Hej,

Jag håller på med ett projekt där jag slipar och lackar om fanerade köcksluckor. Har gjort några tester hittills. På det stora hela ser det bra ut men det ser ännu bättre ut när jag efter slipningen blöter träet med vatten. Finns det något sätt att få denna ’blöta’ look permanent under en vattenbaserad polyuretan (jag använder Hornbachs parkettlack)? Jag har googlat lite och sett tips på folk som använt ’wax free schellack’ eller ’wood conditioner’ för att få till denna ton. Är det någon som vet vad de svenska produkterna heter som kan användas under vattenbaserad poly för att få något djupare/blötare ton?
 
Har du provat att lacka? Det brukar få en liknande ton när man lackat som när man blöter.
Oavsett vad för sorts lack (vattenspädbar eller annat)
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Har du provat att lacka? Det brukar få en liknande ton när man lackat som när man blöter.
Oavsett vad för sorts lack (vattenspädbar eller annat)
Protte
Ja alltså, jag lackar ju med vattenbaserad polyuretan.. Oljebaserat/lösningsmedel lack hade gett lite djupare/blötare look men jag är i princip tvungen att använda vattenbaserat pga lukt och torktiden. (har ingen verkstad)

Frågan är alltså vad man kan använda UNDER vattenbaserad polyuretanlack.
 
Shellac bör funka, köp flingor och lös upp i rödsprit
 
Jag testade med 'Fransk Schellack' från Liberon, spritbaserad. Blev faktiskt mycket bättre. Gick fint att lacka med vattenlöslig polyuretan utanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.