Hus i den där åldersklassen brukar vara väldigt ärliga. Inga smygande fuktskador utan är träet hårt brukar det vara friskt och gå att torka ut och är det mjukt brukar det vara ruttet.
Får man bara på ett tätt tak på byggningen så att träet torkar ut och skadorna slutar förvärras brukar man sedan ha åtskilliga år på sig att åtgärda skadorna.
Fast när jag ser på bilderna så får jag en känsla av att någon borde vara fastboende där om det skall finnas en realistisk chans att få det mesta i hyggligt skick. På några semesterveckor följda av ett års frånvaro hinner man nätt och jämt hindra förfallet från att förvärras. I mina ögon ser gården ut att vara närmast idealisk för fastboende bara man renoverar litet först.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vilken dröm att få ta sig an. Lycka till, om ni köper det :D
 
Vår närmsta granne är ett gammalt hus om ca 50 m2 från 1901. Används som sommarhus, kanske ett par veckor sammanlagt på året. Ägaren har själv konstaterat att det enda som hinns med (knappt) är att slå "gräsmattan" och röja ogräs och sly. Huset står och förfaller sakta men säkert. Då talar vi om 50 m2 hus och ca 1000 m2 tomt.

Så som sommarställe några veckor om året går det inte att rekommendera. Det kommer att krävas mycket tid i många år om ni själva ska få fason på stället. Men stor potential har det!
 
Vi känner att vi skulle vilja ha dit en besiktningsman innan vi tar något avgörande beslut. Det är svårt för en amatör som jag att avgöra vad olika symptom i golv och väggar har sin grundorsak i.
 
Underbar gårdsbild. På en vanlig sommarsemester hinner ni underhålla om ni skall ha ngt annat för er. Dvs Kitts och linolja ngt fönster. Fixa den där takpannan som blåst iväg. Tjära en dörr eller två. Så om ni skall ta er an gården helt själva och tänker "renovera" tror jag ni grovt underskattar arbetet som krävs.
Men som ren sommarpang där ni tex lejer ut grund arbetet (tätt, eldmöjlightet, el, vatten) så har ni redan då ett kanon fint ställe som ni faktiskt kan njuta av.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Min erfarenhet av besiktningsmän är att det är svårt för dem också, eftersom de sällan kan gamla hus. Om du kan få tag på någon som kan gammal byggteknik vore det nog mycket bättre.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Min erfarenhet av besiktningsmän är att det är svårt för dem också, eftersom de sällan kan gamla hus. Om du kan få tag på någon som kan gammal byggteknik vore det nog mycket bättre.
- Jag skulle vilja ha en mer generell besiktning bara för att utröna om huset öht är möjligt att renovera för sommarboende till en rimlig peng. Vore bra med någon pensionerad besiktningsman eller en kunnig hantverkare som kan avgöra graden på fuktskador o ev. mögel.
 
K Kalmarkille skrev:
- Jag skulle vilja ha en mer generell besiktning bara för att utröna om huset öht är möjligt att renovera för sommarboende till en rimlig peng. Vore bra med någon pensionerad besiktningsman eller en kunnig hantverkare som kan avgöra graden på fuktskador o ev. mögel.
Jo jag förstår att du vill ha ett uttalande från någon kunnig person och det är ju klokt men de som är vana vid moderna byggmetoder är många gånger inte kunniga i hur man gjorde förr och då kan de ju inte ge några råd. Du känner ingen som har ett gammalt hus som kan följa med?
Generellt kan man ju säga att på äldre hus kan man byta ut allt som är dåligt och om det inte är gjort några moderna tillägg så är det oftast inte så dramatiskt även om något är ruttet eller liknande. Husbock kan ju vara lite jobbigt men även det går att ordna.

Så här såg det ut när vi öppnade innertaket i somras. Skadat träbjälklag med synligt rötskador och nedbrytning i en gammal takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är i en takkupa där det regnat i många år.
Och nu ser det ut så här. (pluss ett nytt tak på kupan.) Skadade träbjälkar i takkonstruktion i ett gammalt hus, med synliga tecken på röta och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget som inte gick smidigt att lösa alltså men det såg rätt illa ut.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
En viktig fråga är ju så klart inköpspriset. Om det är så att man har ordentliga marginaler eller om man ligger precis på gränsen för vad man klarar, är ju en viktig aspekt.

