Åter dags för trädgårdsbänken. I dag har ekplanken som skall bilda sittunderlaget fått åka några turer igenom fräsen. Fyra fräsningar på varje planka så det blev några meter innan det vart klart.

Ekplanka genomgår fräsning i verkstad, del av trädgårdsbänksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frästa ekplankor staplade ovanpå varandra, färdiga för att bli sittunderlag till en trädgårdsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter regeringsförhandling bestämdes att bänkan skull bli ca. 120cm bred. Översatt till verkstadsterm blir det 7 Arboga.
En gavelsidan monterad och den basade vinkellisten styrde planken rätt. Rätt mycket pyssel innan planken var på plats. Fortsättning följer i morgon.

Monteringsprocess av en trädgårdsbänk med ekplankor i frästa spår och en dekorativ, svart gavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterad trädgårdsbänk med ekplank och ornamenterade gjutjärnsgavlar på en träverkstads golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Så läckert!
 
  • Gilla
K snickarn
  • Laddar…
Trädgårdsbänken klar!

Gårdagens resultat blev en gavel monterad och klar. Dagens mål var att göra klart bänken.
Började med att skruva fast den basade vinkellisten med små montageskruvar i gaveln. Det underlättade att listen satt bra på plats när sittbrädorna monterades.
När den sista gaveln var monterad var det bara det basade centrumstödet som skulle monteras. Två rostfria 32mm skruvar i varje kors skruvat bakifrån förstärkte det hela.
Bänken är nu placerad utomhus för att utsättas av väder och vind.
Den ljusa eken skall förhoppningsvis få en gråaktig patina men det lär nog ta sin tid.

Närbild på monteringsdetalj för trädgårdsbänk med basad vinkellist fästad med montageskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av en vinkellist på trädgårdsbänks gavel med montageskruvar, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en nybyggd trädgårdsbänk i ek med gavel monterad och vinkellist fastskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk med monterade träslats gavel och svart metallunderrede i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk i ljus ek med gjutjärnsgavel i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trägårdsbänk med monterade sittbrädor och gjutjärnsgavlar på stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trädgårdsbänk med ny monterad ljus ek i gjutjärnsgavlar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk med ljusa ekplank och dekorativ gjutjärnsgavel utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk i ljus ek utomhus med monterade sittbrädor och gavlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk med omonterade ljusa träbrädor och dekorativa gjutjärnsgavlar på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen monterad trädgårdsbänk av ljus ek med synliga montageskruvar och prydliga träslöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite sugen på att kanske bygga en stadig engelsk parkbänk i ek framöver. Kollar runt lite på olika modeller men vi får se.

Färdigbyggd trädgårdsbänk i ljus ek, med ryggstöd och armstöd, placerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk i ljus ek placerad utomhus med blomkrukor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Chentin och 26 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Den bänken skulle man ha på uteplatsen ;)
 
Modifiering av spånspjäll


Jag har sedan tidigare ett antal enkla spånspjäll inkopplade i spånanläggningen. Enkla att få tag på och kostar runt hundralappen styck. Men med tiden blir dom inte riktigt täta då fint damm fastnar i spåren. Dessutom blir det också en liten tunga kvar av plasten som bromsar när dom står i öppet läge.
Delarna är limmade så man får bruka måttligt våld när man öppnar dom.

Nu har jag gjort ett test med ett spjäll som inte höll riktigt tätt.
Jag öppnade spjället och slipade av den nedre biten så det blev mer avrundat i kanterna. Samtidigt tog jag bort plastpinnen som stoppar spjället när man öppnat det. I stället för att limma ihop det igen monterade jag två eklister med tre rampamuffar i varje med skruvar så att det går enkelt att öppna och rensa om det dammar igen. När tungan är utdragen så att texten made in Taiwan syns är hela loppet fritt. Märkte en klar skillnad på suget när jag testade övriga anslutningar.

Får testköra så här ett tag och se om det fungerar tillfredsställande.

Komponenter till spånspjäll modifiering: träbitar och rampamuffar på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat trädel med tre rampamuffar monterade för att förbättra tätheten och underlätta rengöring i en spånanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med avrundade kanter och texten "made in Taiwan", monterat med rampamuffar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat svart spånspjäll med avrundad kant och synlig text "MADE IN TAIWAN", indikerar öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med avrundade kanter och borttagen plastpinne för bättre flöde och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av modifierat spånspjäll med avrundade kanter och borttagen plastpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med avrundade kanter och eklister för enklare öppning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med slipade kanter och skruvade eklister för bättre tätning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med avrundad kant och eklister monterat med rampamuffar för bättre täthet och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med avrundade kanter och eklister för enkelt underhåll kopplat till spånanläggnings slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modifierat spånspjäll med bortslipad plast och nya skruvar för lättare öppning och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hål är till för att fyllas!

Fixade till en bättre och mer överskådlig förvaring av mina enhandstvingar. Insåg att det det blev ett hål = anledning till att köpa fler, så åtta stycken 450mm Bahco tvingar är beställda till Black Friday pris. Spännelement kan man aldrig få för många av.
Givetvis skall man använda nya utrymmen även om det är temporärt!

