Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med ventilationen i vårt nyinköpta 1-plans 50-talshus. Som det ser ut nu (självdrag, original från 1958 ) finns det frånluft från sovrummen samt badrummet som går ut i gemensam takhuv. I köket finns spisfläkt ut i murstocken. Vad som förbryllar mig är att det finns tilluft i badrum (yttervägg) samt kök (skafferi). Man kan se på vinden att något bör göras; yttertaket har fläckar som tyder på fuktbelastning från kondenserad inomhusluft. Min första tanke var att sätta på en fläkt på takhuven för att forcera frånluften, från takhuven kommer ju använd luft från badrummet, MEN det kommer ju också frånluft från sovrummen, skall inte dessa endast ha tilluft, med frånluften ut från innerdörrspringan? Dessutom så finns ju nu (ouppvärmd) tilluft i kök och badrum via väggventiler, är inte det fel? Skall det inte vara så att kök och badrum suger ut gammal luft, medans sovrum och vardagsrum fylls med tilluft på någe vis? [/color]Har svårt att tro att de hade helt fel förr i tiden, men hur tänkte de? Min andra tanke var att installera FTX men det verkar overkill tror jag, någon som provat? Ett annat aber är att pannan snart åker ut till förmån för fjärrvärme, självdraget lär ju inte bli bättre av det har man ju hört. Nån som har erfarenheter (gärna praktiska...) i ämnet?
 
Idén bakom din gamla självdragsventilation är att dörrarna skulle vara stängda. Tilluft OCH frånluft i kök respektive badrum. I övriga rum tilluft via otäta fönster och frånluft via kanaler i skorsten eller motsvarande. Detta fungerar nog ganska bra på vintern med kallt väder ute, varm skorsten och inomhusluft och därmed starka termiska krafter som satte fart på luften. Oljan var billig! På sommaren fick man nog vädra och ibland gick ventilationen baklänges. (Men det kanske inte gjorde något bara luften snurrade runt?)

Det är ett modernare påfund att skicka in luften i sovrum och vardagsrum och sedan suga ut den ur kök och badrum.

Nuförtiden, när skorstenen kanske är kall och fönstren tätade så fungerar det ofta inget vidare. I mitt hus var frånluftskanalen i badrummet förbyggd(!) Det är faktiskt ganska svårt att få självdragsventilationen i gamla hus att fungera bra och det oftast inget rimligt alternativ att bygga ny ventilation. (Varken ekonomiskt eller estetiskt.) Att sätta in någon enstaka fläkt, i tex badrum, brukar inte fungera eftersom den kvaddar ventilatinen i resten av huset genom undertrycket den skapar.
 
Får lite olika svar: Kurre säger öka ventilation medans Eld säger att en enstaka fläkt inte hjälper. Kurre: att riva innertaken låter inte som ett alternativ, då kanske man måste riva alla ytterväggar sen också? Där finns väl inget som stoppar ångan? Yttertaket är omgjort 1990 med ny papp, läkt och pannor, så det är nog okej nu i alla fall. Att öka ventilationen på vindsutrymmet skall, enligt vissa, bara öka på problemet då ännu kallare luft kyler ned den fuktiga inneluften (skorstenen värmde ju vinden förut). Är egentligen inte ute efter att jaga energi, inte in absurdum i alla fall. Glömde säga att det finns 3-glas isatta av förra ägaren för 3 år sedan, detta gör väl saken svårare. Vad sägs om spaltventiler i sovrum respektive vardagsrum? Luftavfuktare? Har hört att man kan behandla vinden med antimögel, vilket i.o.f.s. inte tar bort problemet, men kanske fungerar som ett skydd. Mer heta tips emottages varmt.
 
Spaltventiler är nog en bra idé. De kommer "återställa" ventilationen i ditt nu (antagligen) alltför täta hus.

Jag säger inte alls emot att ventilationen ska ökas, framförallt inte på vinden. Det betyder inte att man måste sätta in en fläkt. Man kan sätta in en fuktstyrd fläkt i badrummet men räkna med att det påverkar ventilationen i resten av huset. Om tilluften inte räcker när både spisfläkt och badrumsfläkt är igång så kan det tex innebära att man drar ner luft baklänges genom en rökgång och det brukar inte lukta så gott.
 
Okej, ni är alltså överens om att ökad ventilation på vinden löser en del av problemet? Ni köper alltså inte att det ökar problemet med ÄNNU kallare vind med ännu mer kondens? Vad säger Ni om att ha tilluft och frånluft i varje rum, var för sig? Så var det ju tänkt från början, eller? (kräver spaltventiler i sovrummen)

Man kan undra varför man väljer 3-glasfönster i ett sånt här hus, men det är klart, det är ju aluminiumutsida så man slipper ju måla i alla fall.

Är det ingen där ute som är för FTX ?( installationen kan ju göras dold)
 
Självdrag är skrot! Det fungerade inte -58 och inte idag.
Har en kåk från -58 som vi installerat FTX från Temovex - ett vindsaggregat 480. Kompletterat med extra tilluftsfilter där jag använder EU7-standard.
Fungerar mycket bra! Ev. kallras försvinner med denna lösning och anläggning städar bra. Anläggningen har bra verkningsgrad och jag tror du kan få installationsbidrag för det lite mindre systemet.
För att minimera ev ljud skall du alltid köra 160 mm rör i stammen och 125 mm till rummen.
Har du inte tummen mitt i kan du göra det själv.
 
Där ser man, en som är för FTX.
Sid: hade du gjort sörsök att få liv i självdraget innan installationen? Vad fick dig att installera FTX? Har du källare? Hur gör man isåfall med den? Vem räknade ut var ventiler skall sitta, dimensioner på rör? Blev det inte väldigt dyrt? Det kostar väl typ 100kr/meter för enbart spirorören, sen skall det isoleras oxå..., böjar, anslutningar plus aggregatet för +20kkr. Tycker att det låter dyrt, men det är klart, popnita och rulla på gullfiber grejar man väl.

Nja, jag tvekar på FTX, funderar på att spruta upp termoträ, www.termotra.se ,på vinden och vrida på värmen i källaren och öppna ventilerna därnere, se till att dörren inte är stängd till källaren och hoppas på termiska krafter..., fjärrvärmen kostar ju inte alltför mycket... Men kanske du kan övertyga mig om FTX Sid?
 
Hej Boussard
Jag har källare och stocken är ungefär 9 meter. Inte ens med de förusättningarna får jag bra ventilation under hela året.
Vi snodde den gamla ventilationskanalen till källaren i stocken och stängde den upptill. Vips så hade jag rör i källaren.
Placeringen av ventiler ger sig lite. Generellt skall du ha tilluft vid fönster och frånluft i kök, toa, klk. Sista biten till ventilen räcker egentligen 100 mm, men jag rek 125. Det blir helt enkelt tystare så.
Jag känner inte att jag skall övertyga dig - jag kan bara konstatera att jag är nöjd med mitt. Skall du installera ventilation är det bättre med FTX. Det ger bättre komfort och bättre totalekonomi.
Ditt förslag på lösning ligger inte riktigt i tiden.
 
Sätt in en frånluftsvärmepump och dra kanaler på vinden. Jag gjorde det i mitt hus från 1961 och sänkte elförbrukningen med 30 %. Installationen betalar sig på 7-8 år + att man får ett bättre inomhusklimat och mindre fuktproblem. Jag hade dessutom för hög radonhalt och fick alltså saneringsbidrag med 15 000. Radonhalten sänktes med 70 %.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.