset och tänkte försöka bygga ett lämpligt nätverk.
Jag har fått en "tjänstefördelare" på väggen i min teknikkällare där jag nu satt upp ett litet (10") dataskåp på väggen. Sedan tidigare finns ett stjärnnät med 5 uttag i olika rum. När stjärnnätet drogs för länge sedan lades en UTP CAT.5E solid och en mellangrov koaxialkabel i varje elrör. Jag minns att när vi drog dessa kablar tänkte jag att de går aldrig att dra ur/i igen - vilket är en del av dagens problem.
Tjänstefördelaren har portarna LAN1 och LAN2 för bredband, LAN3 telefoni och LAN4 IPTV (dessutom anslutning för kabel-TV). Jag tänkte bara nyttja LAN1 och LAN2.
LAN1 ska gå i ett skydsrör genom en 35m lång datakabel Solid UTP-utomhuskabel CAT.6 till det gamla huset och kopplas till en router som servar detta hus.
LAN2 ska användas till stjärnnätet/routern i det nya huset. Genom en gammal tråd på Forumet har jag förstått att ordningen ska vara fiber (i källaren)>router (uppe i huset)>switch (i källaren)>patchpanel/box>kabel>uttag
För att sätta routern uppe och sedan gå ner till switchen i dataskåpet måste jag lyckas dr ut kablarna och ersätta med 2 datakablar,vilket kanske inte går.
Så alltså: Är det någon som har en bra lösning på problemet? Kan jag t.ex. omdisponera LAN-uttagen eller kablarna så att jag klarar mig med befintliga. (Jag skulle naturligtvis kunna skippa hela stjärnnätet och bara köra router men det vore synd på alla förberedelser :worried:)
 
R
Lite frågor:
Vill du kunna nå enheter mellan de båda husen?
För det kommer du inte kunna med din tänkta lösning.

varför ska du upp med routern i huset?
Låt allt vara i skåpet i källaren, om det är för wifi du vill ha routern uppe så skaffa en Accesspunkt för wifi istället.
Typ en unifi ap.
Så sätter du bara den med en nätverkskabel i ett av dina uttag och patchar in den i källaren till switch eller routern
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Förstår inte varför du inte kan ha routern i källaren bara. Varför måste den vara "uppe i huset"?

Eller är det för att du tänker router == wifi? Så är det inte.


EDIT: Några mikrosekunder för sent svar...
 
R RalleB skrev:
Lite frågor:
Vill du kunna nå enheter mellan de båda husen?
För det kommer du inte kunna med din tänkta lösning.

varför ska du upp med routern i huset?
Låt allt vara i skåpet i källaren, om det är för wifi du vill ha routern uppe så skaffa en Accesspunkt för wifi istället.
Typ en unifi ap.
Så sätter du bara den med en nätverkskabel i ett av dina uttag och patchar in den i källaren till switch eller routern
Nej husen ska vara separata.
Låter bra med Accesspunkt typ unifi ap, men vet inte vad det är. (jag har ändå lyckats bygga minst ett hus och utövat alla hantverk men dataspråket är grekiska)
Nån länk så att jag kan läsa på?
 
V vectrex skrev:
Eller är det för att du tänker router == wifi? Så är det inte.
Fast för många i hemmiljö är det ofta "routern" som även är den enda accesspunkten för WiFi.

B Vansbäck skrev:
Låter bra med Accesspunkt typ unifi ap, men vet inte vad det är.
Accesspunkt är den manick som har en radioantenn och ansluts till ditt nätverk med kabel och gör att du kan komma åt nätverket trådlöst via WiFi från olika "datorer/telefoner/plattor".
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Förstår inte varför du inte kan ha routern i källaren bara. Varför måste den vara "uppe i huset"?

Eller är det för att du tänker router == wifi? Så är det inte.


EDIT: Några mikrosekunder för sent svar...
Ni är tydligen överens :)
Jag har bara föreställningen att en router i källare inte tränger upp genom det armerade taket/golvet, men det är kanske fel. Routern får gärna nå ut på terrassen nästa sommar :cool:
Jo, jag trodde router = wifi :thinking:

Koaxialkablarna skulle var till (gammaldags) antenn-TV som tillsammans med streamad (gratis) play-TV skulle ersätta dyra Canal Digital e.d.
Kan man splitta "TV-stammen" och ha motsvarande patchpanel för F-kontakt?
 
Väldigt kortfattat och överförenklat.