Trevlig Helg
Dag

Förvaring med enhandstvingar ordentligt upphängda på verktygsvägg, tom plats för nya tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygstavla med enhandstvingar och ölburkar av märket Arboga som temporär förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat Dag!
Haha, du gillar Arboga lika mycket som dina verktyg va?
 
Snygg verkstad och snygga projekt, men dom där enhandstvingarna förstår jag inte poängen med. Min åsikt är att det är onödig skit! :crysmile:

Med tanke på mängden du har så förstår jag att du inte håller med mig...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Bra jobbat Dag!
Haha, du gillar Arboga lika mycket som dina verktyg va?
Hej!

Först verktyg sedan en god öl när man har jobbat färdigt till helgen. Namnet Arboga förpliktar när man sysslar med verktyg! Dessutom är den faktiskt väldigt god!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Snygg verkstad och snygga projekt, men dom där enhandstvingarna förstår jag inte poängen med. Min åsikt är att det är onödig skit! :crysmile:

Med tanke på mängden du har så förstår jag att du inte håller med mig...
Hej!

Delar inte helt din åsikt men parallelltvingar hade givetvis varit bättre. Alla är inköpta med 40% - 50% reducerat pris. Jag tycker att dom funkar bra till många projekt både inne och ute.
Större limningar kör jag limknektar med.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Delar inte helt din åsikt men parallelltvingar hade givetvis varit bättre. Alla är inköpta med 40% - 50% reducerat pris. Jag tycker att dom funkar bra till många projekt både inne och ute.
Större limningar kör jag limknektar med.

Dag
Paralleltvingar är ju bra men har ju rätt annorlunda användningsområde än snabbtvingar? Jag föredrar vanliga skruvtvingar då jag inte tycker att det går att dra åt särskilt hårt med snabbtvingar. Så fort man drar bara lite för hårt så bågnar plasten. Men såklart i vissa udda fall är de väl användbara, som en extra hand.

Men jag är inte ute efter att starta en diskussion. Lustigt bara att vi tycker så olika.
 
Använder ofta snabbtvingar för att fixera/hålla prylar som ska limmas eller skruvas ihop, funkar lite som en tredje hand som håller.
Men för regelrätta limningar är det parallelltvingar eller vanliga skruvtvingar som gäller; dock smyger jag såklart in snabbtvingar emellan om det saknas presskraft...

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Glögg Time!

Inte mycket verkstadstid i helgen.
Men ett litet problem har blivit löst. Den gamla ventilen för bandslipen och spånfläkten har blivit avkopplad. Den autoventilen är bara 70mm så helt klart har jag haft en strypning av flödet när jag har putsat. En 100mm slang går nu direkt in till spånfläkten. Spånstosen i bandslipen hade också ett plåtgaller som bromsade så det åkte väck. En borstlist monterades runt insuget för att bättre styra in slipdammet. Nu är det klart bättre sug när jag slipar och dammet åker rätt väg!
Samma slang och ventil används till planputsen också. Bara att flytta slangen när det behövs.

Dag

En nyinstallerad ventil med en 100mm slang ansluten till en spånfläkt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en gammal fläktventil avkopplad från en bandslip, visar tidigare luftflödesstrypning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgraderad verkstadsinstallation med en 100mm slang som går direkt in i en spånfläkt, utan det tidigare plåtgallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt ventilationssystem för bandslip med 100mm slang ansluten direkt till spånfläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgraderat insug med borstlist och borttaget plåtgaller i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borstlist monterad runt insuget på en bandslip för bättre styrning av slipdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsinteriör med uppgraderad ventilationsslang kopplad till bandslip och spånfläkt, och organiserade verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationssystem med 100mm slang ansluten till en spånfläkt i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandslipmaskin med uppdaterad 100mm spånavsugsslang och borttaget plåtgaller, optimerad för dammhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bandslip i ett verkstadsrum kopplad till en ny 100mm slang för bättre dammutsugning, placerad framför verktygsbänkar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Hatthylla projekt!

Har en beställning på en hatthylla i specialmått. 185cm lång och 40cm bred.
Materialet blir genomgående MDF förutom infästningslisten på toppen som görs i ek. Konsolerna görs av dubbellimmad MDF. Hyllan skall målas vitt/skitt och se lite sliten ut med alla kanter profilfrästa. Samtliga metallbeslag blir i mässing.
Fixade till en konsolmall för att underlätta likformigheten.

Träkonsolmall för hatthylla markerad med mått på en arbetsbänk med flera hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt med många tvingar när det skall limmas!

Tvingar fäster en mall av MDF för hatthyllskonsol i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Konsolerna utsågade i bandsågen och inslipade till rätt form. Den här lilla oscillerande slipmaskinen är perfekt för att slipa med stor noggrannhet.

Utsågade träkonsoler staplade på en verkstadsbänk bredvid en oscillerande slipmaskin, redo för finslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsågade träkonsoler formade med precision, placerade på arbetsbänk med sliputrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det till att testa fram rätt profil till alla kanter med olika fräsprofiler men det får bli en annan dag.

Fyra olika fräsprofiler för träbearbetning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.