Vi är snart färdiga med vårat garage på ca 47m2, det är väl isolerat i väggar och i plattan(vinterbonat), vi har även byggt med ventilerad nock, diffisionsspärr, samt golvbrunn (oljespärr).

Vi kommer frosta av bilar och skotrar då och då på vinterhalvåret, och jag kommer även vara där och skruva en del.

När det kommer till uppvärmningen tänkte jag på en bra LLVP, dessa kan även till en viss del ta hand om fuktigheten, men hur mycket hjälper det?

Men när man läser en del om garage så stöter man på mycket om hög fuktighet och att det blir ett problem, många tycks lösa problemet med en avfuktare.

Så då ställer jag frågan till er, vad skulle lämpas bäst för mitt ändamål?.. llvp och ventiler, avfuktare ??
Hur har ni gjort?
Helst vill jag slippa en avfuktare, men det kanske blir ett måste ?

PS. Vi bygger i Norrland.
tack på förhand
 
Redigerat:
Jag kommer på sikt isolera och värma upp mitt garage.
Det konstruktören sa (som var på besök i annat ärende) var att just genom att fordonen drar med sin in en massa snö/vatten så är det bästa för byggnadens hälsa golvbrunn och få bort vattnet.
Om du leder bort vattnet på det sättet bör LVP räcka för att hålla ett vettigt inomhusklimat sen
 
Appendix Appendix skrev:
Jag kommer på sikt isolera och värma upp mitt garage.
Det konstruktören sa (som var på besök i annat ärende) var att just genom att fordonen drar med sin in en massa snö/vatten så är det bästa för byggnadens hälsa golvbrunn och få bort vattnet.
Om du leder bort vattnet på det sättet bör LVP räcka för att hålla ett vettigt inomhusklimat sen

Tack för svar. Det känns som det är dubbla budskap där, men jag måste få hålla med dig. God avrinning och kanske en gnutta högre värme 15-20+ borde hålla fuktigheten borta?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Tack för svar. Det känns som det är dubbla budskap där, men jag måste få hålla med dig. God avrinning och kanske en gnutta högre värme 15-20+ borde hålla fuktigheten borta?
Precis så ser min plan ut. När jag är färdigt med allt annat på fastigheten och mina byggnader :)
 
Svårt att ge ett bra svar. Det mesta handlar om hur ofta du kommer köra in snöiga fordon. Är det varje dag eller en gång i veckan?

Hursomhelst, en LLVP avfuktar ingenting (ja, den går att köra i avfuktningsläge, men inte samtidigt som den värmer, på sommaren kan detta dock fungera hyggligt).

Däremot, tillför man värme, oavsett på vilket sätt, så sänker man också luftfuktigheten eftersom luftfuktigheten kallas just relativ luftfuktighet. Den är relativ mot temperaturen.
2 gradig 95% fuktig luft som enbart värms till 18 grader kommer då att ha en relativ luftfuktighet på 32% (om inget vatten tillförs eller tas bort).

Finns det vatten i flytande form (på golvet t.ex) så kommer detta dock avdunsta och öka den relativa luftfuktigheten tills dess att den vädras ut eller tas upp av organiska material.

För att vara helt på den säkra sidan så är en liten portabel avfuktare en bra investering att slå på ett par timmar efter att man kört in en snöig bil. I övrigt är en LLVP en ekonomisk uppvärmningsform för ett garage och ventilation bör utföras med minst 1 lågt stående tilluftsventil och (minst) en högt stående frånluftsventil på motsatt sida garaget.
 
  • Gilla
Pjeriksson
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Svårt att ge ett bra svar. Det mesta handlar om hur ofta du kommer köra in snöiga fordon. Är det varje dag eller en gång i veckan?

Hursomhelst, en LLVP avfuktar ingenting (ja, den går att köra i avfuktningsläge, men inte samtidigt som den värmer, på sommaren kan detta dock fungera hyggligt).

Däremot, tillför man värme, oavsett på vilket sätt, så sänker man också luftfuktigheten eftersom luftfuktigheten kallas just relativ luftfuktighet. Den är relativ mot temperaturen.
2 gradig 95% fuktig luft som enbart värms till 18 grader kommer då att ha en relativ luftfuktighet på 32% (om inget vatten tillförs eller tas bort).

Finns det vatten i flytande form (på golvet t.ex) så kommer detta dock avdunsta och öka den relativa luftfuktigheten tills dess att den vädras ut eller tas upp av organiska material.

För att vara helt på den säkra sidan så är en liten portabel avfuktare en bra investering att slå på ett par timmar efter att man kört in en snöig bil. I övrigt är en LLVP en ekonomisk uppvärmningsform för ett garage och ventilation bör utföras med minst 1 lågt stående tilluftsventil och (minst) en högt stående frånluftsventil på motsatt sida garaget.
V vectrex skrev:
Svårt att ge ett bra svar. Det mesta handlar om hur ofta du kommer köra in snöiga fordon. Är det varje dag eller en gång i veckan?

Hursomhelst, en LLVP avfuktar ingenting (ja, den går att köra i avfuktningsläge, men inte samtidigt som den värmer, på sommaren kan detta dock fungera hyggligt).

Däremot, tillför man värme, oavsett på vilket sätt, så sänker man också luftfuktigheten eftersom luftfuktigheten kallas just relativ luftfuktighet. Den är relativ mot temperaturen.
2 gradig 95% fuktig luft som enbart värms till 18 grader kommer då att ha en relativ luftfuktighet på 32% (om inget vatten tillförs eller tas bort).

Finns det vatten i flytande form (på golvet t.ex) så kommer detta dock avdunsta och öka den relativa luftfuktigheten tills dess att den vädras ut eller tas upp av organiska material.

För att vara helt på den säkra sidan så är en liten portabel avfuktare en bra investering att slå på ett par timmar efter att man kört in en snöig bil. I övrigt är en LLVP en ekonomisk uppvärmningsform för ett garage och ventilation bör utföras med minst 1 lågt stående tilluftsventil och (minst) en högt stående frånluftsventil på motsatt sida garaget.
Tack får ett utförligt svar!
För att minimera fuktigheten så körs inte bilarna/skotern in varje dag och framförallt inte med en massa snö. Men någon gång i veckan iaf. Men det är som du säger, det är svårt att avgöra i förtid. Man måste kanske prova sig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.