En router är som en grenkontakt. Gör så att många datorer samtidigt kan använda en ip adress. Detta åstakoms med NAT. Detta ger dig också som en sido-effekt en "brandvägg" och datorerna innanför routern kan inte nås utifrån.

Nästan alla konsumentroutrar som säljs innehåller också en inbyggd WiFi accesspunkt. Detta har egentligen inget med routern i sig att göra och kan lika gärna vara en separat enhet. De flesta konsumentroutrar kan man slå av acesspunktsfunktionen och en del av dem kan man också slå av DHCP och NAT (själva routerdelen) och enbart använda dem som en accesspunkt.
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
B Vansbäck skrev:
Jag har fått en "tjänstefördelare" på väggen i min teknikkällare där jag nu satt upp ett litet (10") dataskåp på väggen.
...
Tjänstefördelaren har portarna LAN1 och LAN2 för bredband, LAN3 telefoni och LAN4 IPTV (dessutom anslutning för kabel-TV). Jag tänkte bara nyttja LAN1 och LAN2.
LAN1 ska gå i ett skydsrör genom en 35m lång datakabel Solid UTP-utomhuskabel CAT.6 till det gamla huset och kopplas till en router som servar detta hus.
LAN2 ska användas till stjärnnätet/routern i det nya huset.
B Vansbäck skrev:
Nej husen ska vara separata.
Eftersom husen ska ha separata nät och du vill ha två router (en i varje hus) så måste du säkerställa att din tänkta ISP levererar två IP-adresser så att du kan ansluta två routrar.
Oftast så gör inte ISPerna det utan man får bara en ip-adress.

Så i ditt fall så är det bättre med en lite mer avancerad router, där man kan skapa två olika LAN-nät. En sådan router är tex UniFi Secure Gateway (USG),

På var sin LAN-port på routern så kan man hänga dit en/flera switchar (om man vill ha flera nätverksportar), en/flera accesspunkter
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
J
Som övriga redan sagt men bara för att förtydliga, routerns signaler behöver alltså därmed inte nå upp ur källaren eftersom du slår av APfunktionen i den och använder detta i en renodlad AP.
Nu en fruktansvärt dålig liknelse men kom inte på nåt bättre... Tänk dig en slagborr som ju klarar att borra och även med slagfunktion. Du stänger av slaget och använder en slägga och slår på borrmaskinen samtidigt som du borrar för att få mera kraft, lite som en borrhammare nu plötsligt...(VÄLDIGT OSMART JAG VET) . De flesta kallar den bara borrmaskin iallafall, men de flesta levereras fortfarande som kombination med slag. Slaget är lite dåligt med det inbyggda, så du köper en slägga separat. APn är slägga och slagborren är routern. Båda kan användas var för sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
En splitter tappat lite signalstyrka för varje utgång till antennätet så köp en som har så få som möjligt, inte fler än du behöver alltså.
 
  • Gilla
Bopågård
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Låt allt vara i skåpet i källaren, om det är för wifi du vill ha routern uppe så skaffa en Accesspunkt för wifi istället.
Tack för tipsen. Jag har inrett dataskåpet, men hittar ingen lämplig router. Alla är för stora och går knappt in i skåpet med alla antenner o.d. Jag behöver ju ingen wifi (ap) på den. Finns det förslag på en liten och nätt router/router+switch, som kan ligga på en hylla i skåpet (3-5 portar)?

Demmpa Demmpa skrev:
Ja det går att splitta coax-signalen via splitter
Fungerar det med denna splitter (behöver bara 2 utgångar, med tanke på dämpning) https://www.digitaltvexperten.se/22...are/5435-f-smart-pro-splitter-12-dc-pass-mini
samt detta (multi)mediauttag https://www.malmbergs.com/Products/6070076
Är då signalen uppdelad och klar för TV resp. FM?
 
B Vansbäck skrev:
Jag har inrett dataskåpet, men hittar ingen lämplig router. Alla är för stora och går knappt in i skåpet
Kanske väl sent att strö salt men är du helt säker på att det är storleken på "alla routrar" som är felaktig? ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske väl sent att strö salt men är du helt säker på att det är storleken på "alla routrar" som är felaktig? ;)
Även om jag håller med om att om alla routrar är för stora så är skåpet för litet med stor marginal men jag skulle rekommendera https://www.ui.com/unifi-routing/usg/ om du kör på unifi accesspunkter, dock så får du komplettera med en switch då och då tänker jag antingen en https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-flex/ eller om man inte vill behöver en smart switch så fungerar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67142 eller varianten med 5 portar och får inte det plats så får du bygga ut skåpet för då är det för litet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.