Hej! Har en källare med uppreglade inneväggar, tänkte riva ut dessa då det är träreglar och har en lukt i källaren som jag vill få bort.
Det jag tänkte på är återuppbyggnaden. Vad rekommenderar ni?
Ska man putsa väggarna i källaren ?
Eller regla om med stålreglar och gips?
Kostnad?
Vilken isolering ska man ha om man reglar med stålreglar eller kan man skippa isoleringen helt? Mvh
 
C
Hur skall du använda källaren? Inredd eller oinredd?
 
Källaren har gillestuga, gästrum, badrum, tvättstuga, pannrum, matkällare och något förråd. "Typiskt 70tals hus".

Så det ska ju användas i princip som boyta.
Det jag tänker på är vad som är bäst för källaren/mest lönsamt i förhållande till kostnad.

För träuppreglade ytterväggar är ju ingen höjdare, misstänker att lukten kommer därifrån. Sen är gul isolering när man kikat in vid ventiler.
 
Putsade väggar är ett säkert kort. Att bygga in ev fukt kan ge samma problem som du försöker bygga bort.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack! Då får det bli putsade väggar! :)
 
Hur mycket pengar har du tänkt lägga på renoveringen? Jag själv håller på med att lägga in Jape Ventgolv i källaren. Då får man både ventilerande väggar, sänkt radonvärde från golv o väggar. Sen ventileras luften så att golv och väggar blir varmare. Samt får man inte fuktskador. Du kan du klickgolv så att det känns som ett vanligt rum. Lika så ruttnar/möglar inte kartonger och tyger som står/ligger på golven.
Finns mer eller mindre bara fördelar. Den ända nackdelen är priset. Får räkna på 20 000kr. http://ventgolv.se/

Snålvarianten är att köpa dränerings plast och lägga det på golvet. Kollar man på Youtube så finns det ett och annat exempel på det. Vet dock inte hur säkert det är så jag körde hällre på säkra kort fast det det andra alternativet bara går på 2000kr.
 
K kest skrev:
Putsade väggar är ett säkert kort. Att bygga in ev fukt kan ge samma problem som du försöker bygga bort.
Har man fukt så det är problem ska man även försöka lösa problemet utifrån att det är ett 70-talshus som byggts för att nyttja källaren mera frekvent och inte äldre som enbart byggdes som extrautrymme med förråd, pannrum, garage, etc.
Och man ska se till att det finns bra ventilation och uppvärmning. Många gånger sparas på värmen i källare och då skruvas ventiler igen för att det blir kalldrag, tror inte jag behöver förklara mera vad resultatet blir.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.