Hej.

Skall lägga ett Pergo laminatgolv i det som förrut var gästrum och hall. har tagit bort väggarna där emellan och skall nu riva bort de två plastmattorna som ligger i vardera rum.
Saken är den att när jag dragit bort mattorna så sitter det kvar en liten tunn yta av något som vi har valt att kalla "kamelhår", jag tror att ni fattar vad jag menar. Detta sitter i princip kvar ända ut till väggarna i rummen, det upphör väl ungefär fem cm från väggarna, där man då bara ser golvspånet. Där den gamla väggen stod så blir det dock en större yta som inte har något kamelhår, det rör väl sig om 15-20 cm.

Min fråga är nu om jag måste lägga något över hela golvet så att det blir en jämn yta, eller är nivåskillnaden såpass liten att den är försumbar?
Förstår om det kan vara svårt att svara på utan att ha sett det, men jag gör ett försök här i alla fall. Skulle tippa på att nivåskillnaden på de ställen där det bara finns golvspån och på de ställen där kamelhåret sitter endast rör sig om någon millimeter eller två. Det Pergo golv som jag skall lägga har en lite ljuddämpande filt på undersidan.

Tacksam för alla svar, tips och idéer.

/hedde
 
Än fast du har inbyggd foam så skulle jag rekomendera att lägga golvfoam före läggning. Den kostar inte många extra kronor så det är inte värt att skippa den. Mest bara för att vara säker så att inte golvet börjar glappa av ev ojämnheter. Har sj gjort den tabben av ren lathet. :( Så hädanefter så är det alltid foam, oavsett om det finns på golvet eller inte. ;)
 
Tänk på att PERGO direkt avråder från att lägga foam under Soundbloc, dvs glöm alla garantier då du inte följer gällande läggningsanvisningar...

Bredspackla golvet med lämpligt golvspackel alternativt slipa bort kamelhåret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.