Hej!

Nuvarande blandare är diskmaskinen kopplad till, den nya jag vill koppla in har inte diskmaskinsavstängare. Hur gör jag för att koppla in diskmaskinens vatten då? Har hört talas om ballofix, behöver koppla på diskmaskinens rör på kallvattnet på ngt sätt..? Måste jag ringa en rörmokare? Vill helst fixa det med er hjälp :)

Bilden visar hur det ser ut just nu.

Allt gott!
Martin
 
  • Kopplingsdetaljer för disk-, och tvättmaskin under diskbänk med metallslangar och vattenanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Man måste ha en avstängning ovan diskbänken ifall det ska vara godkänt. Alltså räcker det inte med en t-koppling och en ballofix under diskbänken om försäkringarna ska gälla.

Har du möjlighet att lämna tillbaka blandaren och köpa en ny med avstängning så är det den lättaste lösningen. Annars finns det lite olika diskmaskinsavstängningar man kan installera på diskbänken,

https://www.hornbach.se/shop/Koksbl...skinsavstangning/S21201/artikel-listning.html
 
  • Gilla
martinbas och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Är det så rent generellt nuförtiden? Hur installerar man en sån då?

Jag fick köpa ny blandare som är vikbar för vi får installerat ett fönster som öppnas inåt.. Trafikverket som bjuder enda minus var just att det ska öppnas inåt.

Hur som helst har knappt hittat ngn vikbar köksblandare fanns väldig få alternativ men den jag nu har i min ägo verkar skitbra förutom just att den inte går att koppla diskmaskinen till.
 
Redigerat:
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Sedan 2011 är det sagt så enligt branschreglerna säker vatten.
I korta drag sätter man en t-koppling på kallvattnet upp till avstängningen och därifrån ner till diskmaskinen. Så dem funkar precis som en vanlig ballofix, med skillnaden att den sitter på rätt sida av diskbänken. Så ett till hål måste finnas i bänken. Sen finns det elektriska varianter där man kan skippa det extra hålet, lite osäker på dem tyvärr, men det är bara att bläddra lite i länken som jag skickade och läsa på!

Hur kommer det sig att trafikverket står för kostnaden? Går det inte att lägga avstängningen och arbetet på dem också?
 
  • Gilla
martinbas
  • Laddar…
A
Köp oras trådlösa puck som är biffen klar.

Kopplas under.

Pucken kan ligga i skåpet och ett tryck (=öppen ventil i 3 timmar)

Stänger sen automatiskt
 
  • Gilla
martinbas och 1 till
  • Laddar…
"Hur kommer det sig att trafikverket står för kostnaden? Går det inte att lägga avstängningen och arbetet på dem också?"

Jo man tycker det. De byter ett antal av våra fönster pga av buller. Vi bor nära järnvägen. Men deras lösning var att istället sätta in ett mindre fönster som gick att öppna ovanför nuvarande köksblandare. Men vi har så dålig med fönster i köket så vi kände att vi behövde ytan..

Jag tackar för din hjälp och länk så ska jag kasta mig in i detta snarast!
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Köp oras trådlösa puck som är biffen klar.

Kopplas under.

Pucken kan ligga i skåpet och ett tryck (=öppen ventil i 3 timmar)

Stänger sen automatiskt

Låter rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.