Hej, har suttit ett antal veckor nu och försökt googla mig fram till hur man bygger ett hus, förvånansvärt mycket matnyttigt finns på nätet men ju längre man kommer in i detaljerna desto svårare är det att finna svar så vill därför söka hjälp i detta forum för diverse olika problem som dyker upp.

Just nu står jag inför problemet att jag inte riktigt hittar den korrekta metoden att övergå från yttervägg till vindsbjälklaget och upp mot råsponten.

Min yttervägg i tvärsnitt (inifrån) består av gips, obs, 45mm isolering/monteringsskikt, diffspärr,170x45 väggregel, 50mm yttre isolerskiva, vindskydd, verikal spikläkt, liggande panel.
Eventuellt ingår vindskyddet i isolerskivan om jag förstår det rätt, men drar man denna, hela vägen upp till råspont? (Eller kanske upp mot en takfotsskiva?)

Taket är föresten sadeltak 27grader med w-takstolar, om det har betydelse...
 
Kanske kan förvarna att jag har en hel del fler spörsmål som är mer eller mindre olösta... men tar dem efterhand...
Tyvärr är min dator just för tillfälligt inte uppkopplad så blir svårt att bifoga bilder, ska fixa det också så småningom.
 
Ska det vara mekaniskt ventilerat på vinden eller inte? Gissar att det är kalltak.
 
Hej, mycket relevant fråga!
Ja, kall vind med isolering i takbjälklaget är tanken. Känns inte riktigt som folk är eniga kring behovet av ventilation över huvudtaget på vinden, så takfotsventilation är kanske onödigt. Har nog ändå tänkt att sätta permanent luftfuktsövervakning.

Men förutsättningen för detta är väl att
 
Råkade klicka på skicka...;)
Förutsättningen är att diffusionsspärr är korrekt utförd i väggar och tak...
 
Kolla in träguiden.se. Dom har väldigt många principdetaljer för olika konstruktioner. Är värt att börja där först, så går det att ställa specifika frågor på de frågor som kvarstår.
 
Jo, har lagt många timmar där men måste säga att det finns en hel del lösa ändar även i deras förklaringar, av förståeliga själ.
 
W Wille1977 skrev:
Hej, mycket relevant fråga!
Ja, kall vind med isolering i takbjälklaget är tanken. Känns inte riktigt som folk är eniga kring behovet av ventilation över huvudtaget på vinden, så takfotsventilation är kanske onödigt. Har nog ändå tänkt att sätta permanent luftfuktsövervakning.

Men förutsättningen för detta är väl att
Det finns även en del rätt tydliga ritningar hos isover mfl. Gör du en ritning nu eller vad är det som kräver att det är så detaljerat?
 
Ok, då är jag med.
Den här detaljen tycker jag visar rätt bra hur jag uppfattar att din konstruktion kommer att se ut. Du drar alltså inte upp någon skiva helt upp mot råsponten utan lämnar en luftspalt.
 
  • Arkitektonisk detaljritning av anslutning mot vindsbjälklag med luftspalt och numrerade komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
B byggbg skrev:
Det finns även en del rätt tydliga ritningar hos isover mfl. Gör du en ritning nu eller vad är det som kräver att det är så detaljerat?
Ja byggbg, jag försöker tänka ut så mycket som möjligt och rita upp det innan jag pratar med fackman - av erfarenhet blir man lätt uppsnurrad på läktaren avsett ämne om man ger sig in i diskussioner utan att ha en egen bild av alternativen.
 
I icho skrev:
Ok, då är jag med.
Den här detaljen tycker jag visar rätt bra hur jag uppfattar att din konstruktion kommer att se ut. Du drar alltså inte upp någon skiva helt upp mot råsponten utan lämnar en luftspalt.
Exakt icho- här är inspirationen. Men efter läst kring vindsventilation blir jag skeptiskt till denna luftspalt. Ser ingen anledning till att dra in fuktig luft i vinden... bättre att fästa hela vägen upp mot råspont.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har du ingen luftspalt blir det fuktskador/mögel på vinden. Viktigt att du även har ventilation vid nock så luften inte blir stående där uppe.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Ventilerad vind fungerade oftast bra på äldre hus med lägre fuktbelastning (mindre dusch) och med varm murstock (olje eller vedeldad panna).


Det finns en hel del risker och osäkerhetsfaktorer vid nya hus så om du ändå ska bygga skulle jag föreslå tät vind med avfuktare. Dvs bygg vinden så tät som möjligt och låt en avfuktare sköta klimatet.


Visst det finns många hus med ventilerad vind men när det gäller firmor som sysslar med åtgärda vindsproblem är det väldigt få som kan garantera att ökad eller minskad ventilation löser problemet med mögel.
 
mathiash77 skrev:
Ventilerad vind fungerade oftast bra på äldre hus med lägre fuktbelastning (mindre dusch) och med varm murstock (olje eller vedeldad panna).


Det finns en hel del risker och osäkerhetsfaktorer vid nya hus så om du ändå ska bygga skulle jag föreslå tät vind med avfuktare. Dvs bygg vinden så tät som möjligt och låt en avfuktare sköta klimatet.


Visst det finns många hus med ventilerad vind men när det gäller firmor som sysslar med åtgärda vindsproblem är det väldigt få som kan garantera att ökad eller minskad ventilation löser problemet med mögel.
Han skall väl ha ångspärr?
 
  • Gilla
jooa
  • Laddar…
Ja, tät vind med övervakning är min utgångspunkt tills någon övertygar mig om annat... kanske ska stå luftavfuktare permanent från början?

Väggens luftspalt tänker jag är öppen uppåt till takfoten (tänker ha liggande panel dvs stående spikläkt, jmf isco bild) och därmed inte stänga luftspalten uppåt som denna bild indikerar med en 45x70-bräda... (på tal om lösa ändar) eller det kanske skulle räcka att ha öppningen uppåt som blir mellanbottenbräda och lock?
 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.