...men de flesta människor i detta land har tillgång till rinnande vatten med ett tryck över 1,5 bar...
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Ja, men om man inte har ett lämpligt sätt att begränsa trycket kan man ha en öppen slangända i flaggstången. Som ett alternativ till en säkerhetsventil.
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Verkar konstigt om en panna inte skulle tåla 4bar tillfälligtvis? Eller vet de om svagheter i dem...........
Tryckkärl i allmänhet brukar väl ha enorma marginaler i just tryckprovningar. Nåt som i normal drift har 2bar trycksätts och testas i 20bar tex.
 
Nej, pannor med drifts tryck på 1,5bar provtrycks till 4,5bar. Det är definitivt inte de tryck du pratar om.

Siffrorna är hämtade från Solo Innova.
 
Ja jag pratade bara generellt. Jag var bara lite kluven till att de sa att man absolut inte kunde prova med 4bar . Menade bara att säkerhetsmarginalerna brukar vara väldigt stora. Det är ju knappast så att de smäller vid 4,6bar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S
Generellt gäller att tryckkärl ska provtryckas med 1,3 x maximalt tillåtet arbetstryck.
Sedan kan varje tillverkare välja ett högre tryck.
Min panna från Värmebaronen är provtryckt med 2,0 bar.
 
S Stegatorparn skrev:
Generellt gäller att tryckkärl ska provtryckas med 1,3 x maximalt tillåtet arbetstryck.
Sedan kan varje tillverkare välja ett högre tryck.
jo det vet jag men marginalerna brukar ju vara större än så. Det är ju inte så att allt smäller eller brister strax över det. Nu räknas väl inte en panna som ett tryckkärl på det viset men rimligen torde de tåla vanligt vattenledningstryck iallafall.
 
Vattenledningstryck kan vara upp till 10bar. Det tror jag inte att man kan räkna med att en panna ska tåla. Det blir stora krafter.
 
S
En vanlig panna är i regel hopsvetsad med plana plåtar som inte tål något större övertryck utan att deformeras.
Det är stor skillnad mot cirkulära tryckkärl som tål betydligt större tryck.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Jag menar inte att man ska trycksätta med allt tryck vattenledningen ger, jag menar att man man kopplar upp med proppar, manometer, ev en övertrycksventil, ansluter slangen med en ventil, fyller och ser till att lufta ur och sedan lägger på lämpligt tryck.
 
När pannan fyllts upp med vatten så trycksätter man med luft. Cykelpump eller kompressor. Då får man bra kontroll på förloppet.
Ett fyrkantigt kärl som en panna ofta är tål inga stora tryck.
 
Edit, ändrade mig när jag tänkte efter.

DNV standard på tryckprovning är 1,5 x tryckklass. Sen blir det lite annorlunda på väldigt höga tryck.

Men jag hade kopplat vattenkranen på pannan med en ventil vid inkoppling till pannan. Fyllt pannan med öppen plugg i toppen om det finns. sen när den är nästan full stäng toppen och trycksätt Försiktigt till 1.5 bar.

Har du lite luft kan det nog vara bra, annars stiger det väldigt snabbt från kranen.

Tänk på att temp ökning/minskning kan göra att trycket förändras om du fått ut det mesta av luften. Vilket kan förklara långsam tryckökning om du fyller med 4 grader vatten.

Kör inte säkerhetsventil och full fart på kranvattnet för då går du nog över på trycket antar jag

Sen som kurriosa är det luften som är farlig vid trycktest. Har du massa luft och höga tryck så är det inte kul vid läckor.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Säkerhetsventilen har högre kapacitet än vattenkranen.
 
  • Gilla
Ackmyren
  • Laddar…
Ja i 99,9% av fallen, så länge han inte har kulventil direkt på rör istället för kran.

kanske.

Orkar inte räkna på det.
 
Hjullastare som flyttar en stor panna på pall i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackar för alla svar..

Jag har beställt en säkerhetsventil å proppar så jag kan stänga hela systemet idag.

Jag monterar allt som sig bör sen fyller jag sakta men säkert tills säkerhetsventilen släpper vatten.

Då stryper jag trycket omg.. låter sedan pannan stå med 1,5 bar över natten.

Sen håller jag tummarna för den är tät, för maken till jobb det var att baxa ner skiten i pannrummet kan vara det värsta jag gjort.

5 timmar på 3 man å en hjulastare , plus en winsh genom källarfönster från min 4-hjuling :)

Läcker den låter jag grannen som är svetsare gå bananas på den å göra den tät..

El så blir det skärbrännare å soptippen :)

Återkommer med resultat :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.