Hej på er!
Vi har precis fått fram de första ritningarna på vårat hus. Vi har njälp av en arkitekt för att få ett bra planlösning. Huset är i suteräng och vi hade tänkt att ha en toalett med dusch där nere där vi har gästrum (blivande tonårsrum) och ett större badrum (med bad och dusch)där uppe där de andra sovrummen ligger. Vårat problem är att arkitekten absolut tycker att vi även ska ha en toalett med dusch i anslutning till föräldra sovrummet där uppe. Han säger att vi inte kommer ångra detta när barnen blir större och tar mer tid på sig där inne. Vi känner dock att det borde räcka med en på var våning. Tar gärna emot åsikter och tips....
 
Allt beror ju på vilken kostnadsnivå ni lägger er på. Och hur stor familj har ni eller kommer att ha. Jag tror vi mer och mer närmar oss den amerikanska modellen - ett bad/dusch för varje sovrum. Vi har inte nått dit än men det ligger mycket i vad arkitekten anser.

Personligen skulle jag satsa på att föräldrasovrummet har nära tillgång till det större badrummet med dusch och toa. Resterande sovrum dusch/toa där övervåningens sovrum, förutom föräldrasovrummet, skulle kunna dela på en dusch/toa. Gäst/ungdomsrummet i nedervåningen också dusch/toa. Du tycker det låter lyxigt just nu men det höjer faktiskt husvärdet med dessa tre utrymmen. Ni behöver ju inte lyxa till alla tre på direkten - det kan göras i efterhand ... men satsa på helkaklat/helklinkat i åtminstone det större badrummet och ev gästutrymmet.

Jag bygger för solo-mig och jycken. Det blir bara 1 dusch pga utrymmesbrist. Men jag sätter in två toor.
 
Vi har precis samma badrumslösning som din arkitekt föreslog, även om jag har ritat huset själv ;) Tycker att det funkar kanoon MEN allt är ju en fråga om utrymme/pris/behov!
 
Jag röstar nog också för din arkitekts förslag! Tänk på att de små barnen blir STORA!

Vi ska också bygga ett sluttningshus och på sluttningsplanet ska bland annat två barnrum (med eget allrum) och gästrum/kontor ligga med ett stort relaxutrymme med "allt". På entréplan (med sällskapsytor och kök) kommer vårt sovrum att ligga med ett privat badrum med dusch, sedan även ett gäst-WC som alla har tillgång till.

På detta sätt behöver vi aldrig dela badrum med varken barnen(läs tonåringarna!) eller gästerna (om vi inte vill ;-) ).

Har man små barn, som vi faktiskt har i dagsläget, är det förstås inte så bra att sova/leka på skilda plan, men vi har tänkt på det också! De första 2-3 åren kommer vårt sovrum på entréplan fungera som lekrum åt barnen istället. På detta sätt sover vi alla därnere med barnen i ett rum och vi själva i det andra. Kommer det övernattande gäster under denna tidsperiod får vi väl alla dela relaxutrymmet...  :p

Lycka till!

P.S Sedan kommer vi förstås ha en "hunddusch" i groventrén, men det är en annan historia... ;)
 
lbg skrev:
P.S Sedan kommer vi förstås ha en "hunddusch" i groventrén, men det är en annan historia...  ;)
;D Jag bygger arkitektritat budgethus. Jycken & jag får dela på duschen ;D ;D ;D
 
Sanitetsrum ska vara robusta, genomtänkta och tåliga. Inte lyxiga. Inte heller halvhjärtade. ALLA tätskikt ska från första början vara av så god kvalitet att ni INTE behöver byta inom överskådlig framtid. Kakla direkt!

Satsa på genomtänkta och kompakta sanitetsrum som tål förändringar utan ingrepp i tätskikt. Bannlys modematerial och trendiga kulörer!

Hur ser ert klädvårdsrum ut? Varför inte komplettera DETTA sanitetsrum med dusch och separat toa istället för att bygga ett tredje badrum? Eller med andra ord: Varför inte spara in "klädvårdsrummet" genom att utrusta ett tredje badrum med "klädvårdsutrustning"?
 
Tack för bra tips. Vi överväger att ta bort en dusch på övreplan och istället ha en gäst toalett med klinkersgolv och målade väggar för att dra ner på kostnaderna lite.
 
Gumpan skrev:
Tack för bra tips. Vi överväger att ta bort en dusch på övreplan och istället ha en gäst toalett med klinkersgolv och målade väggar för att dra ner på kostnaderna lite.
Nänä.... ta inte bort!!
Brister budgeten på en dusch då blir ni nog sorgsna när räntan dubblas  :)

Oj de va en gammal tråd såg de nu hehe... ::)
 
Gumpan skrev:
Tack för bra tips. Vi överväger att ta bort en dusch på övreplan och istället ha en gäst toalett med klinkersgolv och målade väggar för att dra ner på kostnaderna lite.
Lyssna på er arkitekts motivering till varför han ritar som han gör och överväg om det låter rätt för just er.
Besluta sedan utifrån er egen övertygelse.
Låt inte arkitekten köra över er och era önskemål.
Det är ju trots allt ni som skall bo i och betala för huset.
 
Gumpan skrev:
Vi överväger att ta bort en dusch på övreplan och istället ha en gäst toalett med klinkersgolv och målade väggar för att dra ner på kostnaderna lite.
En toa behöver inte ens ha våtrumsgolv. Det räcker med 'vanligt' golv om du vill hålla kostnaden nere i början. Jag har själv granplankgolv i övervåningen med samma golv i toan. Har avsatt (minimal) yta för att i framtiden kunna komplettera med fällbart skötbord om utifall att den yngre generationen kommer med bebisar ...

För din del tycker jag du kan tänka på att ev avsätt extra yta i kombination med denna toa så att du i framtiden har möjligthet bygga om och till en dusch. Ytan kan tex vara en intilliggande garderob som senare kan tas i anspråk.

Senare tillägg: missade att tråden är så gammal. Huset är väl byggt vid det här laget ... hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.