B beka73 skrev:
Jag har två-rörssystem, jag har inte ändrat något, inte heller hastigheten på pumpen, de har fungerat i år och de fungerar i källare bara om jag stänger av alla på andra våning, jag vet inte vad det berör. Jag har en termometer på tillop röret som står på 50 grader, oavset om det är minus eller 7-8 grad plus.
Har du likadana radiatorer i källaren som på övervåningen?
Tidigare i tråden skrev du att du inte fick någon skillnad i flödet mellan läge I II och III, därför skrev jag att du kan testa att känna på pumpen för att se om du märker någon skillnad..
Kan du ta en bild på radiatorerna?

Hoppas du löser det :)
 
Hur har det gått ?
120 l/tim låter lite? 2 l/min på hur många raddar?
Du har inte missat någon decimal 1200 l/tim
Skall vara mera för att få lite tryck i systemet.
Sedan gillar jag inte en massa elektronik på prylar som blir varmare än 40 grader. Har bytt en massa stora cirkulationspumpar där just elektroniken pajat, medan mer än dubbelt så gamla pumpar,still going strong. gjutjärns teknologi där det inte finns så mycket och spara och funkar i 25 år i stället för 6-10 år. Om man spar 10 W och den pajar på kort tid så???
Eleffekten man spara blir ju till värme så man spar egentligen bara lite el på sommaren
Impellern kan även lossa och ge en gråa hår vid felsökning.
 
Den som visar 150 l/h , är varm vatten som kommer från gatan kommer in i värme paket och går tillbaka.
den jag hade en dag ovanligt låg 90 , 60 , sen i slutet runt 30 l, jag stängte de två inkomande ventiler och öppnade igen sen blev mer stabilt. jag har luftat alla mina element, sen tittat även stryp ventiler,
fortfarande samma problem måste stänga av vissa värme element och sen andra börjar blire varma så der ljummet man kan säga fullt öppet termostat,
På onsdag kommer en kille som ska göra service på växelvärare ingår i abonemang ,om det är inte problemet i värme växlare, hoppas jag får någon tips.
 
Det går åt ca 1,16 kwh att värma en kubik vatten en grad så med ett delta på 20 grader så
1,16*0,120*20=ca 2,8 kwh till att värma huset...

Delta=skillnad mellan utgående o retur-:thinking:
Handpåläggning=:geek: gissa
Har en massa fräcka instrument i bilen som bara kommer fram när man skall redovisa fel.:oops:
 
Värmemätare med digital display som visar 84.28 grader Celsius, omgiven av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmemätare med digital display som visar 6999 och teknisk information, omgiven av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektronisk värmeenergimätare vid ett värmesystem med rör och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmemätare Multical 402 med display som visar volymen 139 liter per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmemätare med en digital display som visar 24 kW, omgiven av ledningar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad rörledning med termometer som visar temperatur och delvis fransig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som d ser enligt bilderna temperatur IN 84, Ut 69, mellan skillnad 15 *C, Vatten omlopp 139 l/h fram till värmeväxlare, momentan förbrukning 2.4kwh. och temperaturen i tillop värme rör 50*C
 
Det du ser på mätaren avgiven effekt=delta*flödet*1,116 ca 2,4186 (grovt räknat) från fjärrvärme.
Du ser inte flödet i fastigheten. Den cirkulationspump som pumpar runt värmen i dina element..
Följ rören som går in till växlaren från huset. Lossa pluggen bak på pumpen. Stick in en skruvmejsel och känn så pumpen snurrar. Försök att lokalisera shunten och handshunta till max.
Om pumpen står still kan det bli självcirkulation till en del element.
Varm vatten är lättare än kallt. Därav varmt uppe och lite svårt att få värme nere.
Om så Ring jouren det är deras pump!
 
Redigerat:
Nu jag har fixat värmen igen, igår kom service killen och konstaterade att pumpen var kass, så han hade en pump , men han var så trevligt och förklarade till mig hur man bytter om jag hittar billigare än den han hade. som ska kosta mig 1500 kr ,för jobb betalar jag inte eftersom ordinarie service en gång per år.
Men bestämde att ta den cirkulation pumpen , och började bli varmt direkt på alla radiatorer .
Den gamla pumpen jag kopplade ikväll på bordet var nyfiken om den snurrar, den snurrar också på alla tre hastigheter, men kanske med vatten orkar inte.
Viktigaste att jag har värme nu på hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.