D
P Putte 9497 skrev:
Innan Rot infördes var svartjobb vanligt förekommande. Rot var 50% av arbetskostnnaden och när rot infördes upplevde åtminstone jag att timpenningen för hantverkaren steg.

Nu sedan några år tillbaka har rotavdraget sänkts från 50% till 30% men timpenningen för hantverkaren har inte sjunkit.

Ett av syftena med Rot var att minska svartjobb och då undrar jag hur ni upplever detta:

1. Minskade svartjobben när rot infördes?

2. Ökade svartjobben när rot sänktes från 50% till 30%?

3. Vilket skulle ni föredra att betala 500 vitt för en hantverkare eller 200 svart?
200 kr svart naturligtvis. I stället för bidragssamhälle har vi fått ett avdragssamhälle, samma jävla skit!
 
D
Rickard. Rickard.ag skrev:
1. Ja

2. Nej (misstänker dock att detta har lite med högtrycket på marknaden)

3. Vars hittar man seriösa som är beredda att jobba för 200kr? Det är ett lönetapp för dom flesta när man räknar in pension, sjukpenning osv. Men kan man 100% lita på att jobbet blir exakt lika bra så är det väl självklart att jag hellre betalar mindre. Hela förlusten hamnar på hantverkaren då.
Hantverkare tjänar på tok för mycket I förhållande till sin utbildning och sin insats.
 
D DanielPers skrev:
Hantverkare tjänar på tok för mycket I förhållande till sin utbildning och sin insats.
Hur mycket tycker du att respektive hantverksgrupp får tjäna?
 
För att en hantverkare ska kunna leva på sin lön och samtidigt försörja alla skattefinansierade yrken där det många gånger krävs en högskoleutbildning bör hantverkaren ta ut en hög taxa för sitt arbete
 
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
D
elmontören elmontören skrev:
Haha ett seriöst svart pris? Finns väl ingen seriös som jobbar svart? Eller, det finns väl ingen som jobbar svart seriöst?
Många erfarna pensionerade arbetar svart, billigt och gör ett kanonjobb, kruxet är att det är så svårt att få tag på de, nästan ingen vågar ju längre prata öppet om att de jobbar svart, trots att de är pensionerade.
 
D DanielPers skrev:
Många erfarna pensionerade arbetar svart, billigt och gör ett kanonjobb, kruxet är att det är så svårt att få tag på de, nästan ingen vågar ju längre prata öppet om att de jobbar svart, trots att de är pensionerade.
Om alla skulle jobba svart, vem ska då finansiera när du behöver gå till doktorn, när dina barn behöver dagis och skola etc. ?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Och att det skulle vara många pensionärer som jobbar svart tror jag inte på. Jag har ju åldern inne och har ett rätt brett kontaktnät i byggsvängen men dom som svartjobbar är ytterst sällsynta. I alla fall om man inte räknar med dom som hjälper sina barn (gratis).
 
Som pensionär kan man jobba vitt billigare än om man inte är pensionär
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Eller så jobbar man vitt och tjänar lite mer än andra med samma jobb skulle göra.;)
Man jobbar väl inte för att det ska bli billigt för kunden utan för att man ska tjäna så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Många erfarna pensionerade arbetar svart, billigt och gör ett kanonjobb, kruxet är att det är så svårt att få tag på de, nästan ingen vågar ju längre prata öppet om att de jobbar svart, trots att de är pensionerade.
Bara för att någon gått i pension, finns väl inget som säger att de skall jobba svart? Vill de jobba och gör bra arbete, varför skulle de inte kunna arbeta som vanligt? Skillnaden blir ju att de iom. sin pensionsintäkt har en möjlighet att arbeta när de känner för det. och möjligen ta lite lägre timpeng, om de kanske vill arbeta lite mer relaxat (långsammare).

Det är min dröm inför pensionsåldern, att jag skall kunna ta konsultuppdrag, där jag har möjlighet att ta lite långsemester, men arbeta mellan semestrarna, iallafall tills jag blir 70 - 75. I min bransch är svarta pengar inget alternativ, även om jag hade accepterat det så förekommer det inte. Jo jag har faktiskt blivit erbjuden en bonus svart en gång ca. 50 000, från en utländsk uppdragsgivare. Det var en ren extra bonus som tack för god insats, inget vi hade avtalat. Jag tackade nej, delvis för att jag inte ville riskera att någon skulle få en hållhake på mig.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Som pensionär kan man jobba vitt billigare än om man inte är pensionär
Nästa gång jag skall göra något enklare på huset kommer jag att använda mig av senior/pensionärsföretag.
 
Lite offtopic men varför kallar man inte det för vad det är?

Illegalt förvärvsarbete.

Svartjobb låter ju nästan lite mysigt, som att det nästan är tillåtet. Alla som jobbar / köper in illegalt förvärvsarbete (svartjobb) begår faktiskt ett brott. Inte nog med det, man blåser även sina medmänniskor.
 
H hempularen skrev:
Jo jag har faktiskt blivit erbjuden en bonus svart en gång ca. 50 000, från en utländsk uppdragsgivare. Det var en ren extra bonus som tack för god insats, inget vi hade avtalat. Jag tackade nej, delvis för att jag inte ville riskera att någon skulle få en hållhake på mig.
Fast i det fallet är det ju upp till dig att välja om du vill ta upp pengarna i deklarationen och skatta för dem?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bara för att någon gått i pension, finns väl inget som säger att de skall jobba svart? Vill de jobba och gör bra arbete, varför skulle de inte kunna arbeta som vanligt? Skillnaden blir ju att de iom. sin pensionsintäkt har en möjlighet att arbeta när de känner för det. och möjligen ta lite lägre timpeng, om de kanske vill arbeta lite mer relaxat (långsammare).

Det är min dröm inför pensionsåldern, att jag skall kunna ta konsultuppdrag, där jag har möjlighet att ta lite långsemester, men arbeta mellan semestrarna, iallafall tills jag blir 70 - 75. I min bransch är svarta pengar inget alternativ, även om jag hade accepterat det så förekommer det inte. Jo jag har faktiskt blivit erbjuden en bonus svart en gång ca. 50 000, från en utländsk uppdragsgivare. Det var en ren extra bonus som tack för god insats, inget vi hade avtalat. Jag tackade nej, delvis för att jag inte ville riskera att någon skulle få en hållhake på mig.
Jag skulle lätt tackat ja
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
D dast skrev:
Lite offtopic men varför kallar man inte det för vad det är?

Illegalt förvärvsarbete.

Svartjobb låter ju nästan lite mysigt, som att det nästan är tillåtet. Alla som jobbar / köper in illegalt förvärvsarbete (svartjobb) begår faktiskt ett brott. Inte nog med det, man blåser även sina medmänniskor.
Finns många sätt att blåsa sina medmänniskor på. Ta de som fuskar med sjukpenning, bidrag etc. Vad kallar du det?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.