Ska sätta in braskamin.
Först ville jag dra skorsten genom mitt bandade plåttak, men fick av fackman redan på att det var ett jävla jobb, och svårt att få det tätt efteråt.

Någon som har erfarenhet av detta och stämmer det i så fall?
 
Krillan03 Krillan03 skrev:
Ska sätta in braskamin.
Först ville jag dra skorsten genom mitt bandade plåttak, men fick av fackman redan på att det var ett jävla jobb, och svårt att få det tätt efteråt.

Någon som har erfarenhet av detta och stämmer det i så fall?
Ja, Det går att lösa, Tänk dig ett klick tak, Fake bandtäckning. Då sätter man utanpå. Viktigt att tänka på är falsarnas placering i förhållande till hållet för kaminröret. Du vill ha en hel fals på varje sida som vattenlås.
Plåttak med markerat område för kaminrör, skiss på falsar och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så anpassar man vingarnas bredd för att gå över en fals på varje sida.
Svart plåt med falsar för takarbeten, redo för installation vid kaminrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredden blir mycket smalare om du kan hamna med kamin hålet mitt på en plåt.
Tak med falsade bandtäckningsplåtar och kaminrör, täckplåtar vid rörinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan får du montera en täckplåt hela vägen upp till nocken. Man får tillverka speciella infästningsplåtar som skruvas under stosen och anslutningsplåtarna. Men dessa blir innanför falsarna så det blir tät.
Bäst hade ju förstås varit att falsa ihop allt men det är inte alltid lätt att göra i efterhand.
 
decimeterAB decimeterAB skrev:
Ja, Det går att lösa, Tänk dig ett klick tak, Fake bandtäckning. Då sätter man utanpå. Viktigt att tänka på är falsarnas placering i förhållande till hållet för kaminröret. Du vill ha en hel fals på varje sida som vattenlås.
[bild]
Och så anpassar man vingarnas bredd för att gå över en fals på varje sida.
[bild]
Bredden blir mycket smalare om du kan hamna med kamin hålet mitt på en plåt.
[bild]
Sedan får du montera en täckplåt hela vägen upp till nocken. Man får tillverka speciella infästningsplåtar som skruvas under stosen och anslutningsplåtarna. Men dessa blir innanför falsarna så det blir tät.
Bäst hade ju förstås varit att falsa ihop allt men det är inte alltid lätt att göra i efterhand.

Tackar för info och bilder (y)(y)
 
  • Gilla
decimeterAB
  • Laddar…
Hemmakatten
Mycket snyggare att ha en skorsten som går upp genom taket än en skorsten som går på utsidan av väggen och upp.
 
Kan plåtslagaren något så kan han falsa i det riktigt i efterhand lite mer jobb men blir tätt;
är även mycket jobb att göra en skorsten även om den är där från början.
 
Vi satte precis in en kamin på sk ”klick-tak”. Visst hade plåtslagaren några kommentarer om täthet men tillsist trodde han att det skulle mycket till innan det läcker. I vårt fall hamnade skorstenen mitt över en fals, men ”vingarna” går långt ut på varje sida och överlappar nästa fals.

Vår skorsten sitter dock nära nocken så plåten går rakt upp och under nockplåten.

Nyinstallerad skorsten på grått klick-tak med synliga "vingar" nära taknocken och bakgrund av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
decimeterAB
  • Laddar…
sätt in skorstenen , låt montören göra tätt runt hålet
ring en plåtslagare .
klä in den i befintliga bandtäckning , ser 100 ggr snyggare ut och blir definitivt tätare

jobbar med sånt här hela dagarna




ungefär så här Skorsten med kupa installerad på tak med vit bandtäckning, omgiven av verktyg och byggmaterial.
 
  • Gilla
Fixarlasse66 och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
sätt in skorstenen , låt montören göra tätt runt hålet
ring en plåtslagare .
klä in den i befintliga bandtäckning , ser 100 ggr snyggare ut och blir definitivt tätare

jobbar med sånt här hela dagarna




ungefär så här[bild]
Håller helt med. Tror att din montör vill sälja en lösning som han kan fixa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.