K kest skrev:
Hushållspapper eller Torki är en riktig SKIT att få ned i avloppet det löser inte upp sig. Prova att lägg lite i blöt över natten dasspapper blir rena gröten, men hushållspapper kan man ta upp och vrida ur. Som gjort för att få stopp vid lite dåligt fall. Prova med en slang å tvinga dig igenom stoppet så kan det gå även från fel håll.
Det kom upp rätt mycket av nån sorts plastaktiga "pappersremsor" typ.. Savetter. Det gör det säkert inte lättare för flödet. Det var nog exakt det vi gjorde med högtrycksslangen försökte spola på, det slutade med att det bara matade på uppåt mot huset och blev ännu mer stopp utåt; rent teoretiskt eftersom vi inte vet exakt var och hur alla rör går men, med det sunda förnutets logik så ser det ut att stämma. Nu fick jag låna en riktigt grov rensfjäder av en granne så ska jag göra ett försök...
 
Ingen fara med en så grund brunn. Ock kräkas i brunnen höjer inte nivån något större.
Kan du inte låna någon dränkbar pump och pumpa ur tredje kammaren ut på gräsmattan.
Det är mest vatten och göder bra. Om nivån är för hög kan det stoppa upp. Skaffa en PEM-slang och spola baklänges, det brukar funka!!!
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
S sallad skrev:
pappersremsor" typ.. Savetter.
Ett dj...a otyg att få ned i avlopp med lite problem...
Dasspapper löser upp sig men....
På en skola har jag fiskat upp ett par kalsonger...
 
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Har kämpat med en högtryckstvätt som krånglar och varit och fiskat i avloppsbrunen och si, jag hittade ingångshålet genom att lirka med en halvmåneformad sak som är till vedpannan. Till slut hade jag fiskat upp en flera kilo tung klump av kolsvarta tunna rötter... som en frisersalong från helvetet.
 
  • Gilla
  • Wow
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sallad skrev:
(Inkommande från vänster och vidare till nästa brunn från höger) [bild]
Eftersom många inte känner igen modellen: Det ser ut som den gamla typen av tvåkammarbrunn. Kanske 60-tal. Vattnet leds in en halvmeter under ytan genom en 90-graders vinkel och ett lodrätt rör. Brunnen är delad i två kamrar avskiljda av en vägg i betong eller trä som slutar 5-10 cm under vattenytan. Utloppet sker från ett rör som tar vatten en halvmeter under ytan med samma konstruktion som inloppet.

Efter denna enkla slamavskiljare finns ofta en brunn till, dit leddes också gråvattnet från kök och tvättstuga direkt och blandades med svartvattnet från toaletterna.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S sallad skrev:
tung klump av kolsvarta tunna rötter
Du har någon buske/träd som har letat sig ned efter prima näring och vatten. Även om du får bort stoppet nu så kommer problemet tillbaka nästa sommar.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom många inte känner igen modellen: Det ser ut som den gamla typen av tvåkammarbrunn. Kanske 60-tal. Vattnet leds in en halvmeter under ytan genom en 90-graders vinkel och ett lodrätt rör. Brunnen är delad i två kamrar avskiljda av en vägg i betong eller trä som slutar 5-10 cm under vattenytan. Utloppet sker från ett rör som tar vatten en halvmeter under ytan med samma konstruktion som inloppet.

Efter denna enkla slamavskiljare finns ofta en brunn till, dit leddes också gråvattnet från kök och tvättstuga direkt och blandades med svartvattnet från toaletterna.
Det där stämmer nog väldigt exakt med vad det är. Sen om det finns separat gråvattenrör vet jag inte. Tack för bra förklaring!
 
C
S sallad skrev:
Det där stämmer nog väldigt exakt med vad det är. Sen om det finns separat gråvattenrör vet jag inte. Tack för bra förklaring!
Hur gick det med stoppet då? Rinner det nu?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vattnet leds in en halvmeter under ytan genom en 90-graders vinkel och ett lodrätt rör
Tvåkammare var vanligt förr, har varit med om att gjuta in en vägg till i en sådan, (skitjobb kan man säga) drygt tretti år sedan.
Slam avskiljare var med böj ned men inte avsedd till avlopp. blir lätt stopp om papper måste tryckas ned innan det flyter upp.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
K kest skrev:
Du har någon buske/träd som har letat sig ned efter prima näring och vatten. Även om du får bort stoppet nu så kommer problemet tillbaka nästa sommar.
Grannen föreslog att jag skulle ta och gräva upp hela avloppsröret :D
Visst, 20 meter långt och två meter djupt rakt över gräsmatta och genom buskarna. Kanske får vänta tills det är dags att byta ut hela anläggningen.
 
S sallad skrev:
Sen om det finns separat gråvattenrör
Finns det ej något gråvatterör tätnar en ev bädd. Funkar om det leds direkt ut i en bäck eller å.'
Men miljö har starka synpunkter på detta. (Övergödning)
 
C cpalm skrev:
Hur gick det med stoppet då? Rinner det nu?
:crysmile: din skojare där, det är mer stopp än någonsin! Men om man ser det positiva så vet jag var stoppet är nu och vad det beror på. Klumpen med rötter var nog som en liten dekoration i änden av röret till avloppet :p
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
K kest skrev:
Finns det ej något gråvatterör tätnar en ev bädd. Funkar om det leds direkt ut i en bäck eller å.'
Men miljö har starka synpunkter på detta. (Övergödning)
Det är gammalt och ska bytas ut. Det växer fint där det mynnar ut. Inget vattendrag dock.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S sallad skrev:
20 meter långt och två meter djupt rakt över gräsmatta och genom buskarna
Det brukar vara cementrör som det växer in i (Buskar/Träd)
Har vid flera tillfällen slagit upp golvet och drivit in 110 mm avloppsrör genom cementrören.
Mycket lätt faktiskt och billigt jämfört med grävning även om jag har haft tillgång till fri grävmaskin.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Rötter kan du bara glömma få bort med en rensfjäder.
Nu får du fixa en rejäl roterande rensmaskin med rotskärare.
Det håller avloppet fungerande årsvis utan problem. Spolslang är bara ytterst kortlivad konstgjord andning, räcker bara tills röret fyllts på nytt med skit, vilket kommer ske per omgående.
 
  • Wow
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.