Langbein
Hade just samtal med en politiker i Samhällsbyggnadsnämnden, man kan begära ändring av detaljplanen för en enstaka tomt och få förhandsbesked, för en ändring får man betala för om det går igenom och tas i ett Nämndbeslut. Så helt omöjligt är det inte.

Beslutet om husstorlekar tas i samråd från start med de som sitter på tomterna, då är folk konservativa och vill ha det som nu, ifall de inte fikar efter pengar och vill stycka av en massa. I vissa områden vill man ha små tomter och i andra ha stora, i ett enda har man lyckats få igenom stora byggrätter, så det mest blivit konservativt och snålt. I det generösa området finns ingen barnomsorg så dit kan vi inte flytta.

I gamla områden är de som bestämt nästan utdöda, det bör kunna reformeras anser jag, men i nya områden med små tomter är det ännu mindre byggrätter än vad vi har som max med 150 bottenyta.

Han höll med om att det är barnovänligt och framförallt emot gamlingar att tvingas bygga på höjden istället för bredden.

Men mer energivänligt kom jag på nu igen.

Fast nu finns det faktiskt en lag om att i alla politiska beslut ska man sätta Barnens bästa främst: Är det för barnens bästa med ett hus i tre våningar istället för en?

I Sthlm har man gamla tomträtter runt 500 kvm med småstugor på 70 kvm bottenyta i flera våningar, tomt kvar 430 kvm.
En liten tomt här kan vara 860 kvm, bebyggs hälften finns ovanstående friyta ändå kvar.
 
Vad är din fråga?
 
Jaha....Annaman.....du är rolig du. En liten nätt redogörelse som säkert uppskattas av någon men jag förstod heller inte om det var en fråga eller mer ett konstaterande av fakta.

Låter som du är f-b över din byggrätt som verkar begränsad. Mitt tips är att inte lägga ned så mycket tid på denna tomt utan försöka hitta en annan.

Kanske tolkar dig fel hela tiden men detta är min spontana uppfattning.
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Jaha....Annaman.....du är rolig du. En liten nätt redogörelse som säkert uppskattas av någon men jag förstod heller inte om det var en fråga eller mer ett konstaterande av fakta.

Låter som du är f-b över din byggrätt som verkar begränsad. Mitt tips är att inte lägga ned så mycket tid på denna tomt utan försöka hitta en annan.

Kanske tolkar dig fel hela tiden men detta är min spontana uppfattning.
Valfriheten att hitta bra tomter är ytterst minimal, det finns inga helt enkelt. Tar vi den rättar vi oss efter reglerna och begär större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.