Vi bor i ett gammalt hus, ifrån 1921 med krypgrund. Vi har bott här i ett år.
Jag tror att det ifrån början var ett fritidshus, men det är tilläggsisolerat både i golv, väggar och tak (gjordes 2015 av dåvarande ägaren). Det är tvåglasfönster och Huset är ca 130 kvm fördelat på 1,5 våning. Vi har luftvärmepump, ett par elradiatorer vedspis och kamin.
Trots detta är det svårt att få huset varmt nu, och framförallt försvinner värmen väldigt fort. När det är ett par minus ute blir det 15-16 grader i huset under natten trots att vi eldat vid läggdags.
Jag har några frågor:
-Kan vi med små medel göra något själva för att hålla värmen inne?
-Är termografi, för att se var värmen läcker ut, något att rekommendera? Eller bara slöseri med tid och pengar?
- Jag tycker att luftvärmepumpen ger väldigt dålig effekt (en toshiba daisekai ifrån ca 2015).
Kan jag på något sätt mäta om den är så efffektiv som den ska vara? När jag läser på om modellen ska den kunna värma ett hus på 150 kvm.

Med vänlig hälsning, Lisa

Som trådskapare kan du markera bästa sv
 
Isolering i tak och väggar samt fönsterstatus är avgörande för hur mycket av värmen som läcker ut.
Svårt att göra någon snabblösningar här, mer än tjocka mattor på golv och extra sängtäcke.

Luftvärmepumpen ska helst har fritt blås för luften för bäst effekt. Vi vet inte hur den sitter hos dig, och vad du menar med dålig effekt.

Från din beskrivning låter det som huset läcker en del värme. Med luftvärmepump, elradiatorer, vedspis och kamin borde det gå att få en dräglig innetemp.
 
Ja värmepumpen sitter typ mitt i huset, så placeringen känns rätt. Ja det läcker nog både här och där tyvärr, frågan är bara var.. Och är termografering värt pengarna för att ta reda på vart det läcker?
 
Kör du luftvärmepumpen på natten?
Blir det 15-16 grader i dess närhet också?
Beroende på gradinställning på pumpen borde den blåsa ut luft med en temp på kanske 30-40 grader.
 
Vad har ni för fönster?
 
Om det är två våningar och huset är från 1921 antar jag att det finns ganska mycket som hindrar värmen från luftvärmepumpen att spridas. Hur varmt blir det i rummet där luftvärmepumpen sitter om det inte eldas? Vad är luftvärmepumpen inställd på? Är luftvärmepumpen rengjord invändigt på ett tag?

Jag brukar ta ut filtren ur luftvärmepumpen och dammsuga dem några gånger om året. Kanske en gång om året brukar jag dessutom blåsa rent den invändigt med tryckluft.

Hur är det med tätningslister på dörrar och fönster? Om det drar där kan du med en liten insats göra huset tätare.

För ditt hus skall du inte räkna med att luftvärmepumpen kan klara hela värmen. Detta eftersom värmen inte sprider sig så bra genom dörrar och trappor. Hur många element har du och vad är de inställda på?
 
L Lisa Aurell skrev:
Och är termografering värt pengarna för att ta reda på vart det läcker?
Hyr en värmekamera själv och gå runt och kolla vart det är kallt
 
E etompau skrev:
Kör du luftvärmepumpen på natten?
Blir det 15-16 grader i dess närhet också?
Beroende på gradinställning på pumpen borde den blåsa ut luft med en temp på kanske 30-40 grader.
Jag har läst mig till att man inte ska ställa den högre än 25 grader? 24 står den på nu..
Den går dygnet runt.
 
A Andy78 skrev:
Vad har ni för fönster?
tvåglas.
 
useless useless skrev:
Hyr en värmekamera själv och gå runt och kolla vart det är kallt
Det visste jag inte ens att man kunde. Det ska jag kolla. tack.
 
L Lisa Aurell skrev:
Jag har läst mig till att man inte ska ställa den högre än 25 grader? 24 står den på nu..
Den går dygnet runt.
Låter märkligt. Den ska gå att ställa så högt som fjärrkontrollen tillåter.
Du maximerar effekten och vinsten från pumpen genom att låta den gå nära maxläget på för temp och fläkthastighet.
 
okej.. jag får kolla med en återförsäljare..
 
Är ju inte bara att ha en värmekamera utan man måste kunna tolka det man ser också. Kanske man får träna på grannars hus från lite olika tidsepoker och isolering så man får en referens att utgå ifrån. Skulle undersöka kostnaden för termografering. Ibland kan vissa saker vara lite billigare om man t.ex. är medlem i Villaägarna vilket inte kostar särskilt mycket per år(?)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Där är jag medlem så det är ju värt att kolla upp.
 
J Josth skrev:
Är ju inte bara att ha en värmekamera utan man måste kunna tolka det man ser också. Kanske man får träna på grannars hus från lite olika tidsepoker och isolering så man får en referens att utgå ifrån. Skulle undersöka kostnaden för termografering. Ibland kan vissa saker vara lite billigare om man t.ex. är medlem i Villaägarna vilket inte kostar särskilt mycket per år(?)
Värmekamera är ett väldig bra verktyg för att spåra var värmen tar vägen (eller inte)

Det finns en enklare variant för hemmabruk som heter "FLIR One". Den kopplas till en vanlig smartphone där du kan ta bilder eller filma. Den är väldig enkel att använda med färdiga profiler för olika typer av användning, tex inomhus för att se kalla utrymmen eller utomhus för att se värmeläckage. Barnen älskar att leka kurragömma med den eftersom man kan följda värmesignaturen från fotavtryck :) Vi hyrde några ggr men då vi hade återkommande behov köpte vi till slut en för ca 2 500 kr.

Du kan kolla om det finns någon i närheten du kan hyra privat från via Hygglo: https://www.hygglo.se/category/2924-varmekamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.