6 689 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
Är det värt arbetet att dubbla isoleringen på vinden? (Bilder)
Jag håller fortfarande på att försöka lära mig allt detta. Det enda som är säkert är att på vintern så kommer varm och därmed också fuktig luft från huset om du inte har tätat luftläckaget från huset. Sedan när denna varma och nu fuktiga luft når vinden som nu är kall pga bra isolering. Så kommer den kondensera på de kalla väggar. Du behöver ventilera bort detta som jag förstått.MathiasS skrev:
Det finns inga genvägar till ett bra isolerat hus. Du behöver kontroll på fukten, luftläckaget och temperaturen. Genom hur bra isolering du har, hur bra du har tätat läckaget av fukt och luft.
exakt därför jag söker annan lösning, har mycket el som kommer bli grymt jobbigt att komma åt,13th Marine skrev:Jag bor i ett hus med först stenull och sedan en stenullsmatta ovanpå, påminner om hur det ser ut hos dig.
Ovanpå detta har man senare sprutat 400mm lösull ovanpå.
Värt att tänka på är att det är väldigt jobbigt om man av någon anledning behöver komma åt under isoleringen. Först skotta bort lösullen, sedan vika undan mattan, och sedan lyfta bort stenullen
undrar även om det är någon vits att bara lägga isolering över bjälklagen så man överlappar alla skarvar mellan isoleringsskivorna
@Edgarsven
Du tänker rätt. Men, man måste också inse att det inte alltid är fuktigare på vinden än utanför. Det betyder att det klassiska rådet att öka ventilationen om man har problem med fukt/mögel inte är ett speciellt bra råd. Det kan vara rätt att ventilera mer, men det kan också göra saken värre, beroende på hur fuktigt du har det på vinden och vad du har för väder....
Av det skälet gillar jag reglerad ventilation, tex Trygghetsvakten Vind som med fördel kan köras utan elslinga.
Du tänker rätt. Men, man måste också inse att det inte alltid är fuktigare på vinden än utanför. Det betyder att det klassiska rådet att öka ventilationen om man har problem med fukt/mögel inte är ett speciellt bra råd. Det kan vara rätt att ventilera mer, men det kan också göra saken värre, beroende på hur fuktigt du har det på vinden och vad du har för väder....
Av det skälet gillar jag reglerad ventilation, tex Trygghetsvakten Vind som med fördel kan köras utan elslinga.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 376 inlägg
När uteluften är torrare än på vinden är det bra att ventilera
När uteluften är fuktigare än på vinden är det dåligt att ventilera
Vill man ha en konstant icke variabel lösning så får man utgå från ett medelvärde.
Man kan också stänga till och använda en avfuktare om man vill det
När uteluften är fuktigare än på vinden är det dåligt att ventilera
Vill man ha en konstant icke variabel lösning så får man utgå från ett medelvärde.
Man kan också stänga till och använda en avfuktare om man vill det
Bästa svaret
Du ska först täta alla uppenbara läckor som du kommer åt ... sedan ska du markera var du kan gå så att när du behöver upp och kontrollera vinden att du vet var du kan gå!Shirack skrev:
Sedan låter du spruta in lösull cellulosa 400mm ev med vindavisningsskivor i frigolit
Sedan skaffar du gavelventiler som är styrbara och ev en avfuktare som du kan cirkulera och avfukta luften när det behövs
Tänk på att när det är fuktigare ute än på vinden samt när det är kallare på vinden än ute så bör ventilationen vara avstängd och avfuktaren vara igång
B byggarätt skrev:Du ska först täta alla uppenbara läckor som du kommer åt ... sedan ska du markera var du kan gå så att när du behöver upp och kontrollera vinden att du vet var du kan gå!
Sedan låter du spruta in lösull cellulosa 400mm ev med vindavisningsskivor i frigolit
Sedan skaffar du gavelventiler som är styrbara och ev en avfuktare som du kan cirkulera och avfukta luften när det behövs
Tänk på att när det är fuktigare ute än på vinden samt när det är kallare på vinden än ute så bör ventilationen vara avstängd och avfuktaren vara igång
Var det jag misstänkte att jag måste laga plasten, det är sådan plast med papper överst, går sönder otroligt lätt.
förra ägaren har spikat upp nytt innertak med spikpistol 50mm dyckert, det blir ett evighetsjobb att böja varenda spik sen tejpa över vartenda hål + jag ska ha väck de stora isoleringskivorna så jag kommer åt
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nejdå det behöver du inte alls!!!Shirack skrev:Var det jag misstänkte att jag måste laga plasten, det är sådan plast med papper överst, går sönder otroligt lätt.
förra ägaren har spikat upp nytt innertak med spikpistol 50mm dyckert, det blir ett evighetsjobb att böja varenda spik sen tejpa över vartenda hål + jag ska ha väck de stora isoleringskivorna så jag kommer åt
Bara rena hål
Det är bara viktigt om du har icke hydrofob diffusionstät isolering...Shirack skrev:
Cellulosan transporterar bort lite fukt så strunta i spikhål men täta stora hål ... om du vill arbeta ihjäl dig ska du ta bort den gamla fuktspärren och ersätta med membran...men i ditt fall utan fuktproblem nu så är det bara vinden som kommer få ordentligt ändrade förhållanden så mitt förslag tillför inga fuktproblem då befintliga isoleringen inte är riktigt tät så kommer nollgenomgången hamna i cellulosan vilket är bra för då kan din nya ventilationskonstruktion ta hand om och torka den kalla vind du fått
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Ytterligare en fördel med att spruta lösull är att du får bort köldbryggor genom att det täpper till alla glipor. Eftersom cellulosaullen är behandlad med borsalt eller motsvarande är den naturligt antimögel vilket fungerar bra tillsammans med trä även vid höga fukthalter. Behandling ger även brandskyddande egenskaper vilket gör fibern mycket svårantändbar. Om el är dragen på vinden kan det vara värt att fota av allt innan du påbörjar sprutningen.
okej ja jag förstår, är dessa 400mm uppepå nuvarande isolering? Eller den gamla ska väckBoilerplate4U skrev:Ytterligare en fördel med att spruta lösull är att du får bort köldbryggor genom att det täpper till alla glipor. Eftersom cellulosaullen är behandlad med borsalt eller motsvarande är den naturligt antimögel vilket fungerar bra tillsammans med trä även vid höga fukthalter. Behandling ger även brandskyddande egenskaper vilket gör fibern mycket svårantändbar. Om el är dragen på vinden kan det vara värt att fota av allt innan du påbörjar sprutningen.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg