D DanielPers skrev:
Men varför snusar de flesta hantverkare?
Det gäller inte polacker eller hantverkare från de baltiska staterna. Kanske fördomar. Men det är min upplevelse i alla fall
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
A
D DanielPers skrev:
Vad bra:D(y), jag ska också skaffa ett ställe där de måste slänga snuset.

Men varför snusar de flesta hantverkare?
Jag måste ha missat den undersökningen,och resultatet
:thinking:
 
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi byggde ett arkitektritat lösvirkeshus med ca 25 olika entreprenörer. Tog lång tid, alla var mycket engagerade.

Vi anordnade en riktig taklagsfest med inhyrd kock, fri bar och underhållning. :)Kostade en slant men hade inte kunnat göra annorlunda eftersom min pappa var murarmästare och menade att det bara var snåla byggherrar som inte hade taklagsfest.

Festen höll på till tre-tiden och alla var riktigt glada och nöjda. :D
 
  • Gilla
muppenx och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Godis/sötsaker passar inte heller alla, jag skulle bli spyfärdig.
Vad tråkiga ni är att inte kunna ge bort något treligt. Klart finns det alltid någon som inte tycker om Konjak, hockey, choklad eller Ahlbergs bilar. Men hur många julklappar har inte hittat en som uppskattar i alla fall!
Jag antar att du inte menade att svara mig egentligen?
Dock kan jag ändå svara att skillnaden mellan att ge sprit till en med alkoholproblem eller godis till en som inte gillar sötsaker är väl att spriten kan påminna en om mycket svåra tider och är en onödig frestelse för någon som precis klarat sig ur detta, i allra värsta fall är det något som pågår just nu och då har man ju oavsiktligt bidragit lite till en annan människas förfall. Sötsug är inte ett kemiskt beroende (vad än hobbydietister hittar på för trams) och en tårtbit eller två förväntas man ändå kunna tacka nej till om man är en vuxen människa med lite viljestyrka.
Men i övrigt håller jag med om att det såklart inte går att läsa tankar och göra alla nöjda, ger man bort fina ostar och kex för att undvika sötsaker kan man nog ge sig fan på att det är någon som är laktosintolerant.. Så jag tror att själva handlingen att ge en gåva samt berömmet är det viktigaste, men undvik just sprit till sådana du inte känner, det är bara onödigt när det finns så mycket annat trevligt som inte förstört folks liv.
 
  • Gilla
Hornstäve och 6 till
  • Laddar…
D
Pytt Pytt skrev:
Jag antar att du inte menade att svara mig egentligen?
Dock kan jag ändå svara att skillnaden mellan att ge sprit till en med alkoholproblem eller godis till en som inte gillar sötsaker är väl att spriten kan påminna en om mycket svåra tider och är en onödig frestelse för någon som precis klarat sig ur detta, i allra värsta fall är det något som pågår just nu och då har man ju oavsiktligt bidragit lite till en annan människas förfall. Sötsug är inte ett kemiskt beroende (vad än hobbydietister hittar på för trams) och en tårtbit eller två förväntas man ändå kunna tacka nej till om man är en vuxen människa med lite viljestyrka.
Men i övrigt håller jag med om att det såklart inte går att läsa tankar och göra alla nöjda, ger man bort fina ostar och kex för att undvika sötsaker kan man nog ge sig fan på att det är någon som är laktosintolerant.. Så jag tror att själva handlingen att ge en gåva samt berömmet är det viktigaste, men undvik just sprit till sådana du inte känner, det är bara onödigt när det finns så mycket annat trevligt som inte förstört folks liv.
Vilket överbeskyddarsamhälle vi fått, ska vuxna också curlas nu?
 
  • Gilla
  • Haha
muppenx och 6 till
  • Laddar…
Nej, men man kan väl vara lite sjysst och medkännande ibland? Är det en så stor förlust att inte få ge bort konjak?
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Är dom klara?
Bestäm en dag och bjud hela laget på lunch

Taklagsfest, behöver inte vara nu utan bestäm ett datum med arbetsledaren i jan feb
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ska du ge dem en julkorg så måste du först kolla så inte någon är allergisk mot något. Någon annan kanske är vegan så ingen julskinka. Och ska du köpa julskinka så måste den vara ekologisk och utan tillsatser och helst lokalt producerad. Någon kanske inte gillar julen, så korgen får ju inte vara för julig. Kränk inte någon för guds skull.
Om det var jag så skulle jag köpt en whisky eller konjak. Man kan inte göra alla nöjda
 
  • Gilla
  • Haha
muppenx och 14 till
  • Laddar…
Ge dem en låda tjack vetja, är bara kränkta töntar som vill bli curlade som inte ger bort droger i present till främmande människor.

