Hej, har en Midea luft/luft värmepump och får nu en indikering i rött i displayen och vet ej vad det betyder. Utedelen snarrar som vanligt men värmefunktionen går inte igång på innedelen. Fläkt fungerar vi manuell inställning. Tacksam för all hjälo jag kan få.
 
  • Display på en Midea luftvärmepump med röd felindikering och temperaturinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på din fråga, men jag hade kollat i manualen för pumpen. Där ska framgå vad indikeringarna står för.
 
J johnbarbereauxswaab skrev:
Hej, har en Midea luft/luft värmepump och får nu en indikering i rött i displayen och vet ej vad det betyder. Utedelen snarrar som vanligt men värmefunktionen går inte igång på innedelen. Fläkt fungerar vi manuell inställning. Tacksam för all hjälo jag kan få.
Om jag bara hade den kvar ...
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
Har du provat skifta mellan kyla/ värme,om fyrvägsventilen kärvar,kan den röda symbolen betyda avfrostningsläge? är det någon is på utedelen?
 
Tss skrev:
Har du provat skifta mellan kyla/ värme,om fyrvägsventilen kärvar,kan den röda symbolen betyda avfrostningsläge? är det någon is på utedelen?
Har ej testat skifta mellan kyla och värme men det finns ingen is på utedelen. Kan det har att göra med isoleringen av koppar rören på utedelen? Isoleringen är nämligen mycket dåligt och behöver bytas ut.
 
Magnus E K
Hur gammal är pumpen? Går det inte att hitta manualen på nätet om du googlar efter exakta modellbeteckningen (som borde stå på pump eller fjärr)?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gammal är pumpen? Går det inte att hitta manualen på nätet om du googlar efter exakta modellbeteckningen (som borde stå på pump eller fjärr)?
Pumpen är minst 15 år gammal. Har precis gjord som du beskriver med exakt modell betäckning men hittar inget.
 
J johnbarbereauxswaab skrev:
Har ej testat skifta mellan kyla och värme men det finns ingen is på utedelen. Kan det har att göra med isoleringen av koppar rören på utedelen? Isoleringen är nämligen mycket dåligt och behöver bytas ut.
Har nu testat att skifta mellan olika läge. I automat och värme läge kommer den röda symbolen fram. I cool och dry läge blåser innedelen för fullt.
 
Magnus E K
Går det att märka (höra, känna) på utedelen om kompressorn går överhuvudtaget eller bara fläkten? Med en så pass gammal pump är nog risken stor att kompressorn har gett upp.
 
Mina Onninen/Zibro/Midea-värmepumpar är drygt 10 år och den röda indikatorn är:
"PRE.-DEF.-indikator
Denna indikator tänds när luftkonditioneringsapparaten startar avfrostning automatiskt eller när varmluftskontrollfunktionen
aktiveras i uppvärmningsläge."
Den känner alltså av om värmeväxlaren inne blir tillräckligt varm innan den startar fläkten i innerdelen för att undvika kalldrag.
 
  • Gilla
johnbarbereauxswaab
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Går det att märka (höra, känna) på utedelen om kompressorn går överhuvudtaget eller bara fläkten? Med en så pass gammal pump är nog risken stor att kompressorn har gett upp.
Jag tror att det är endast fläkten som går igång.
 
J Josth skrev:
Mina Onninen/Zibro/Midea-värmepumpar är drygt 10 år och den röda indikatorn är:
"PRE.-DEF.-indikator
Denna indikator tänds när luftkonditioneringsapparaten startar avfrostning automatiskt eller när varmluftskontrollfunktionen
aktiveras i uppvärmningsläge."
Den känner alltså av om värmeväxlaren inne blir tillräckligt varm innan den startar fläkten i innerdelen för att undvika kalldrag.
Och om fläkten går aldrig igång är det då fel på värmeväxlaren inne? Kan allt bero på dåligt isolering av kopparrörren på utedelen? Den är mycket sliten och måste bytas.
 
Tror inte felet kan bero på dåligt isolerade kopparrör ute, det skulle snarare göra att verkningsgraden minskar men inte helt försvinner. Kan t.ex. vara fläkten i utedelen som strejkar, något fel på kompressorn eller köldmedia som läckt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.