A
Hejsan bor i ett tegelhus från 65.

Undrar om det är värt att dubbla isoleringen, om man kollar på bilderna så ser det ut som den är 150mm.

om jag lägger 145 isolering till tvärs över bjälklagen så täcker jag alla skarvar.

kan det uppstå problem?

kan tillägga att den plastspärren under nuvarande isolering nog inte är helt hel överallt
 
  • Vind med befintlig 150mm isolering och synliga träbjälklag i ett tegelhus från 1965.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar 150mm gammal isolering mellan träbjälkar i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett vindbjälklag med befintlig 150mm isolering och plastspärr, eventuell ökad isolering diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill följa den här tråden eftersom jag har samma fundering.
 
Hade samma i mitt hus och la på 400 mm lösull (cellulosa). Verkar vara det som flest rekommender vid tveksam ångspärr.
Största skillnaden som jag märkt är att det är betydligt tystare inomhus.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Även jag har samma fundering.
 
A
J Joh_81 skrev:
Hade samma i mitt hus och la på 400 mm lösull (cellulosa). Verkar vara det som flest rekommender vid tveksam ångspärr.
Största skillnaden som jag märkt är att det är betydligt tystare inomhus.
Ok, inget på värmen? Hade hoppats kunna använda mineralull, får höra vad fler har att säga, är väl mineralull som ligger där nu?
 
Det är mineralull som ligger.
 
A
Ingen mer kunnig som vill uttala sig?
 
J Joh_81 skrev:
Största skillnaden som jag märkt är att det är betydligt tystare inomhus
Du borde ha märkt något på energiförbrukningen!!!
 
Jag funderar på samma sak. Har kollat lite på olika videos på nätet. Och tydligen så måste man göra rätt för att det ska bli bra. Så märkligt. Det handlar om att kontrollera fukt och temperatur. Förbättrar du din isolering så måste du också minska läckaget av fuktig luft från huset. Allt detta ger att du troligen först måste laga din plastspärr och börja från där.
 
K kest skrev:
Du borde ha märkt något på energiförbrukningen!!!
Absolut, men svårt att säga med exakta siffror. Byggde ut, och installerade frånluftsventilation samtidigt. Hade dålig koll på energiförbrukningen innan.
Så det man märkte direkt från första dagen var ljudet i huset.
 
Shirack skrev:
Ingen mer kunnig som vill uttala sig?
Du har fått ett mycket bra svar 400 mm lösull av cellulosa är en bra lösning när du har tveksamheter med diffusionsspärren men fortfarande fin o torr kallvind!
Cellulosan är hydrofob och kommer att hålla fuktbalansen ok...
När du gjort jobbet så bör du se över ventilationen på vinden så att du kan kontrollera så att du torkar ur vinden varma torra sommardagar och håller tätt kalla fuktiga dagar
 
A
B byggarätt skrev:
Du har fått ett mycket bra svar 400 mm lösull av cellulosa är en bra lösning när du har tveksamheter med diffusionsspärren men fortfarande fin o torr kallvind!
Cellulosan är hydrofob och kommer att hålla fuktbalansen ok...
När du gjort jobbet så bör du se över ventilationen på vinden så att du kan kontrollera så att du torkar ur vinden varma torra sommardagar och håller tätt kalla fuktiga dagar
ska man spruta ut det över den gamla isoleringen? Eller ta bort den helt?
 
Jag bor i ett hus med först stenull och sedan en stenullsmatta ovanpå, påminner om hur det ser ut hos dig.
Ovanpå detta har man senare sprutat 400mm lösull ovanpå.

Värt att tänka på är att det är väldigt jobbigt om man av någon anledning behöver komma åt under isoleringen. Först skotta bort lösullen, sedan vika undan mattan, och sedan lyfta bort stenullen :sweat:
 
B byggarätt skrev:
Du har fått ett mycket bra svar 400 mm lösull av cellulosa är en bra lösning när du har tveksamheter med diffusionsspärren men fortfarande fin o torr kallvind!
Cellulosan är hydrofob och kommer att hålla fuktbalansen ok...
När du gjort jobbet så bör du se över ventilationen på vinden så att du kan kontrollera så att du torkar ur vinden varma torra sommardagar och håller tätt kalla fuktiga dagar
Så du menar att kalla och fuktiga dagar så ska man stänga ventilationen på vinden? Det känns totalt fel.
 
E Edgarsven skrev:
Så du menar att kalla och fuktiga dagar så ska man stänga ventilationen på vinden? Det känns totalt fel.
Varför känns detta fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.