Eller så kan man hänga med i tiden och inse att det som var standard för 30 år sedan inte tolkas på samma sätt längre, och att det finns massvis av grejer som en mycket större andel personer kan ha glädje av. Men det är klart, mycket roligare att bli upprörd över att allt inte är exakt som förr och att alla inte är precis som en själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Harald Boye och 16 till
  • Laddar…
Problemet vid husbygge är väl att inte alla arbetsgrupperna i teamet kanske är där samtidigt men går det att synka så hade säkert en smörgåstårta till frukostrasten varit väldigt uppskattat...
Då blir det ett bevis på uppskattning av hela teamet och inte så personligt.

eavogels skrev:
Är det vanligt med dricks/present till handverkaren? Jag är också nöjd men trodde att fakturan räckte.
Är du anställd får du troligen någonting av företaget som bevis på deras uppskattning för dina insatser.
Det är ju ungefärligt att jämställa med hantverkarna som jobbar åt kunden. ;)

Visst, inget tvång men väldigt uppskattat och det behöver inte alls vara något kostsamt... det är tanken som räknas.
Finns inte mycket som värmer så mycket som att få den där lilla extra uppskattningen förutom lönen man jobbar för.
 
  • Gilla
JacquesHenrik och 2 till
  • Laddar…
Gladast blir alltid jag när jag får något som också kommer göra min familj glad. Presentkort på bio, presentkort på lokala kötthandlaren eller charkuteributiken är alltid kul!

Såklart man inte kan undvika saker som några inte vill ha, typ sprit o.dyl. Men champagne gör frun lyckligare, och Happy wife, happy life :love:
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
Bjud på smörgåstårta på arbetstid, dvs vid 9:00 eller 13:00. Skicka ut inbjudan några dagar i förväg, dem flesta hantverkare bör vara intresserade!

Arbetsledaren kan ju få ett presentkort på någon restaurang om hen inte har möjlighet att delta!
 
  • Gilla
sdckeny och 2 till
  • Laddar…
T
Biocheck på 200 kr var och en smörgåstårta att del på.
 
  • Gilla
StaBen och 3 till
  • Laddar…
eavogels skrev:
Är det vanligt med dricks/present till handverkaren? Jag är också nöjd men trodde att fakturan räckte.
Jag tycker det är en trevlig att ge någon man tycker utfört ett bra arbete en liten gåva eller liknande som tack för deras insats (förutom att betala fakturan). Jag tycker själv det är jätteroligt att få uppmärksamhet för att jag utfört ett bra arbete. Det stärker självförtroendet. Gåvans storlek spelar ingen roll, det är gesten som räknas och uppskattas.
 
  • Gilla
Magnusalsjon och 6 till
  • Laddar…
Ger man en korg till hela arbetslaget som står i deras fikarum så är det inget problem med att fixa ihop en korg där det finns något för alla. En blandning av tex chark, ost, kex, finare godis, finare bönchips, alkoholfri smaksatt glögg, ovanlig frukt, nötter, rawbollar och liknande så kan nog de allra flesta hitta något de tycker om. Man kan även fråga en chef eller arbetsledare om det är någon som verkligen inte kan äta något om man i stället vill bjuda på tårta eller smörgåstårta tex. Beställer man tårtor/smörgåstårtor brukar det inte vara några problem med att få dem gluten och/eller laktosfria tex

Vill man i stället ge till alla personer i arbetslaget var för sig så kanske en liten julgrupp med några fina julblommor eller strunta i att alla kanske inte äter allt och göra en liten korg med lite ost och chark eller tex pasta och ingerdienser till pesto. Även om man är allergisk eller av princip inte äter något i korgen så är ändå gesten uppskattad och det finns alltid någon i släkten eller bekantskapskretsen som kan få njuta av det.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.