A
Har flyttat in i ett hus och begreppet PAX-fläkt är helt nytt för mig (vet att det är ett "brand", men ändå). Jag gissar att den ska snurra och göra något, men verkar bara helt still. Ingenting händer. När jag vrider på det pyttelilla knappen så hörs ett svagt surrande, men inget mer. Är den död? Vet ärligt talat inte vad dessa gör, men gissar den ska göra någonting haha.
 
  • En PAX-fläkt monterad på vägg med inställningsratt, stillastående och utan synliga tecken på aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en frånluftsfläkt, sitter den i ett badrum? Vredet är för fuktinställning, alltså vid vilken fuktnivå den ska starta. Prova att duscha varmt och ställa den i min- eller maxläge. Startar den inte då, prova det andra ytterlägen. Sen kan du ställa den på en fuktnivå då du vill att den ska starta. Ungefär så.
 
A
J Johan456 skrev:
Det är en frånluftsfläkt, sitter den i ett badrum? Vredet är för fuktinställning, alltså vid vilken fuktnivå den ska starta. Prova att duscha varmt och ställa den i min- eller maxläge. Startar den inte då, prova det andra ytterlägen. Sen kan du ställa den på en fuktnivå då du vill att den ska starta. Ungefär så.
Badrum, ja. Ok, har testat det och den har aldrig börjat snurra. Då får man anta att den är trasig. Finns det något man kan prova för att ev få igång den innan man helt avskriver den?
 
Du kan prova slå en signal till förra ägaren och fråga!
 
Plocka bort fläkten genom att skjuta klämmorna på sidan. Sedan ska modellbeteckning finnas som du kan se.
Då är det bara att leta upp den modellen hos PAX för att se hur den fungerar.
Passa då också på att rengöra fläkt och kanal så den inte är igensatt, samt att du lätt kan snurra på fläkten. Går den inte runt lätt är den kaputt.
 
A
ådal ådal skrev:
Du kan prova slå en signal till förra ägaren och fråga!
Redan gjort, han säger att den ska sätta igång när det blir fuktigt vilket den inte gör.
 
A
A AndersS skrev:
Plocka bort fläkten genom att skjuta klämmorna på sidan. Sedan ska modellbeteckning finnas som du kan se.
Då är det bara att leta upp den modellen hos PAX för att se hur den fungerar.
Passa då också på att rengöra fläkt och kanal så den inte är igensatt, samt att du lätt kan snurra på fläkten. Går den inte runt lätt är den kaputt.
Ok, ska se om jag kan öppna den på något sätt. Är det svårt att byta ut en PAX-fläkt om den är slut?
 
Den är i två delar, du ser de två klämmorna på bilden och sedan kan du lyfta ut själva fläktdelen.
Om den är trasig så köper man en komplett fläkt och då tar man fläktdelen och ersätter den trasiga med, dvs inget extra skruvande eller kopplande av el om du byter till samma modell.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
testa tryck in reset knappen i 30 sekunder
 
Du kan ta kontakt med PAX, de har superbra support som jag använt mig av ett par gånger.
 
A
K Kurtivan skrev:
Du kan ta kontakt med PAX, de har superbra support som jag använt mig av ett par gånger.
Mailade PAX igår och väntar på svar. Återkommer när jag vet mer.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
testa tryck in reset knappen i 30 sekunder
Funkade ej :/
 
Har du plockat bort den och kontrollerat att den snurrar lätt utan några missljud?
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Du har inget brytare nånstanns då? Typ att lampan måste vara tänd eller nån knapp bredvid lampknappen?
 
A
P para skrev:
Du har inget brytare nånstanns då? Typ att lampan måste vara tänd eller nån knapp bredvid lampknappen?
Nä, inget sånt :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.