H
Se och njut elnördar ;)


Hur han får det att fungera med tanke på hur jävligt det ser ut är för mig en gåta :thinking::D
 
  • Haha
Härryda2015
  • Laddar…
Jag vet inte om jag ska bli rädd eller imponerad.

Intressant lösning på reservkraftsintaget iallafall...

Vägguttag med osäker elanslutning, färgade kablar instuckna direkt i uttagsöppningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Haha, vilket original! Underbart!
 
Det brukar ju i vissa tidningar skrivas långa spalter om "Off Grid", och hur fantastiskt det är.

Jag kallar det hellre för "Standard 1900" - hur hela Sverige levde innan elen kom i allmänt bruk, och då sågs som en stor lättnad genom att brandriskerna minskade, standarden ökade och livet blev allmänt lättare att leva när det finns kraft tillgänglig ständigt och efter behov. År 1900 var begreppet "off grid" inte myntat, men det hade inte gått att "sälja in" som positivt heller.

Fotogenlampor, gasolkök (förr; oljekök), vedspis om man vill ha värme i köket och inte bara i maten ...
Kakelugn som kräver eldning och passning flera gånger under dagen/kvällen för att sovrummet skall vara drägligt under natten (18 grader vid läggdags, 22 grader kl 02, och sedan åter 18 grader när det är dags att stiga upp...). Och när man då vaknar är det kallt i huset - man får vara glad om inte hinken med vatten frusit i köket. Fram på förmiddagen får man gå ut till brunnen och hinka upp mer vatten. Min far fick skrapa fönsterrutorna (i trapphuset, insidan) på morgonen varje vinter.

Toa-besök skall vi inte tala om - utedass på vintern är inget man sitter kvar i i onödan!

Sanningen är att de flesta av oss inte vet hur det var att leva när farfar var ung, eller när hans far var ung. När det inte fanns kylskåp för mat och mediciner, inte rinnande vatten i någon kran, och ännu mindre varmt vatten att tillgå. När "badhus", som fanns i städer, var till för att allmogen skulle kunna tvätta sig någon gång i månaden även på vintern.

El, som produceras i större kraftverk och sedan distribueras ger en väldig höjning i livskvalitet för oss alla, stora delar av allt som idag är självklart i våra liv skulle inte kunna existera utan elen.Internet - med sina servrar och kopplingsstationer på vägen från servrarna till datorn hemma, exempelvis...

Att producera el lokalt, i små motorer som drivs av bensin/diesel/fotogen ger mycket mer utsläpp än en central kraftstation och distributionen ut från den för samma energi. Att lagra energi (utan stora energiförluster) har visat sig mycket svårt - förr sågade man upp sjöis på vintern och lade i högar med sågspån så man kunde få något sätt att lagra mat kallt om sommaren, detta är ett sätt att bevara "energi" - låt vara "minus-energi". Att lagra sommarens solenergi till vintern när vi verkligen behöver värmen har egentligen ingen löst ännu.

I filmen syns talrika batterier, troligen för att lagra el från dagar med vindkraft till dagarna däremellan. Det mesta som syns av "elanvändning" är belysning och en dammsugare, dvs en minimal användning av el som hjälpmedel för vardagslivet. Själv håller jag tvättmaskin och varmvatten mycket högt på listan över saker jag inte vill avstå från, men som ni förstått är kylskåp och frys också viktiga för mig, liksom en pålitlig värme i bostaden.

Visst skulle det vara "bra" för BNP om alla som arbetade måste ha en vecka ledigt på vintern för att såga upp och bära hem isen inför sommarens behov av att lagra mat. Sedan en till två veckor ledigt för att bära hem, såga och klyva veden för nästa vinters värme. På sommaren måste alla ha ledigt för att fixa hö till mat för den häst som måste till för att släpa hem veden etc. Alltså frågan om hur stor del av det som en person presterar som går åt för att försörja personen, och hur stor del som personen kan "göra externt arbete" - där det senare drar in pengar/välstånd.

Jämfört med idag utgör "Standard 1900" - när de flesta bodde trångt, med sjukdomar, och kämpade för att överleva, men också för att deras barn skulle få ett bättre liv än de själva en stor skillnad, men vi som växt upp "curlade" i modernismen förstår inte att uppskatta vad det faktiskt innebär.
 
  • Gilla
Collie och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.