I huset jag visade bild på har vi inget vatten inne. Det var vår första prioritet men nu har vi insett att vi ska lägga om taket och då får vatten och avlopp vänta. Vilket visade sig bra för vi vet inte riktigt hur vi vill ha det med badrum och liknande.
Det handlar ju mycket om hur snabbt saker måste hända. Taket är ju bra att prioritera tex.
Är det ett köp på lång sikt eller vill ni kunna använda det genast som ett modernt boende. Vi har vårt som fritidshus, har ca 30 mil dit så vi åker ett par helger i månaden också. Kan man bara vara där fyra veckor på sommaren är det kanske ett stort jobb, kanske för stort?
Men oftast ser det värre ut än vad det är.
 
Jiji Jiji skrev:
En viktig fråga är ju så klart inköpspriset. Om det är så att man har ordentliga marginaler eller om man ligger precis på gränsen för vad man klarar, är ju en viktig aspekt.

I huset jag visade bild på har vi inget vatten inne. Det var vår första prioritet men nu har vi insett att vi ska lägga om taket och då får vatten och avlopp vänta. Vilket visade sig bra för vi vet inte riktigt hur vi vill ha det med badrum och liknande.
Det handlar ju mycket om hur snabbt saker måste hända. Taket är ju bra att prioritera tex.
Är det ett köp på lång sikt eller vill ni kunna använda det genast som ett modernt boende. Vi har vårt som fritidshus, har ca 30 mil dit så vi åker ett par helger i månaden också. Kan man bara vara där fyra veckor på sommaren är det kanske ett stort jobb, kanske för stort?
Men oftast ser det värre ut än vad det är.
- Eftersom det är nästan 2 ha mark runt gården, och bara någon kilometer rakt ned till havet så ser vi det mer som att vi köper en stor markplätt med bra läge, snarare än en gård. Allt utöver det är ren bonus : )

Nytt tak på boningshuset och ladugården, så där blir åtminstone ingen kostnad.

Men gården är inte längre till salu, så det hänger på om de fortfarande är intresserade av ett bud från oss..
 
K Kalmarkille skrev:
- Eftersom det är nästan 2 ha mark runt gården, och bara någon kilometer rakt ned till havet så ser vi det mer som att vi köper en stor markplätt med bra läge, snarare än en gård. Allt utöver det är ren bonus : )

Nytt tak på boningshuset och ladugården, så där blir åtminstone ingen kostnad.

Men gården är inte längre till salu, så det hänger på om de fortfarande är intresserade av ett bud från oss..
Ja så kan man självklart också se det.
Ah, vad tråkigt. Om de inte vill ha ett bud från er var det kanske inte meningen. Så brukar jag tänka. Men även fastighetsaffärer som inte blir av är lärorika.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
- Eftersom det är nästan 2 ha mark runt gården, och bara någon kilometer rakt ned till havet så ser vi det mer som att vi köper en stor markplätt med bra läge, snarare än en gård. Allt utöver det är ren bonus : )

Nytt tak på boningshuset och ladugården, så där blir åtminstone ingen kostnad.

Men gården är inte längre till salu, så det hänger på om de fortfarande är intresserade av ett bud från oss..
Inte längre, för att det inte kom in några bud alls, eller för att de förväntar sig för mycket...?
 
L larka742 skrev:
Inte längre, för att det inte kom in några bud alls, eller för att de förväntar sig för mycket...?
- För att de inte godtar något bud under utsatt pris, och därför vill vänta till våren med försäljningen.
 
R
Tänk er noga för om ni bara har tid på semestrar och dylikt.
Vill/orkar ni/förhållandet av att renovera hela tiden när ni har semester?
För det är ett stort projekt med många års semestrar att renovera på.

för det är lätt att säga att man orkar men så jävla kul är det inte att jobba på semestern.
Men vi är alla olika och jag prioriterar tid/resor/avkoppling med familjen.
Lite små projekt som inte är jätteviktiga kan jag fixa med under semester men dessa går ju avbryta närsomhelst.

bara en tanke som är värd att reflektera över
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.