Hejsan
Tänkte ställa kanske en dum fråga vad vet jag. Jag har brutit bort några plankor i undergolvet i hallen på mitt gamla hus från 48. Jag gjorde det för att rörisen skulle komma åt och kapa några rör då jag tagit bort 2 element. Råsponten som ligger där nu är 28×95 men jag hittar inte samma grovlek endast tunnare på dom byggvaruhusen som jag har nära till. Det saknas fyra råspont brädor och nu undrar jag om jag kan fylla upp det som saknas med vanliga brädor utan spont i samma mått eller slår sig golvet då?. Jag ska lägga ett annat golv uppe på typ parkett eller nått. Tacksam för svar så jag vet om hur jag går vidare.
 
D Dala_68 skrev:
Hejsan
Tänkte ställa kanske en dum fråga vad vet jag. Jag har brutit bort några plankor i undergolvet i hallen på mitt gamla hus från 48. Jag gjorde det för att rörisen skulle komma åt och kapa några rör då jag tagit bort 2 element. Råsponten som ligger där nu är 28×95 men jag hittar inte samma grovlek endast tunnare på dom byggvaruhusen som jag har nära till. Det saknas fyra råspont brädor och nu undrar jag om jag kan fylla upp det som saknas med vanliga brädor utan spont i samma mått eller slår sig golvet då?. Jag ska lägga ett annat golv uppe på typ parkett eller nått. Tacksam för svar så jag vet om hur jag går vidare.
Ja, det bör inte vara några problem att göra så. Det kommer ju inte bli helt tätt, men det är nog inte hela världen. Skruva fast brädorna ordentligt i reglarna bara så är det bara att köra. Brädorna måste ju ha stöd längs hela sin längd så du inte skarvar i luften.
 
Du kan med fördel lägga en brädbit på tvärs under, som skruvas fast i varje bräda och den närmsta spontade på varje sida för att få ngn bärighet
 
Sponten bidrar mer än vad man kan tro till stabiliteten. Om du inte kan åka lite längre till en brädgård som säljer sådana brädor som du behöver så gör som Oldboy säger och sätt ett par brädbitar på tvärs under glipan så ett allting binds ihop.

Nästa gång som du behöver lyfta golvet så skaffar du en spikutdragare från Hultafors så kan du utan problem återanvända brädorna efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.