:)
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ledsen, jag måste blandat ihop ditt hus med nåt annat hus. Ser ju att du har entrén längs med huset.

Huruvida man måste kunna ta sig från garage direkt in till huset med tillgänglighetskrav vet jag inte.

Såg nu dörren från kök till tvättstugan. Är den tillräckligt bred?

Anledningen till alla frågor är att du kommer att få bygglov snabbare om ansökan är komplett från början.
Samtliga innerdörrar är modulmått 9.

Det är jättebra, jag vill ju såklart få med mig allting från början.


BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra. Då kan det ju också passa med en krokig vägg mellan sovrummen bestående av fyra garderober varav två är vända åt ena hållet och två åt andra. Det gör ju också det minsta sovrummet lite större om du tar bort garderoberna där och vänder de två garderoberna som är närmast ytterväggen.


Har för mig att ytterdörren måste vara bredare än modul 9 medan den på ritningen ser ut att ha samma storlek som de andra dörrarna, som väl är modul 9.
Ingen dum idé! Det ska jag undersöka, tack! :)

Alla ytterdörrar är 10x21. :)


J Jarlsgård skrev:
Då föreslår jag följande i tvättstugan. Flytta upp dörren lite som är ut till garaget, lämna ca 35-40 cm från väggen till köket. Så har du inredning mot klk/wc samt mot väggen mot garaget. Dvs parallell inredning. Då kan du ha ett normalstort fönster där utan att behöva bry dig om att bänken täcks :D
Bra idé! Får rita in ett förslag, tack! :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Nu har jag fått suttit och ritat lite igen. :)

Dörren från garaget in till tvättstugan har jag flyttat lite och får därför mer plats till parallell inredning vilket medför att jag kan använda ett större fönster.

Badrummet har blivit lite smalare och samtidigt har klädkammaren blivit bredare, bättre plats till förvaring.

Fönstren vid matplatsen har jag förstorat till 11x16, då får jag 50cm under fönster vilket känns lagom. Fönster från golvet lockar mig inte riktigt.

Ändrade fönstret vid tvn och det matchar nu fönsterpartiet i höjd, breddade också lite så nu är det 5x16. Blir det ändå för smalt?

Altandörrar är breddade till 10x21.

Arkitektonisk ritning av en husplan med ändrade dörrar och fönster, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av husfasad med dimensioner för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk fasadritning av hus med dimensioner för fönster och dörrar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passade på att ta två bilder ut över dalen häromdagen när solen äntligen visade sig.:)
Utsikt över en dal med snöfläckar, byggnader i fjärran och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Landskapsvy över en dal med lätt snötäcke, hus i bakgrunden och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 2 till
  • Laddar…
Hur ska du få plats med högtalarna vid tv’n??? :surprised::surprised:

Hade valt bort fönstret vid tv till förmån av att kunna någon bokhylla, tavla eller liknande ist. Känns inte som att det fönstret tillför något mer än att möjligen blända dig när du kollar på tv. :p

Ta en funderare på om det finns möjlighet att utnyttja garagetaket som en takterass. Hade inte varit fel att ha en altandörr från tv-rum till detta. :) Blir ju ett helt annat utseende dock.
 
Jag tycker det ser bra ut :)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Hur ska du få plats med högtalarna vid tv’n??? :surprised::surprised:

Hade valt bort fönstret vid tv till förmån av att kunna någon bokhylla, tavla eller liknande ist. Känns inte som att det fönstret tillför något mer än att möjligen blända dig när du kollar på tv. :p

Ta en funderare på om det finns möjlighet att utnyttja garagetaket som en takterass. Hade inte varit fel att ha en altandörr från tv-rum till detta. :) Blir ju ett helt annat utseende dock.
Haha ja men dom får nog plats bredvid eller ovanför fönstret isf;)

Vad det gäller fönster vara eller icke vara får nog funderas vidare på. Jag håller med dig invändigt, utvändigt ser det dock lite naket ut utan fönster där.. Det är visserligen på baksidan så det kommer inte synas för annat än gäster och mig själv..

Det funkar tyvärr inte, det är sovrum i den änden av övervåningen som vetter mot garaget:p

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Haha ja men dom får nog plats bredvid eller ovanför fönstret isf;)

Vad det gäller fönster vara eller icke vara får nog funderas vidare på. Jag håller med dig invändigt, utvändigt ser det dock lite naket ut utan fönster där.. Det är visserligen på baksidan så det kommer inte synas för annat än gäster och mig själv..

Det funkar tyvärr inte, det är sovrum i den änden av övervåningen som vetter mot garaget:p

//Fredrik
Det är inte fel att ha balkong/terass från sovrummet, det håller min kompis på att bygga, ovanpå sitt garage :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det kanske är möjligt att spegelvända lösningen hyggligt så du får tv rummet mot garaget till ist?

Jag hade tagit bort fönstret vid tv’n, bättre det blir praktiskt på insidan! Det kan dessutom vara bra med lite husvägg utan fönster på utsidan, du kommer säkert ha altan här? I framtiden kanske man kan bygga ett utekök mot denna vägg eller har en loungegrupp där man kan sitta utan att störa in. Ett vindskydd så blir det en bra hörna kanske med en pergola?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är inte fel att ha balkong/terass från sovrummet, det håller min kompis på att bygga, ovanpå sitt garage :)
Det hade säkert blivit trevligt med en terass, men jag tror att jag nöjer mig med altaner.:)

C crazytok skrev:
Det kanske är möjligt att spegelvända lösningen hyggligt så du får tv rummet mot garaget till ist?

