Hej

Tänkte hjälpa mina föräldrar med en installation av en liten Jotul kamin i en isolerad del av deras garage. Har skickat in skissen till kommunen med all spec för kamin osv och har fått godkänt startbesked. Tycker jag har rätt klart för mig vilka regler som gäller men tänker det är alltid fint att dra ut en boll här på forumet.

Detta är en skiss på en tanke, då att använda vanliga rökrör upp från kaminen och sen i böjen övergå till isolerade rör. Vad säger ni om denna? Givetvis sotningslucka i böjarna. På andra sidan väggen är det bara ett vedförråd så där är det ingen isolering och liknande i tak, pannorna ligger direkt mot bärläkt. Tanken här är att gå upp ung mitt i en panna så det blir ca 10cm från varje sådan läkt-pinne, så man har marginal mot brännbart där.
i Schaktet så ska det också vara runt 10cm luftspallt mot brännbart material, ev klä in schaktet i någon fibercement eller liknande om det behövs. (kanske är viktigast att klä in med något upp till där röret blir som varmast?)

Ska man köra isolerade hela vägen och skita i luftspalter och fibercement på väggarna? Kostnaden går väl jämt upp nästan.

Vad säger ni? Funkar installationen tror ni?
 
  • Skiss av installation för Jotul kamin med rökrör, isolering och säkerhetsmarginaler i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det omöjligt att dra rakt upp?

Har precis installerat en skorsten genom en vägg och sedan rakt upp och genom ett plåttak. Jag blev snål när jag insåg att varje böj kostar lika mycket som 1m rör.
 
Kanske helt enkelt ska dra det rakt upp bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.