Som rubrik lyder , hur får jag upp 1,5 bars tryck i min vedpanna som ej är inkopplad?

Jag skulle vilja testa min Beg vedpanna innan jag lägger ner pengar på den. Dvs inköp av nu keramik å lite annat smått å gott:)

Jag vill alltså ha ca 1-1,5 bars tryck i den så jag kan se om den är tät el har nå läckage.

Jag tänker såhär va, jag stänger alla öppningar å fyller på med vatten.
MEN HUR ska jag gå tillväga för att få tryck i den?

Jag mailade värmebaronen å dom sa att jag absolut inte fick trycka 4 bar som jag har normalt i mitt inkommande vatten.

Kan jag använda expansions hålet på ovansidan på någe vis?

Tänker mig att jag kan göra ett tillfälligt expansions kärl så jag kan få lite tryck uppifrån el likande.

Men kan det va så enkelt?

Hur mycket vatten behöver jag då på ovansidan för att få ca 1,5 bara tryck?

Jag är öppen för spekulationer å tips

Med vänlig hälsning, Anders Claeson
 
  • En vedpanna märkt "Värmebaronen VEDOLUX 40 UB" står i ett källarutrymme med olika verktyg och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du får tag i en pumla till en pumpautomat så kan du pumpa till valfritt tryck via bilventilen som sitter på pumlan.
 
Montera en 1,5bars säkerhetsventil och trycksätt med en vattenslang.
 
  • Gilla
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Montera en 1,5bars säkerhetsventil och trycksätt med en vattenslang.
Finns det säkerhetsventiler som passar i expansionshålet? Och när den löser ut på 1,5 bar håller den kvar trycket i pannan då?

Jag titta på hålet nu, bredvid sitter det en propp det står 36 på. Är det storleken ?

Är det en sådan på bilden du menar?
 
  • Skärmdump av en webbsida som visar en säkerhetsventil 20R/1,5 med information och pris, tillsammans med andra ventilalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns om inte annat muffar för att få rätt gänga. Säkerhetsventilen släpper ut vatten om stycket går över märktryck.
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns om inte annat muffar för att få rätt gänga. Säkerhetsventilen släpper ut vatten om stycket går över märktryck.

Ok... jag ska in på Biltema till helgen ska se om dom kan ha nått. Annars får jag beställa på Rinkaby
 
Biltema tycks bara ha övertrycksventiler för tappvatten. De har för högt tryck för det här.
 
D Daniel 109 skrev:
Biltema tycks bara ha övertrycksventiler för tappvatten. De har för högt tryck för det här.

Jag beställer från Rinkeby å kollar om dom har muffar på Biltema iallafall

Tack som fan för tipset...
 
Nej, ska du beställa från rinkaby är det billigare och bättre att ta allt därifrån. Köp svarta delar, de är lämpliga till ändamålet och billiga.
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, ska du beställa från rinkaby är det billigare och bättre att ta allt därifrån. Köp svarta delar, de är lämpliga till ändamålet och billiga.

Dina ord är härmed min lag i detta ämne. Så jag köper allt från Rinkaby
 
Fyll upp pannan med vatten. Plugga alla anslutningar. Koppla till en manometer på lämpligt ställe.
Koppla en vattenslang på avtappningsventilen i botten. Öppna ventilen och fyll försiktigt upp till 1,5 bar. Stäng ventilen och täthetskontrollera.
Du kan montera en 1,5 bars säkerhetsventil för säkerhets skull om du är rädd för att överfylla.
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Hur mycket vatten behöver jag då på ovansidan för att få ca 1,5 bara tryck?
15 m vattenpelare, över pannans översta yta, behöver du för att få 1,5 bar i pannan.
Så om du lyfter en slang full med vatten med den öppna fria änden 15 m upp i luften och den andra änden ansluten till pannan så får du trycket i pannan. Nu gäller det "bara" att hitta något som är tillräckligt högt....
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Har man en flaggstång så är man i rätt härad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.