Jag hade tagit bort fönstret vid tv’n, bättre det blir praktiskt på insidan! Det kan dessutom vara bra med lite husvägg utan fönster på utsidan, du kommer säkert ha altan här? I framtiden kanske man kan bygga ett utekök mot denna vägg eller har en loungegrupp där man kan sitta utan att störa in. Ett vindskydd så blir det en bra hörna kanske med en pergola?
Jag tror att skorstenen/kaminröret kommer i vägen för att spegelvända. Men det hade säkert gått att lösa på något vis, men jag tror att jag nöjer mig med altaner. :)

Ja, det blir nog bäst utan fönster där. Det stör för mycket på insidan. Det kommer att bli altan utanför ja. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag lämnat in ritningarna till Derome för att få en offert på material samt dörrar/fönster. Han trodde att det skulle vara färdigt inom några veckor och före jul. :)

Han ville ha en lista med vilka fönster som skall vara öppningsbara, frostat glas osv. Frostat i badrummet är ju självklart. Men vad det gäller öppningsbara? Jag skrev en lista som jag har mejlat iväg. Samtliga fönster öppningsbara förutom de två i trapphuset. Har jag tänkt fel?:p

Vad det gäller fönsterdel i altandörrar har jag lagt in så de matchar de fönster de sitter bredvid, kändes naturligt. :)

Lägger in de senaste ritningarna med altandörrar och utan fönstret vid tvn. :)

Arkitektonisk ritning av en bottenvåning med betecknade rum som sovrum, badrum och garage, samt dörr- och fönsterplaceringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husfasad med dimensioner, inklusive fönster och altandörrar, redo för offertbegäran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjeteckning av husfasad visar placering och storlek på fönster och altandörrar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag träffa en säljare från Dalaträhus så att de också får ta sig en titt på ritningarna och lämna en offert. Har jag missat eller inte tänkt på något väsentligt så borde det komma fram via dom som jobbar med det. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
BirgitS
I Isak90 skrev:
Frostat i badrummet är ju självklart.
Inte nödvändigtvis i badrummet på övre plan. Det känns trevligare om man har möjlighet att se ut.
 
Tycker du tänker rätt med öppningsbara fönster.

Frostat på badrummet i övervåningen är som Birgit säger kanske inte nödvändigt?

När jag ser planlösningen så funderar jag på en sak, du vill inte hellre ha en dörr mellan klädkammare och tvättstuga? Dels för att slippa en extra dörr i hallen, mot denna vägg får du istället möjlighet att kunna ställa en möbel tex bokhylla eller liknande. Som du för övrigt saknar i princip någonstans att kunna ställa? Dom enda möbler du kan placera är soffa och tvbänk. Förvaringsmöbler i form av byrå eller bokhylla vill man kanske ha någonstans?

Dessutom kan det kanske vara gött att hålla förrådsprylar, alternativt klädförvaringen i anslutning till din tvättstuga??

Bara en tanke.... :)
 
Jag hade haft alla öppningsbara förutom de vid altandörrarna. Sen hade jag kört de smala fönstrena i 5x13 (det mest ekonomiska måttet) :)
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte nödvändigtvis i badrummet på övre plan. Det känns trevligare om man har möjlighet att se ut.
Absolut är det trevligare om man kan se ut.:) Dock så går fönstret 50cm från golvet upp till 150cm, känns som att det kan bli en del insyn när man duschar..?:thinking:

C crazytok skrev:
Tycker du tänker rätt med öppningsbara fönster.

Frostat på badrummet i övervåningen är som Birgit säger kanske inte nödvändigt?

När jag ser planlösningen så funderar jag på en sak, du vill inte hellre ha en dörr mellan klädkammare och tvättstuga? Dels för att slippa en extra dörr i hallen, mot denna vägg får du istället möjlighet att kunna ställa en möbel tex bokhylla eller liknande. Som du för övrigt saknar i princip någonstans att kunna ställa? Dom enda möbler du kan placera är soffa och tvbänk. Förvaringsmöbler i form av byrå eller bokhylla vill man kanske ha någonstans?

Dessutom kan det kanske vara gött att hålla förrådsprylar, alternativt klädförvaringen i anslutning till din tvättstuga??

Bara en tanke.... :)
Se svaret ovan angående badrumsfönstret.

Intressant tanke som jag också tänkt i något stadie, tror dock att jag har mer nytta av den extra väggytan i tvättstugan jämfört med hallen. En byrå eller liknande får plats mellan dörren till KLK och badrum. Sedan har jag tänkt att bygga in något bra låd-/hyllsystem under trappen.:)

Men en bra tanke angående bokhylla och liknande. Finns egentligen som du säger ingen naturlig plats för det.


J Jarlsgård skrev:
Jag hade haft alla öppningsbara förutom de vid altandörrarna. Sen hade jag kört de smala fönstrena i 5x13 (det mest ekonomiska måttet) :)
Jag tänkte också på att ha de fasta från början, men sen tänkte jag att det kan vara skönt att kunna vädra på sommaren när man inte är hemma. Då går ju inte altandörren att ha öppen. Men det kan man fundera mer på och ett fast fönster är ju billigare så det blir prisändring åt rätt håll.:p

Kanske skulle försökt bredda de smala till modul 5 ist? Har dock för mig att det blev ganska tajt i trapphuset men jag ska undersöka det!:)

//Fredrik
 
Då föreslår jag att fönstrena vid matplatsen är fasta och att du har öppningsbart vid soffan. På så vis så kan du ju ha det på glänt samt det ovanför diskbänken :)
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
J Jarlsgård skrev:
Då föreslår jag att fönstrena vid matplatsen är fasta och att du har öppningsbart vid soffan. På så vis så kan du ju ha det på glänt samt det ovanför diskbänken :)
Håller med. Räcker med ett öppningsbart fönster i varje rum
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.